Hoe moet je omgaan met mensen die voortdurend aan het woord zijn en je niks laten zeggen?

Van die mensen die in een vergadering of bij een informele bijeenkomst minuten achtereen praten en als je dan iets wil zeggen als er een pauze valt zeggen "ik was aan het woord!" en dan nog eens minuten doorpraten. En vaak ook nog eens verwijtend "waarom heb je dat toen niet gezegd?" roepen als ze daardoor informatie gemist hebben die nadelig voor hen uitpakt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Val ze niet -als het ware- in de rede, maar ga deels mee met hun verhaal, en laat jouw woorden soepel overlopen in datgene wat jij wil vertellen.

Zeg bijvoorbeeld 'Ja, dat klopt! Ik ben het met je eens, maar ...'. of 'Ja, zoiets heb ik ook eens meegemaakt! Drie jaar geleden ...'.

Op die manier krijgen ze toch de waardering en het respect waar ze behoefte aan lijken te hebben, maar kan jij ook jouw verhaal doen.

Werken dit soort foefjes niet, dan is het misschien tijd voor een gesprek over hun gespreksmethoden. Misschien kan je dit het beste schriftelijk starten, met een e-mail of briefje waarin je duidelijk maar respectvol aangeeft wat je dwarszit. Geef ook aan dat je graag samen naar een oplossing zoekt.
Laat duidelijk blijken dat een oplossing ook in hún voordeel is.
Toegevoegd op 02 oktober 2019 23:58: tekst
Antoni