Wat wordt er bedoeld met attitude verschillen tussen personen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Een attitude is de houding die je hebt ten opzichte van een persoon, plaats of onderwerp. Het is een innerlijke houding, die gevormd is door kennis of ervaring.
Deze zal dus ook verschillen tussen personen.

Antwoorden (1)

Een attitude is de houding die iemand heeft ten opzichte van een persoon, plaats of onderwerp. Het is een innerlijke houding die gevormd is door kennis of ervaring. Deze houding heeft invloed op de gedachten, de handelingen en het gedrag van die persoon.

Attitude is een begrip uit de psychologie. Het staat voor de evaluatie van verschillende aspecten uit de sociale wereld. De attitude staat aan de basis van interne beslissingen, de acties die iemand daarop onderneemt en de resultaten die ermee geboekt worden.

Neem nou een groep jongeren en een groep ouderen, of een groep autochtonen en een groep allochtonen, of een groep hoogopgeleiden en een groep laagopgeleiden. In een zelfde situatie kunnen die verschillende groepen totaal anders omgaan met wat er gebeurt. Dat komt niet alleen door hun andere achtergrond, maar ook (en vooral) door hun andere attitude. Want in principe is ieder mens gelijk. Maar ze zijn gevormd door wat ze hebben meegemaakt of missen juist die ervaring. Zo kan het eindresultaat dus volkomen anders zijn. Bijvoorbeeld een vechtpartij in plaats van een feest, verzet tegenover medewerking, respect in plaats van minachting. De basis hiervoor ligt in de attitudeverschillen.
Amadea