Wat is ware vrijheid?

Ware vrijheid bestaat. Dit betekent dat je bevrijdt bent van je eigen ik, dus dat je bevrijdt bent van je egocentrisme en trots. Jammer DEVA je zat er bijna bij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ware vrijheid heeft nooit bestaan. Ik ben niet religieus maar laten we er voor het antwoord even van uitgaan dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde geweest zijn dan hadden zij al de beperking van het eten van de welbekende verboden vrucht. Als antwoord op je vraag is voor mij vrijheid dat je alles kunt doen of denken zonder enige consequentie.

Vooral niet de "raad" opvolgen van XINIX (de naam zegt het al) blijf voelen en meedenken zover als kan. En die bepaal jij zelve. Denk aan? of lees Abel Herszbergen en gevangenen, die bleven dichten, schrijven. Vrijheid = je kop

'Ware vrijheid' is net zoiets als 'ware liefde'; niemand weet precies wat het is, en het is slechts voor een enkeling weggelegd. Tot je het zelf meemaakt is het een filosofisch onderwerp... Ergo: doe het met wat je hebt en maak er gewoon het beste van.

Een illusie. Zolang je bestaat ben je gevangen, gevangen in je gedachten, in je lichaam en in je eigen bewustzijn.

Ware vrijheid zit tussen je oren, in je denken. Je kan je zo vrij of beperkt voelen als je zelf wilt. Je schept immers zelf de omstandigheden waarin je leeft. Je hebt altijd een keuze. Maar mensen beperken doorgaans zichzelf. Ze zijn gevangen in hun beperkingen, in hun gedachten, in wat zij menen dat moet, wat hoort en de verplichtingen die ze zijn aangegaan. Ware vrijheid is begrijpen hoe het werkt en daar bewuste keuzes in maken. Begrijpen dat je keuzes je vrijheid juist zijn.. en dat alle beperkingen je eigen keuzes zijn. Beide bestaan alleen in je denkgeest. Als je mediteert en je ego is even stil. Als er geen verlangens, wensen en behoeften meer zijn.. als er geen gedachtes meer zijn.. dan ben je echt vrij. De stilte tussen de gedachtes is ware vrijheid.

Vrijheid is onafhankelijkheid. Dit omvat alles. Dus: je denken en doen zijn nergens aan ge- of verbonden.

Ha, die Ditbenik; Ware en totale vrijheid heb je volgens mij alleen als je geen enkele verbintenis, verplichting of verantwoordelijkheid meer hebt. Dus ook geen bezit, relaties of taken. Klinkt niet als een begeerlijk iets.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100