Omdat wij een handelsnatie zijn die al meer dan 500 jaar terug gaat op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VOC mentaliteit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij heel veel geld verdient hebben met de slaverij en met koloniën zoals Suriname en de Nederlandse Antillen, maar ook Ceylon en Nederlands Indie en nog het een en ander. Bijv. Slavenkust; lag onder andere in Benin, Togo en Nigeria.
Daar gingen wij met grote schepen naar toe, roofden het land leeg, lieten er wat priesters achter met spiegeltjes en kralen en daar werd Nederland steeds rijken van en die landen steeds armer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze rijkdom is opgestart door de gouden eeuw. De tijden erna hebben hem verstevigd. Jou welvaart nu is wellicht voor 1% te danken aan onze handelgeest toendertijd (VOC), achteraf gezien niet humaan. Maar die Romeinen waren ook geen lieverdjes, das allemaal achteraf.
Omdat we een enorme gasbel onder ons kleine gebiedje hebben/hadden. Daarom heeft Nederland zo'n bevoorrechte positie met zijn eigen aardgasvoorraden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt gunstig aan de zee, handelsnatie, internationaal georienteerd, talenkennis, grote haven in Rotterdam, buren van een sterk Duitsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuinigheid met vlijt,bouwt huizen als kastelen. En daar zijn we gewoon goed in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ik dacht:
Zuinigheid en vlijt geeft luizen als kamelen ;)
Een behoorlijk deel van de rijkdom in Nederland wordt veroorzaakt door de handel met andere landen. Een groot deel van ons Nationaal Inkomen verdienen we met de export (uitvoer) van goederen en diensten. Natuurlijk moeten we ook goederen en diensten importeren (invoeren). Je kunt zelf vast wel bedenken waarom Nederland bananen importeert uit Zuid Amerika, of wijn uit Frankrijk.

Denk bij de export alleen al even aan de Westlandse tuinbouw, de Rotterdamse haven of Schiphol. Je zou kunnen zeggen dat het de ‘motoren’ zijn van de Nederlandse economie. Ze zorgen naast veel werkgelegenheid, ook voor veel exportinkomsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calvinistische wortels...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De levensverwachting neemt sinds 2002 in Nederland sterk toe. In de periode 2002-2008 is de levensverwachting bij geboorte met ruim twee jaar gestegen. In de eerste helft van de vorige eeuw verbeterde de levensverwachting vooral door dalende sterfte op jonge leeftijd. Maar sinds de jaren zeventig concentreert de daling van de sterfte zich vooral bij ouderen. Daarom stijgt de levensverwachting die resteert op het 65ste levensjaar elk decennium met meer dan een jaar (zie born.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat is het antwoord op de vraag?