Wat zijn de consequenties voor ons als de populatie drastisch stijgt?

Dat de populatie bijvoorbeeld binnen 10 jaar verdubbeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Tekort aan eten, drinken, ruimte en achteruitgang in het milieu om maar te beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet een deel van de bevolking uitgeroeid worden. Anders krijgen we last van een heuse plaag.

-maar gelukkig zie ik dat niet gebeuren.
- zowel dan krijgen we te korten dus moeten we ons gaan aanpassen dat gaat wel lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de tekorten, het verslechterende milieu en de afnemende levensruimte: een toenemende infectiedruk en een toenemend aantal mensen die zich uit frustratie en nutteloosheid gestoord gaan gedragen.

Kijk naar het dierenrijk voor voorbeelden van overbevolking en wat dat met de soort doet, veel diersoorten gaan b.v. aan elkaar knagen of hun jongen opeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. De eerste mensen zullen gaan proberen om op mars te wonen.

2. Bijna geen natuur meer.

3. Zoals je in sommige landen al ziet, beloningen voor het hebben van geen of 1 kind.

En er zullen vast nog 1000 dingen veranderen als er ineens 2x zoveel mensen zijn, maar de kans dat dat gebeurt is nihil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat er dan mensen het land worden uitgestuurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overbevolking is niet alleen afhankelijk van aantallen, maar evenzeer van de draagkracht van de leefomgeving. Daarbij speelt de manier waarop we onze bronnen benuttigen en verspreiden een beslissende rol. Deze bronnen kennen we in ons dagelijks leven als zuurstofrijke lucht, zuiver water, voedsel, onderdak, warmte en alle andere bronnen die ons helpen een bevorderlijke levensstijl te onderhouden zoals medische zorg en educatie. Overpopulatie brengt deze bronnen in het gedrang, wat op termijn onze levenskwaliteit zal doen verminderen.

Earth Overshoot Day brengt daarop een duidelijke kijk door aan te geven op welke dag van het jaar de mensheid meer bronnen verbruikte dan de aarde op een jaar tijd kan produceren. In 1987 werd de Overshoot Day uitgerekend op de alarmerende, maar aanvaardbare 19de december. In 1990 was dit 7 december. 1995 vierde zijn Overshoot Day op 21 november, 2000 op 1 november, 2005 op 20 oktober, 2007 op 27 oktober, 2008 op 23 september en 2009 op 25 september.

Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat de uitbreiding van de bevolking en het stijgende gebruik van natuurlijke bronnen kan gelinkt worden aan de milieuproblemen. Sterker nog, het groeiende aantal mensen heeft een erg negatief effect op onze omgeving. Ter voorbeeld haal ik graag de 20.000 tot 40.000 diersoorten aan die per jaar uitsterven. Diersoorten die er net als wij miljarden jaren over gedaan hebben om in deze tijd te worden geboren, verdwijnen in de geschiedenis omdat de alom aanwezige mens op hen jaagt, hun leefgebied inpalmt en hun voedsel verorbert. Deze getallen liggen een stuk hoger dan de ‘background extinction rate’, welke het standaard aantal is van uitstervende diersoorten in de geologische en biologische geschiedenis, voordat de mens op het toneel verscheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarop is een ouderwets spreekwoord heel goed van toepassing: Veel varkens maken de spoeling dun!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland bedoel je? Nou ja.. in elk geval n.a.w. verdubbeling van files, dubbellange wachtlijsten in de zorg en achter diverse loketten, dubbele schaarste van wat nu al schaars is.
Het is niet realistisch ervan uit te gaan, dat Nederland nog wel een dubbele portie populatie kan hebben.
Of je zou het moeten laten samenvallen met het bv niet meer medisch behandelen van eigen-schuld-dikke-bultjes (rokers, drinkers, sporters e.d.) evenals mensen op oudere leeftijd, die de samenleving geen nut doch alleen nog onkosten leveren...
Dan zal op den duur een samenleving met (misschien) nuttige samenstelling ontstaan. Bijvoorbeeld een gewenst aantal werkenden t.o.v. de totale bevolking.
Tja....dat klinkt wel hard en het is ook hard. Onmenselijk hard zelfs. Maar nood kan wetten breken.
We moeten inmiddels toch eens erkennen dat er in dit superoverbevolkte stukje wereld geen kip meer bij kan. Althans, willen we die kip een kipwaardig bestaan gunnen met enige scharrelmogelijkheid en gelegenheid om een beetje plezier aan het leven te beleven.
Overigens zou het wellicht nog wel iets uitmaken waardoor die verdubbeling tot stand zou komen. Het maakt wel degelijk verschil of de zittende bevolking sterk groeit door de aanwas van nieuwe wereldburgertjes, of door de komst van bijvoorbeeld kansarme ' van ver' families , die nu en later weinig meer kunnen betekenen dan een extra belasting op de toch al zo verdunde spoeling..