Wordt er in Nederland nog iets aan Corpus Christi gedaan?

Komende donderdag is het Corpus Christi. In sommige landen is dat nog een officiële feestdag, waar de mensen vrij voor krijgen.

Wordt er in Nederland ergens nog iets aan Corpus Christi gedaan?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Op de tiende dag na Pinksteren vieren rooms-katholieken de instelling van de eucharistie. Ze eten op deze dag brood en drinken wijn. Het brood verwijst naar Jezus' lichaam, de wijn naar het bloed dat Jezus offerde omwille van het heil van de mensen.
Een (nationale) feestdag is het in:
Bolivia, Brazilië, Dominicaanse Republiek, Duitsland, Equatoriaal Guinea, Grenada, Haïti, Kroatië, Liechtenstein, Monaco, Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Seychellen, St. Lucia, Trinidad en Tobago, Vaticaanstad en Zwitserland.
De dag wordt in Nederland op de zondag erna gevierd. De dag van het laatste avondmaal wordt in Nederland herdacht tijdens Witte Donderdag.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aangezien katholieke kerken tegenwoordig al de grootste moeite hebben om met pinksteren mensen naar hun kerken te lokken en op donderdag (Daar valt Sacrementsdag op) in vele gemeentes koopavond is, heeft menig pastoor besloten om dit feest maar te laten voor wat het was en is het vooral een feestje voor de incrowd van de kerk geworden.