wat kan je het beste doen tegen de geluidsoverlast die een buur veroorzaakt (hvo woning)?

het is een studenten flat.de woningen zijn 1 kamer met keuken douche etc.
nu is het zo dat er ook hvo woningen tussen zitten(huis voor onbehuisden).
bijv om 4:30 in de nacht begint keiharde muziek vervolgens gaat dit non stop door. het uitnodigen van andere zwervers, overmatig alcohol gebruik en drugs.
geen reactie wanneer andere buren klagen.
en had de woningbouw vereniging dit niet mij van te voren moeten vertellen?(mbt die hvo woningen.)
ik sta op dit moment op het punt om die gasten te vermoorden. weet iemand wat je in vredenaam hier tegen kan doen?
normaal kan ik veel hebben maar dit is zeer extreem.(ben overigens niet de enige die hier over klaagt)

allereerst bedankt voor jullie hulp (snelle reacties e.d.)
een aantal andere buren en ik hebben hier veel aan.
door bijna alle suggesties hier uit te voeren is het zowat doodstil opeens. wat we ook nog hebben gedaan is uitgevogeld via hvo zelf wie de overlastgever zijn begeleider was en wanneer deze langskomt. vervolgens
hem opgewacht en bijna alle maatregelen ook aan hem voorgelegd die we hebben genomen.
het voordeel is natuurlijk wel dat wij met meerdere mensen zijn en daardoor onze klachten dan ook serieus werden genomen.
kan helaas maar 1 goed antwoord kiezen. dus mijn excuses wanneer je vind dat jou antwoord beter is.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Herkenbare situatie. Zelf heb ik sinds een paar jaar last van een gezin naast me. Het gaat hierbij vooral om geschreeuw. De woningbouwvereniging, de maatschappelijk werker, Meld Kindermishandeling, de wijkagent, alles is gebeld, maar doet niets of zegt kan niets te doen.
De wijkagent zegt alleen te kunnen reageren op te luide muziek, niet op andere geluidsoverlast.
De woningbouwvereniging kan /wil alleen reageren op vervuiling of vernieling.
Als je zegt: er is te luide muziek en er is vervuiling of vernieling, bel direct de politie of de woningbouwvereniging. echter, deze reageren alleen per incident en er wordt niets opgeteld. De wijkagent had daarom nog een andere tip: noteer samen met je buren alles maar dan ook alles waar je last van hebt: wat, wanneer, hoe vaak. Zo specifiek mogelijk, met data.
Stuur dan een brief naar de woningbouwvereniging, waarin je alles noteert en eist dat zij er wat aan doen. En dreig met het inhouden van een deel van je huur. Je betaalt immers ook voor je woongenot. Zij zijn verplicht dan actie te ondernemen.
Ik ga gelukkig binnenkort verhuizen, dus heb geen last meer.
Jij succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou ze nu niet meteen gaan vermoorden, maar op bezoek gaan en uitleggen dat je er last van hebt...
Als dat niet werkt, dan kun je naar de politie gaan, en die doen er echt wat aan. Het helpt als je meerdere buren zo ver krijgt dat ze ook gaan klagen...

Toegevoegd op 21-04-2009 20:05:10
Je hebt geen keus, je moet doorgaan tot je het gewonnen hebt...

succes ermee...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
meerdere buren klagen hierover
ik heb het geprobeerd om duidelijk te maken dat ik last heb van die gasten.
toch gaat het door.
telefonisch is er door meerdere mensen aangifte gedaan.
er gebeurt alleen niks.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heb je een keuze, je moet doorgaan.... of accepteren en dat is geen optie...
1 lief aankloppen vragen of ze willen kappen.
2 Politie bellen, als ze niet komen zeggen dat je ze wat aan gaat doen als ze niet komen, dan komen ze alsnog..
3 woningbouwvereniging inlichten
4 Oordopjes kopen.

Niet de deur intrappen, geen brandbare stoffen naar binnen gooien, al helemaal niet een sigaret er achteraan.. Ook niet met een hakbijl tegen de deur tekeer gaan, niet de mensen bedreigen, geen emmer verf het huis inf**k*ren. Geen pot verf over de bewoner heen gooien, niet tegen zn deur aan urineren, niet de deurknop onder stroom zetten, geen grote speakers huren en er tegenin gaan. En ook niet de tuinslang op je kraan aansluiten en bij hem door de brievenbus doen als je de kraan open hebt gezet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begrijp dat jullie al gelaagd hebben en aangiftes gedaan.

Ik zou dat blijven doen. Hou een logboek bij, neem het op. Wellicht dat je bij de huurderscomité terecht kan en anders bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uitvogelen wanneer de lastige buren hun slaap nodig hebben

Andere buren die er niets mee te maken hebben waarschuwen een dagje ergens anders te gaan slapen.
Eventueel de politie waarschuwen als niets heeft geholpen.

Goede oor bescherming aanschaffen.

Om 10 uur de ruigste muziek opzetten die je kan vinden.
24 uur later afzetten.

O ja, niet vergeten een paar potige kerels uit te nodigen.

Succes verzekert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Politie inschakelen en vragen of de wijkagent eens langs kan komen om e.e.a. te regelen. En anders de muziekinstallatie eens in beslag laten nemen.

Als er niets meer helpt.. dan zou ik verhuizen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb hetzelfde gehad, en heb vergelijkbare verhalen gehoord van collega's.

Er zijn drie mogelijkheden.

1. De officiële weg.
Klaag bij de politie, bij de woningbouwvereniging. Met meer mensen klagen maakt dat je sterker staat. Vraag overleg aan met de wijkagent. Vraag een bevriende advocaat waar je op moet letten, bijvoorbeeld op welke manier je rechtsgeldig de overlastgever kunt verzoeken het rustig aan te doen - dat luistert soms heel nauw. Houd vooral een zeer uitgebreid dossier bij: begintijd, eindtijd, jouw aktie, bevestiging van buren dat jouw gegevens kloppen. Informeer bij zo'n advocaat voor armlastige mensen of je gratis rechtshulp kunt krijgen. Meld de woningbouwvereniging dat je gerechtelijke stappen zult ondernemen - dat spoort hen tot actie aan.

Duur: twee tot drie jaar.
Mogelijk probleem: de overlastveroorzaker is dan wel weg, maar a) je weet nooit wie de volgende HVO-bewoner zal zijn, en b) de overlastveroorzaker zal jou geen toffe vent vinden, en je loopt kans dat hij je dat persoonlijk duidelijk zal komen maken.

2. De niet-officiële weg
Dreigen. Zorg wel dat je "niets doet". Een voorbeeld. Een ex-collega is eens zijn huis uitgepest door een boze huiseigenaar. Die huurde wat "mannetjes" in. Die mannetjes hadden natuurlijk niets met die huiseigenaar te maken, dat snap je natuurlijk wel. Ze kwamen wel regelmatig langs. En dreigden dan mondeling, dus niet bewijsbaar, het huis 's nachts in brand te steken. De volgende nacht hoorde mijn collega 's nachts geritsel in de tuin, en zag een aantal mannen met een jerrycan rond het huis lopen. Mijn collega belde de politie, maar voordat die ter plaatse waren waren de mannen al lang uit de tuin verdwenen. En al zou de politie op tijd zijn geweest, dan was vast gebleken dat er water in de jerrycan zat. En ja, wat kun je nu helemaal uitrichten tegen iemand die met tien liter water door je tuin loopt? Het mag niet, maar de politie zal niets doen, want het is geen ernstige overtreding.
Hoe dan ook, mijn collega kon vanaf toen nooit meer ontspannen thuis zijn, nooit meer slapen, en is al snel vertrokken.

Duur: ongeveer een maand.
Nadeel: je moet ongelooflijk goed oppassen wat je doet, anders hang je zelf. En je moet hopen dat de overlastgever niet dat gaat doen waar jij mee dreigt.

3. Verhuizen
Als 1 en 2 geen oplossing zijn, blijft verhuizen over. Onrechtvaardig, wellicht vind je het zelfs beschamend. Maar 't is de snelste oplossing met de grootste kans op resultaat. En het scheelt je een hoop stress.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt. Maar mijn collega _werd_ bedreigd, hij bedreigde zelf niet. Die bedreiging werd natuurlijk alleen tegen hem geuit, zonder getuigen. Dan gaat de bedreiger in de praktijk vrijuit. Dus juridisch gezien
- heeft geen bedreiging plaatsgevonden
- liep iemand die niets met de huisbaas te maken had, door de tuin Wat kun je doen? Niets toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Buiten de juridische kanttekeningen wil ik bij 'De niet-officiële weg' iets toevoegen. Dat je collega weggegaan is betekend niet dat de buren dat hier ook maar zomaar zullen doen. Er schuilt hier een enorm risico om in een geweld spiraal terecht te komen met alle gevolgen van dien. Ik vind dit echt een heel slecht en onverantwoordelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou ook niet voor mogelijkheid 2 (de onofficiële weg) gaan. Heb dat proberen te verwoorden in de laatste zin onder mogelijkheid 2, maar kennelijk niet duidelijk genoeg. Dreigen mag niet, is strafbaar. Maar het kan wel, en wordt niet bestraft, als je erin slaagt het zonder getuigen te doen. Maar die asociale buren van vraagsteller zullen inderdaad terug gaan dreigen. Goede kans dat die plotseling bij jou de boel komen verbouwen. Wil je dat riskeren? Ik zou het niet doen. Resteren: 1 en 3. Mogelijkheid 1 duurt twee tot drie jaar. Want het werkt pas als je een enorm dossier hebt. Bij de politie sta JIJ bekend als lastpost. Heb je overleg met de wijkagent? Leuk, maar na een jaar wordt die overgeplaatst, en komt er een andere wijkagent. Die weet natuurlijk nergens van. Dus kost het nog een jaar om hem ervan te overtuigen dat er iets meer aan de hand is dan "ach, studentje klaagt dat hij heel af en toe 's nachts wat geluidjes hoort". De keuze is aan de vraagsteller: twee tot drie jaar stress, en leven met het idee dat alle instanties JOU de probleemmaker vinden? Of NU verhuizen en overal van af zijn? Uit ervaring: ga voor mogelijkheid 3. Verhuis. Nu. Ja, het is balen. Ja, het is onrechtvaardig. Ja, de goeden moeten onder de slechten leiden. Maar de held spelen door voor de officiële weg te kiezen? Kan. Sterkte. Mijn respect heb je. Ik hoop dat je er niet aan onderdoor gaat.
Zondagssochtends om negen uur hele grote speakers richting de studenten richten en keihard kerk-muziek draaien, en een brief in de brievenbus doen dat ze iedere zondag op deze manier wakker geschopt gaan worden, want als hun geen rekening houden met jou, hoef jij geen rekening te houden met hun. Op die manier laat je zien dat er niet met je te dollen valt. En om 4 uur gaan klagen natuurlijk, hoe meer jij komt zeiken, hoe meer ze je proberen te ontwijken.

Verder kun je de studenten er persoonlijk op aanspreken en confronteren met het overlast. Verder een paar duidelijke waarschuwingen; en anders een molentov naar binnen. Problem solved.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beste oplossing is deze.
Men neme een paar goede geluids boxen met heeeeeeel veel vermogen.
zetten deze tegen de muur,stopt er een hardrock cd in,zet deze op repeat en ga vervolgens natuurlijk een blokje om om je eigen gehoor niet te beschadigen.