Is er een link te leggen tussen de populariteit van voetbal en de sociale klasse van de liefhebbers? (zie uitleg)

Als ik bij mij door stad loopt lijkt het er op dat er met name in de buurten van "de lagere sociale klasse" veel meer uitingen zijn van 'voetbalgekte' dan in andere buurten waar mensen meer verdienen 'de hogere sociale klasse' of heb ik het helemaal mis???????????

Toegevoegd na 46 minuten:
IK HEB GEEN WAARDEOORDEEL!!!!!!!!!!!!, IK VRAAG HET ALLEEN UIT NIEUWSGIERIGHEID

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou het dus om de uiting van voetbalgekte zijn dat een verband heeft met sociale klasse?? En niet zo zeer de 'populariteit' an sich. En wat is dan 'populariteit'..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het ook niet, vandaar de vraag

Het beste antwoord

Nee denk niet dat dat met de populairiteit te maken heeft, maar meer met het feit dat de hogere sociale klassen zich schamen als ze te uitbundig doen bij dat soort evenementen, terwijl de "lagere" klassen er gewoon lak aan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heb je helemaal mis. De verschillen die je ziet zijn verschillen in uiterlijk vertoon. Er is onder alle lagen van de bevolking sprake van voetbal gekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon zelf in een zogenaamde volkswijk, en je ziet hier veel oranje. Het lijkt wel of sommige straten tegen elkaar 'strijden' om de meeste versieringen. Straks als het zover is wordt er luidruchtig kenbaar gemaakt dat men van voetbal houdt, en het bier zal rijkelijk vloeien. In de 'keurige' buurten zie je dat over het algemeen wat minder opzichtig. Die spreken wellicht wat vaker thuis af met familie en vrienden om het voetbal te volgen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat voetbal daar minder populair is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het andersom ligt, voetbal brengt mensen samen als een sort oer stam. Met vlaggen, kreten, uniformen, ritueelen etc etc. Je kan een literature professor naast een bouwvakker en een top manager naast een vakkenvuller die allemal gedragen als een zulu stam in voorbereiding op oorlog inclusive gezichten verven etc'. De zulu hebben tenminste een seriouse reden voor dit gedrag...