Exact in hoeverre is nepgeld volgens de Nederlandse wet verboden?

Voor een kunst project waren we een keer op zoek naar nepgeld voor geldboompjes en geldfabrieken etc. o.a voor stock footage. Hoeft niet 100% realistisch te zijn maar wel genoeg. We hebben redelijk serieus rondgevraagd maar nergens echt een antwoord gekregen waar we tevreden mee waren.
Je kan op het internet heel makkelijk nep euro-biljetten kopen. Valt onder speelgoed ofzo. Ik zal niet zeggen waar maar die zijn perfect lijken meer dan genoeg. Toch allemaal een dubbel gevoel over. Een kennis van mij zegt dat het kopen van nepgeld streng verboden is maar is dat zo? Is het proberen uit te geven of maken ervan misschien alleen strafbaar? Maakt het dan nog uit of je dat op de zwarte markt of in het illegale circuit koopt of gewoon netjes in een (web)winkel?
We dachten eerst we Photoshoppen wat en we maken ze zelf maar dat is heel moeilijk en voelt nog strafbaarder want leg dat maar eens uit waarom je probeert nep biljetten te maken.
Deze biljetten worden sowieso onbruikbaar vernield, er wordt in geknipt, gevouwen, gescheurd, gebrand, geplakt dus niemand kan er iets mee,
Met echt geld doen hebben we voor de grap wel eens over gehad is niet alleen zonde maar iemand zei daarover nog eens dat het verbranden of vernielen van echt geld ook verboden is omdat je geld in bruikleen hebt, eigendom van de staat blijft en daarom vernieling is van staatseigendom.
Ik zou antwoorden heel erg op prijs stellen met onderbouwing en mogelijk een referentie naar een wet die ik terug kan lezen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Waarom gebruik je geen monopolygeld ?
Per definitie niet strafbaar en iedereen begrijpt de gedachte erachter wel.
Antoni
4 jaar geleden
@Djakhem, je schrijft "We dachten eerst we Photoshoppen wat en we maken ze zelf maar dat is heel moeilijk en voelt nog strafbaarder want leg dat maar eens uit waarom je probeert nep biljetten te maken." Waarom vind je het zo moeilijk uit te leggen? Het is, zo schrijf je zelf, voor een kunstproject. Voldoende uitleg, lijkt mij zo!

Antwoorden (2)

Mag je vals geld kopen (wetgeving 2019)?
Een lastige vraag: mag je vals geld kopen? Dit ligt er helemaal aan hoe het nep geld eruit ziet en wat het doel is. Er staat wel iets over in het wetboek van strafrecht (artikel 209):
Iedereen die vervalste munt- of bankbiljetten uitgeeft, ontvangt, in voorraad heeft of vervoert is strafbaar. Het moet dan wel om niet van echt te onderscheiden vervalsingen gaan met als doel om het als echt te gebruiken of aan te bieden.
De straf die hieraan vasthangt bedraagt een gevangenisstraf van ten hoogste 9 jaar of een geldboete van de vijfde categorie. Dat betekent een maximale geldboete van €83.000.
Samengevat: je mag vals geld verkopen of kopen, zolang het maar niet te echt lijkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als het om nagemaakte euro's gaat is het uitgeven daarvan strafbaar. Als het om speelgoedgeld gaat is dat niet verboden om te bezitten het is speelgoedgeld en ook als dusdanig te herkennen.
Toegevoegd op 29 november 2019 10:08: bron
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Speelgoedgeld maar toch. Ik had er dus een plaatje bijgedaan om te laten zien hoe echt het eruit ziet.
Antoni
4 jaar geleden
@ronron1212, je antwoord stelt de zaken veel te simpel voor.
ronron1212
4 jaar geleden
De biljetten op jouwfoto lijken helemaal niet op euro biljetten
LeonardN
4 jaar geleden
Ik vind hem aardig lijken
https://www.dnb.nl/echtofvals/nl/quick-check/first/100/index.html