Vekeersboete zonder bon of aanhouding, mag dat?

Mijn vrouw heeft haar auto in Ulvenhout netjes aan de kant van een smalle straat geparkeerd (waar parkeren zeker mag) en ging samen met onze dochter nasr de zwemles. Een andere auto heeft later ook geparkeerd maar dan aan de andere kant van de straat (tegenover onze auto). Hierdoor was de straat geblokkeerd. Een vrouw (die daar woont) kwam met haar auto later en zag dat de weg geblokkeerd was. Ze keam naar de zwembad en vroeg van wie auto was. Mijn vrouw ging kijken en zag wat er gebeurd was. Ze heeft uitgelegd wat de situatie is en toch verplaatste haar auto om discussies en problemen te vermijden. Tot onze verbazing kregen we een week later een boete van 140 euro + 9 euro administratiekosten voor het hinderen van verkeer.
1. De politie is toen niet geweest.
2. Er stond geen bon aan de ruiter of zo.
Hoe heeft de politie dit kunnen vaststellen. en mag de politie zomaar een boete versturen per post zonder een bon ter plaatsen te geven?

Ik heb het gevoel dat die mevrouw ons nummerplaat aan een agent (misschien een vriend van haar) heeft doorgegeven. En hij later de boete voor ons heeft geregeld! Kan dat? Mag dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe weet jij of er wel of geen politie is geweest als je vrouw niet bij de auto was de hele tijd?
En een bonnetje krijg je allang niet meer.
Op de achterkant van je bekeuring staat hoe je bezwaar kunt maken. Dat is je enige optie.
Edraket
4 jaar geleden
in sommige gemeentes maakt een burger foto van een voertuig en stuurt deze naar de wijkagent, die de gegevens klakkeloos overneemt en op basis hiervan een bekeuring uitschrijft.
https://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=75308.0 Ik zou zeker bezwaar maken.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=40115
TurfGraver
4 jaar geleden
Waarvoor is de bekeuring dan?
Ze mocht hier parkeren zegt u.
SentWierda
4 jaar geleden
Parkeren langs de straat is in principe niet toegestaan als het verkeer erdoor wordt gehinderd. Of er wel of niet een bord staat is niet van belang. In dit geval is het verkeer zeer ernstig gehinderd en daar staat een boete op van 140 euro plus 9 euro kosten. (Als de auto half op de weg en half op de stoep had gestaan was het 90 euro plus 9 euro geweest.)
De meeste verkeersboetes worden tegenwoordig niet uitgeschreven maar elektronisch geregistreerd: flitscamera's, rijdende camerawagens.
TurfGraver
4 jaar geleden
In dat geval is de gene die de weg blokkeert (het laatste parkeert) schuldig.
Maar ik vermoed dat er wel een parkeer verbod voor 1 kant van de weg geld daar. :)
Inekez1
4 jaar geleden
Volgens Google Maps (opnames van 2009 weliswaar) is er aan één kant van de straat een parkeerverbod. Aan de andere kant mag je dus in principe parkeren, echter mag je nooit parkeren vlak voor een kruising en nooit voor of tegenover een uitrit. Met die laatste regels komt 2/3 van de potentiële parkeerruimte tegenover de ingang van het zwembad alsnog te vervallen. Twintig meter verderop is een ruime parkeerplaats. In het vervolg gewoon daar de auto parkeren, dan heeft niemand een probleem.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden
Ik kan me wel voorstellen dat bij camersbeelden geen bon nodig is (want de foto kan als bewijs worden gebruikt) maar in dit geval is er geen foto gemaakt via een flitser of een parkeercontole-auto met cameras en zo. Dus er zou wel een bon moeten worden geschreven ... toch? Ik denk dat Edraket gelijk heeft ... die mevrouw heeft een foto gemaakt en deze naar de wijkagent gestuurd ... Een ding is zeker ...
Onze auto mocht op die plaats zeker parkeren en zou de weg zeker niet blokkeren als geen auto daarnaast ook zou parkeren. Het was ook niet dicht bij een kruispunt of wat dan ook.
LeonardN
4 jaar geleden
Als je ervan overtuigd bent dat je boete onjuist is, kan je bezwaar maken, of laten maken.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Verkeersovertredingen/Paginas/Voorbeeldbrief-bezwaar-verkeersboetes.aspx
LeonardN
4 jaar geleden
-Je ontwijkt de vraag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De politie rijdt tegenwoordig met camera's in de auto. Het kan goed zijn dat er zo'n auto is langsgereden en het nummerbord heeft gefotografeerd. De meeste bekeuringen geen niet meer via een bon, maar elektronisch.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Kan ook dat beide eigenaren van de betreffende auto's een bekeuring hebben gehad. Voordat die vriendelijke dame is komen waarschuwen.

Antwoorden (2)

"Ik heb het gevoel dat die mevrouw ons nummerplaat (...) heeft doorgegeven. En hij later de boete voor ons heeft geregeld! Kan dat? Mag dat?"

Nee, dat kan/mag niet op die grond alleen.

Daar moet meer bewijs aan ten grondslag liggen. B.v. beelden van speciaal daarvoor opgehangen camera's.

Wat wel kan is dat een boa of een agent ter plaatse is geweest, het feit geconstateerd heeft en een boete heeft uitgeschreven. Van zo'n boete treft u niet altijd een afschrift op uw auto.
Dit omdat boetes ook achteraf pas opgelegd kunnen zijn (denk om de waardering genoemde camera's) maar ook omdat het afschrift simpelweg weggewaaid kan zijn.
Met dank aan autocorrect... :-(
"denk om de waardering genoemde camera's" moet zijn "denk om de EERDER genoemde camera's"
.
....En met dank aan de bugs in Goeievraag staan er nu allemaal html-codes waar quotes in mijn tekst moeten staan.
Toegevoegd op 11 juli 2019 07:55: tekst
jc54
4 jaar geleden
Tegenwoordig worden bijna geen papieren bonnen meer uitgeschreven. Het meeste gaat digitaal, zonder papier.
Een bon of aanhouding bij een verkeersboete is tegenwoordig vrij ongebruikelijk. Het antwoord op de vraag is dan ook: ja, dat mag.
Maar je hebt wel recht op uitleg op grond waarvan je de boete hebt gekregen.
Als je geen reden hebt gekregen voor de boete (er moet altijd een reden zijn), vraag er dan naar bij de politie. Vraag om een bewijs in de vorm van een tekst op grond van welke bepaling de boete is uitgedeeld.
Als je geen bevredigend antwoord krijgt maak er dan werk van. Dien een klacht in of stap naar de media.