Vieren marokaanse en turkse gezinnen in nederland ook kerst?

Of is dat uit den boze?

5 jaar geleden
11.5K
Amadea
5 jaar geleden
Nee. Dat betekent voor hen niets. Joden trouwens ook niet.
LeonardN
5 jaar geleden
De vraag zou logischer zijn als je over moslims uit Marokko of Turkije (uit welk land dan ook) zou vragen. Er zijn ook Turkse en Marokkaanse christenen. Soms zijn ze juist hier omdat ze christen zijn en soms zijn ze hier bekeerd. Dat zal een minderheid zijn en ik weet niet of deze eigenlijk een kersttraditie kennen.
Turkse en Marokkaanse moslims zullen waarschijnlijk geen kerst vieren, zoals wij ook geen suikerfeest vieren, maar toch zijn er wel wat uitzonderingen.. Aan de andere kant zijn er ook zat atheisten die kerst vieren. Kerst is namelijk geen christelijk feest, het is waarschijnlijk het midwinterfeest wat ooit gekaapt is door de kerk. Kerstbomen en kerstmannen zijn dan ook onbekend in de bijbel. https://www.nrc.nl/nieuws/2003/12/27/kerst-is-voor-de-zwakke-moslim-7667417-a992051 Larouz kent niet één Marokkaanse moslimjongere met een boom in huis. ,,Vroeger wel. Toen kwam het vaker voor.'' Volgens Larouz hebben veel moslims zich ,,door al die massale negatieve aandacht ....

Antwoorden (1)

Leuke vraag en het antwoord is niet een volmondig Nee, ook niet voor de Turkse en Marokkaanse moslims, ook niet voor sommige moslims uit andere landen. Uiteindelijk vieren ook bijna alle niet-gelovige Nederlanders kerst, ook diegenen die al generaties lang niet meer naar de kerk gaan.

Aangezien kerst vieren vooral het samenzijn van familie is met lekker eten, en de meeste mensen vrij zijn in Nederland. Zelfs een kerstboom in huis halen is iets wat gebeurt, hoewel steeds minder vanwege zgn. Youtube-imams die hier geen goed woord voor over hebben.

---
https://www.nrc.nl/nieuws/2003/12/27/kerst-is-voor-de-zwakke-moslim-7667417-a992051
Moslims hadden geen bomen, maar we aten uitgebreid met vrienden en familie.'' Nu staat in het Iran van de ayatollahs een jarenlange gevangenisstraf op het versieren van een kerstboom, zegt haar man Hossein Abshari (46). ,,Pure misbruik van de islam.''

Larouz kent niet één Marokkaanse moslimjongere met een boom in huis. ,,Vroeger wel. Toen kwam het vaker voor.'' Volgens Larouz hebben veel moslims zich ,,door al die massale negatieve aandacht voor islam en moslims'' teruggetrokken in de eigen groep. ,,De kerstviering onder moslims wordt minder, absoluut.''
---
https://nos.nl/op3/artikel/2208883-mostafa-en-charif-vieren-wel-geen-kerst-ik-kijk-vooral-home-alone.html
Jaarlijkse kerstvierder Mostafa Hilali (44) kan zich daarin vinden, maar vindt dat hij wel de geboorte van profeet Jezus kan vieren. "Die boom en de kerstman hebben naar mijn idee niks te maken met het verhaal van Jezus. Het gaat om gezellig samen zijn."
---

De overheersende gedachte zal dus zoiets zijn, (maar er zijn dus uitzonderingen):
"Het idee dat Jezus de zoon van God is, is in strijd met de islam. Zijn geboorte dus ook", vertelt arabist Leo Kwarten. "Veel moslims vieren daarom geen Kerst." Harde cijfers zijn er niet, maar hij schat dat 30 tot 40 procent van de moslims toch iets doet: in de vorm van feestelijke verlichting of een boom. De twee moslims die wij spraken, dachten eerder aan 5 tot 30 procent.
5 jaar geleden
popeye
5 jaar geleden
LeonardN, logisch of niet logisch ik ben alleen geïnteresseerd in de moslim gezinnen woonachtig in nederland en vandaar mijn vraag uitsluitend bedoelt voor de in nederland woonachtige moslim gezinnen of die aan kerst doen.
popeye
5 jaar geleden
En je link met de artikel komt uit 2003. We zijn bijna 16 jaar verder, dus veel veranderd.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je enkel geïntresseerd bent in moslimgezinnen in Nederland, dan is je vraag niet optimaal. Niet alle moslims zijn Turks/Marokkaans, niet alle Turken/Marokkanen zijn moslim. De reactie die je nu geeft bewaarheid enkel mijn opmerking, de vraag die je volgens mij beantwoord wil zien is:
"Vieren moslimgezinnen in Nederland ook kerst?" Een is uit 2003 een uit 2017. Zulke zaken veranderen niet in zo snel in absolute zin. Daarnaast wordt er juist iets over verandering gezegd (in de artikelen, zowel in mijn antwoord). De tendens is dat het nu weer wat minder wordt door een groei aan jongere fanatiekelingen.
Het artikel uit 2017 geeft ongeveer hetzelfde beeld. Het komt voor, maar is zoeken naar uitzonderingen. Het is niet vergelijkbaar met hoe Nederlanders of specifiel christenen het ervaren.