Hoe spreek je 'Deborah' uit?

Ik had op de lagere school een klasgenootje, Deborah. Haar naam werd uitgesproken als DEB-orra.

Laatst hoorde ik weer een aantal keer de naam Deborah, één keer op televisie en één keer via mijn partner. In beide gevallen werd de naam uitgesproken als dub-OH-ra.

Voor mijn partner is die laatste uitspraak de enig logische; voor mij is juist de eerste de enig logische.

Hoe spreek je 'Deborah' nu uit?
--  Is er een "juiste" uitspraak?
--  Zijn de twee uitspraken afkomstig uit verschillende achtergronden?
--  Is er (in Nederland) door de jaren heen een verschuiving
      van de ene naar de andere uitspraak?

Cryofiel
6 jaar geleden
2.7K
Utrecht
6 jaar geleden
In beginsel spreek je een naam uit zoals je persoon in kwestie dat wil/wenst. Dus dat kan heel verschillend zijn. Een Amerikaanse zal zich waarschijnlijk DÈborah noemen en een Nederlandse meer waarschijnlijk DeBOOrah.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik zeg:
Deh-bohraa
of
Duh-bohraa Geef jij eens de boor aan Deborah. Klinkt als ik het zeg als of je twee maal bijna hetzelfde zegt. Heb nog nooit in mijn leven iemand in Nederland Deb-orra of dub-oh-ra. https://nl.forvo.com/word/deborah/
Meest zoals wondermom42
https://nl.forvo.com/word/deborah/#nl
bijna zoals meuthable, behalve het eerste deel wat door haar als Dee- uitgesproken wordt. Daar zeg ik "de" als het lidwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de angelsaksische contreien spreken ze het vaak uit als Debra, met De als Dè
LeonardN
6 jaar geleden
https://nl.forvo.com/word/deborah/
Ah de onderste in het Nederlands, dat komt het meest in de buurt zoals je het vaak hoort.
Of zoals Zanger Rinus het zegt:
https://youtu.be/isd2REPLayQ?t=2m40s
Inekez1
6 jaar geleden
In het Engels is de uitsprak Dè-bra normaal, met de klemtoon op Dè-. In het Nederlands Dé-bòh-ra, met de klemtoon op -bòh-. Tussenvormen zijn ook nog mogelijk, zoals Dè-bòh-ra, waarbij de klemtoon dan zowel op de eerste als tweede lettergreep kan voorkomen. Vergelijk het met Daniel: Dè-njel of Dá-nie-èl.
Of Michael: Maj-kel of Mie-cha-èl. De variant die we in onze jeugd als eerste horen, beschouwen we vaak automatisch als de juiste. Het zijn echter de ouders en/of kind zelf die bepalen hoe een naam wordt uitgesproken. Mijn buurjongetje heette vroeger Marcel, met de klemtoon op Mar. Mijn moeder kende vroeger een Franse jongen die Marcel heette, en bleef mijn buurjongetje consequent Marcèl noemen.

Antwoorden (1)

— Is er een "juiste" uitspraak?
Zoals ik het geleerd heb zijn er voor namen geen grammaticale regels.
B.v. 'Toine' en 'Twan' zijn allebei goed geschreven. En qua uitspraak: 'Toine' mag je zelfs ook letterlijk uitspreken zoals het er 'op z'n Nederlands' staat. (Een kind van een collega heet ook echt zo.)

Dus nee een juiste uitspraak is er niet. Die wordt bepaald door de ouders.

— Zijn de twee uitspraken afkomstig uit verschillende achtergronden?
DEB-orra komt naar mijn gevoel uit het Engels vandaan.
dub-OH-ra is meer de Nederlandse uitspraak.

Net als 'Toine' zijn beide uitspraken goed. (Er zijn immers geen regels ;-p)

— Is er (in Nederland) door de jaren heen een verschuiving van de ene naar de andere uitspraak?
Hierop moet ik het antwoord schuldig blijven. :-(
SentWierda
6 jaar geleden
De vraag over Deborah vertoont gelijkenis met die over bijvoorbeeld de meisjesnaam Amber.
De een spreekt de naam uit op zijn Nederlands, dus met een a. De ander op zijn Engels, dus Ember.
Het pikante in dit geval is, dat er een betekenisverschil is.
Op z'n Nederlands is het barnsteen of welriekende gom. Dus een positieve naam
Op z'n Engels is het barnsteen of een geel/oranje verkeerslicht. Tja...
Thecis
6 jaar geleden
mooi antwoord en helemaal mee eens. +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+