Waarom kan een ziekenhuis failliet gaan?

Ik ging er vanuit dat een ziekenhuis een non-profit organisatie was en dus geen winstoogstmerk had.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.parool.nl/amsterdam/faillissement-dreigt-voor-mc-slotervaart~a4606498/
LeonardN
5 jaar geleden
Wel of geen winstoogmerk staat los van de realiteit dat je failliet kan gaan. Anders zou iedereen een non-profit worden en goede salarissen uitkeren aan de top.

Antwoorden (3)

Als de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten, gaat een organisatie op een gegeven moment failliet. Door te hoge kosten van externen die moesten worden ingehuurd vanwege personeelstekort en simpelweg te weinig patienten (dus inkomsten) kan ook een ziekenhuis failliet gaan.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Vreemde ongefundeerde min... Het antwoord is gewoon correct.
Plus ter compensatie !
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Goed antwoord.
SentWierda
5 jaar geleden
De min is niet van mij. Maar het antwoord reageert eigenlijk niet op de vraag. In dit geval gaat het niet om 'gewone' non-profit ziekenhuizen maar om ziekenhuizen die als commerciële bedrijven worden gerund en het risico lopen failliet te gaan.
Erna55
5 jaar geleden
@SentWierda : zo lees ik de vraag niet. Het gaat juist over non- profit organisaties.
Gisteren in het nieuws: Slotervaartziekenhuis failliet. Dit is geen commercieel bedrijf.
https://www.ad.nl/binnenland/bijna-failliet-slotervaartziekenhuis-sluit-per-direct-eerste-hulp~a15c00186/
LeonardN
5 jaar geleden
Het antwoord geeft antwoord op beide gevallen (de hoofdvraag). Het maakt niet uit of je over een non-profit of over een commercieel bedrijf praat. Als je uitgaven je inkomsten constant overstijgen ga je failliet. De vrager stelt overigens niet dat het om een np-ziekenhuis gaat, maar geeft aan dat deze dat denkt.
ronron1212
5 jaar geleden
Op 1 juli 1997 werd het gemeentelijk ziekenhuis geprivatiseerd en ging verder als stichting. Sindsdien werd het ziekenhuis voortdurend bedreigd met sluiting of fusie door de hevige concurrentie van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis en het VU Medisch Centrum. Daarbij kwam de druk van de zorgverzekeraars die vonden dat het Slotervaartziekenhuis te hoge kosten maakte. Het ziekenhuis gaf aan dat de hoge kwaliteit zorg die men leverde voor extra kosten zorgde. In 2005[1] was er sprake van een mogelijke alliantie met het VUmc maar de onderhandelingen werden in 2006 gestaakt toen bleek dat Slotervaartziekenhuis in de samenwerking met het VU ziekenhuis feitelijk zou ophouden te bestaan als ziekenhuisinstelling. Op 15 augustus 2006 werd bekendgemaakt dat het Slotervaartziekenhuis zou worden overgenomen door woningcorporaties De Key en het Oosten en zorgconglomeraat Cordaan. Op 30 augustus blies men de overname echter af.[2] Een dag later bleek dat het ziekenhuis bezit zou worden van de firma M
SentWierda
5 jaar geleden
@Ema55: het Slotervaartziekenhuis is sinds 2013 eigendom van hetzelfde commercíële bedrijf als de ziekenhuizen in Flevoland.
Voor wie alles wil weten: lees de Volkskrant van 24-10-2018: pag. 4/5 en op pag. 31 het artikel: Kunnen ziekenhuizen eigenlijk wel failliet gaan? van Peter de Waard.
LeonardN
5 jaar geleden
Is dit de korte versie daarvan? https://www.volkskrant.nl/economie/hoe-zit-dat-met-ziekenhuizen-die-failliet-gaan-~bda5626a/
SentWierda
5 jaar geleden
Ja. Zie ook in dit artikel waarom (incidenteel) een non-profit ziekenhuis failliet kan gaan: omdat patiënten het ziekenhuis mijden of omdat het ziekenhuis zo klein is dat het niet voldoende kan bieden.
LeonardN
5 jaar geleden
"omdat patiënten het ziekenhuis mijden of omdat het ziekenhuis zo klein is dat het niet voldoende kan bieden." Als patiënten het ziekenhuis mijden, bijvoorbeeld omdat de zorg niet geboden kan worden zal dat resulteren in minder inkomsten. Als de uitgaven dan gelijk blijven of onvoldoende verminderen en hoger blijken dan de inkomsten, loop je af op een faillissement. Het maakt daarbij niet uit welke organisatievorm het ziekenhuis heeft. Voor een commercieel ziekenhuis waarbij de patiënten het ziekenhuis mijden zal namelijk exact hetzelfde gelden. Je commentaar op dit antwoord is en blijft in mijn ogen dus onterecht, net als de min (ja, niet door jouw gegeven, maar je lijkt hem te verdedigen).
Failliet gaan en (geen) winstoogmerk zijn twee verschillende zaken. Je gaat failliet als je je schulden niet meer kunt betalen (dus als je meer uitgeeft dan er binnenkomt), en dat is een situatie die ook kan ontstaan bij een non-profit organisatie.
Veel non-profit organisaties draaien dan ook een (bescheiden) winst, die vervolgens als reserve voor slechte tijden wordt gebruikt, of weer geïnvesteerd kan worden.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Vreemde ongefundeerde min... Het antwoord is gewoon correct.
Plus ter compensatie !
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Goed antwoord.
ronron1212
5 jaar geleden
Op 1 juli 1997 werd het gemeentelijk ziekenhuis geprivatiseerd en ging verder als stichting. Sindsdien werd het ziekenhuis voortdurend bedreigd met sluiting of fusie door de hevige concurrentie van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis en het VU Medisch Centrum. Daarbij kwam de druk van de zorgverzekeraars die vonden dat het Slotervaartziekenhuis te hoge kosten maakte. Het ziekenhuis gaf aan dat de hoge kwaliteit zorg die men leverde voor extra kosten zorgde. In 2005[1] was er sprake van een mogelijke alliantie met het VUmc maar de onderhandelingen werden in 2006 gestaakt toen bleek dat Slotervaartziekenhuis in de samenwerking met het VU ziekenhuis feitelijk zou ophouden te bestaan als ziekenhuisinstelling. Op 15 augustus 2006 werd bekendgemaakt dat het Slotervaartziekenhuis zou worden overgenomen door woningcorporaties De Key en het Oosten en zorgconglomeraat Cordaan. Op 30 augustus blies men de overname echter af.[2] Een dag later bleek dat het ziekenhuis bezit zou worden van de firma M
In dit geval gaat het niet om 'gewone' non-profit ziekenhuizen maar om ziekenhuizen die als commercieel bedrijf worden gerund en het risico lopen failliet te gaan.
Een belangrijke rol in dit geval speelt de overcapaciteit in Flevoland: te weinig patiënten en te veel bedden. Dan wordt winst maken wel erg moeilijk.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Op 1 juli 1997 werd het gemeentelijk ziekenhuis geprivatiseerd en ging verder als stichting. Sindsdien werd het ziekenhuis voortdurend bedreigd met sluiting of fusie door de hevige concurrentie van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis en het VU Medisch Centrum. Daarbij kwam de druk van de zorgverzekeraars die vonden dat het Slotervaartziekenhuis te hoge kosten maakte. Het ziekenhuis gaf aan dat de hoge kwaliteit zorg die men leverde voor extra kosten zorgde. In 2005[1] was er sprake van een mogelijke alliantie met het VUmc maar de onderhandelingen werden in 2006 gestaakt toen bleek dat Slotervaartziekenhuis in de samenwerking met het VU ziekenhuis feitelijk zou ophouden te bestaan als ziekenhuisinstelling. Op 15 augustus 2006 werd bekendgemaakt dat het Slotervaartziekenhuis zou worden overgenomen door woningcorporaties De Key en het Oosten en zorgconglomeraat Cordaan. Op 30 augustus blies men de overname echter af.[2] Een dag later bleek dat het ziekenhuis bezit zou worden van de firma M
LeonardN
5 jaar geleden
Het maakt niet uit of een bedrijf commercieel is non-profit of non-profit en een soort op commerciele basis gerund wordt (wat eigenlijk altijd het geval is). De reden waarom iets failliet gaat is altijd eender. Meer uitgaven dan inkomsten. Een non-profit is daar niet immuun voor. "Dan wordt winst maken wel erg moeilijk."
Dat is niet nodig voor een non-profit
"en het risico lopen failliet te gaan."
Waarbij je lijkt te zeggen dat dat niet zou gelden als het een "echte" non-profit zou zijn. Dat is dus niet waar. Ook een non-profit gaat failliet om dezelfde reden als een profit.