Welk land in Europa is niet eerder betrokken geweest in een oorlog?

Als in actief betrokken geweest door het sturen van troepen naar een conflict.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beetje verwarrend inderdaad, maar dat telt dan niet mee
ronron1212
6 jaar geleden
Dat is Zwitserland
dudemeister
6 jaar geleden
Neurwegen
ronron1212
6 jaar geleden
@dudemeister Noorwegen was betrokken bij de tweede wereld oorlog
http://historianet.nl/oorlog/tweede-wereldoorlog/slagen-van-de-tweede-wereldoorlog/de-val-van-noorwegen-churchill-gaf-zege

Het beste antwoord

IJsland is zeker één van die landen.

Hoewel IJsland lid is van de NAVO, heeft het geen eigen krijgsmacht.

Het enige internationale geschil dat noemenswaardig is doorheen de geschiedenis van IJsland, is dat van de Kabeljauwoorlogen. Het betreft een discussie met het Verenigd Koninkrijk. IJsland had de intentie om haar rijke visserijwateren te beschermen door het uitbreiden van de maritieme grens. In deze discussie werd de kustwacht ingezet door IJsland om haar vissers te beschermen, waarop het Verenigd Koninkrijk oorlogsschepen zond. Het Verenigd Koninkrijk bond pas in nadat IJsland ermee dreigde uit de NAVO te stappen.

Volgens de Global Peace Index (GPI) is IJsland het vredelievendste land ter wereld. Het heeft deze status te danken aan de afwezigheid van strijdkrachten, het lage criminaliteitsgehalte en de sociaal-politieke stabiliteit die het land al lang kent.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De afwezigheid van strijdkrachten vind ik overigens een vreemd criterium, wat riekt naar een pacifistische vooronderstelling. Het gaat er m.i. eerder om dat het land om andere uiteenlopende redenen niet snel in oorlog verzeild zal raken.
Inderdaad kan daarbij wel het lage criminaliteitsgehalte en de sociaal-politieke stabiliteit worden genoemd, maar ook de afwezigheid van (althans niet bekend is) grote voorraden olie of delfstoffen; en het gaat om een eiland wat ver van het continent af ligt, en om die reden ook weinig/geen immigratie kent.