Waarom heb ik het gevoel bij het AD (krant) dat alles van het internet wordt gehaald?

Vroeger waren het AD net zo als het Utrechts nieuwsblad en andere kranten in de AD groep gerespecteerde kranten. Vandaag de dag lijken het alleen maar internet kopieën zonder onderzoek. Kan iemand dat verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kranten hebben de afgelopen 10 jaar flink moeten bezuinigen. Dat heeft twee hoofdredenen, die allebei met een terugloop van advertentie-inkomsten te maken hebben.

Ten eerste "spreiden" steeds meer adverteerders hun advertentiebudget: adverteren in de krant is deels vervangen door commercials op lokale zenders en voor een ander deel door adverteren via internet. (Er komen trouwens ook steeds meer internetwinkels, die vanzelfsprekend vooral via internet adverteren).

De tweede reden heeft te maken met de economische crisis. Daardoor is vooral het aantal personeelsadvertenties sterk teruggelopen. En dat is wel één van de belangrijkste inkomstenbronnen van een dagblad! Bovendien geldt ook hier dat er niet alleen minder geadverteerd wordt, maar dat personeelswerving vaker via het internet verloopt.

Doordat de advertentie-inkomsten van de kranten fors zijn teruggelopen, moest gesneden worden in de uitgaven. Veel kranten hebben het aantal journalisten dat ze in dienst hebben, fors verminderd. In de praktijk betekent dit dat ze hun nieuwsberichten vaak klakkeloos overnemen van de persbureaus zoals ANP en GPD, zonder de inhoud te verifiëren of te bewerken.
Pieter2011