Hoe noem je iemand die op een koets met paarden naast de koetsier zit?

Er is een benaming voor. Die persoon laat het bruidspaar in en uitstappen

6 jaar geleden
7.3K
fisbel
6 jaar geleden
https://www.trouw.nl/home/-grooming-vond-zijn-oorsprong-in-de-stallen-van-paarden~aeefdfee/

Antwoorden (2)

Die wordt groom genoemd. Van oorsprong is dat een bediende in livrei. Maar op een koets is het de assistent van de koetsier. Hij opent ook de deuren van de koets voor de gasten die willen in- of uitstappen.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een groom werkt op stal, is het laagst in rang, een manus van alles. Hij gaat mee op reis bij uitwedstrijden. Hij onderhoud de zadels en tuig. Mest de stallen uit en zorgt voor opstrooien. Tijdens meerdaagse wedstrijden slaapt hij ook op stal. Op de Koninklijke stallen heet degene die naast de koetsier zit, en voor de gasten de koetsdeuren open een palfrenier.
Helpen bij het uitstappen is een van de taken van de palfrenier. Zie tweede tekstblok.

"Een Palfrenier is iemand die de Koetsier helpt. De Koetsier bestuurt vanaf de bok het paard/de paarden die voor de kar staat/staan. De Koetsier zit rechts, de Palfrenier zit links op de bok. De Palfrenier kan altijd het mennen overnemen van de Koetsier als hij even wil rusten.

Verder helpt de Palfrenier de Koetsier bijvoorbeeld bij het halthouden, door op de grond de paarden vast te houden, zodat ze stil blijven staan en rustig blijven. Ook helpt de Palfrenier eventuele gasten om in en uit het rijtuig te stappen. Andere taken van een Palfrenier zijn het controleren van het tuig van het paarden en het optuigen en inspannen van de paarden. Als de Palfrenier in de mensport werkzaam is, zit hij vaak achterop de marathonwagen, om de kar in balans te houden bij scherpe bochten. Hij zorgt dan voor tegengewicht door aan de ene kant van de kar te gaan hangen. Ook kan het zijn dat de Palfrenier taken op zich neemt als het uitmesten van de stallen en het verzorgen van de paarden.

Een Palfrenier kan onder andere werkzaam zijn in de tuigpaardensport, trekpaardensport, drafsport en mensport. Bij de tuigpaardensport moeten de tuigpaarden zich zo correct en sierlijk mogelijk bewegen. Bij de trekpaardensport doen de Koetsier en de Palfrenier mee aan sleep- en trekwedstrijden. Bij de drafsport gaat het om snelheid en bij de mensport gaat het om de onderdelen dressuur, vaardigheid en marathon. Ook kan een Palfrenier zich naast zijn andere taken bezighouden met het geven van menlessen."
Toegevoegd op 01 maart 2018 22:22: bron
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Plus.Helemaal correct Computoon.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stalmeester
fisbel
6 jaar geleden
https://www.trouw.nl/home/-grooming-vond-zijn-oorsprong-in-de-stallen-van-paarden~aeefdfee/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vroegere staljongen/groom werd inderdaad later groom óf palfrenier. Het zijn in de paardenwereld heden twee afzonderlijke beroepen. Wat niet wegneemt dat een groom wel eens ingezet wordt als palfrenier en de honneurs van een palfrenier waarneemt, andersom zelden. Het salaris van een palfrenier is hoger dan het salaris van een groom die een schijntje verdient. (ongeveer € 500,--/pmaand met kost en inwoning - in de stal)