Was er na de Tachtigjarige Oorlog ook een dodenherdenking?

Zoals we die nu kennen op 4 mei.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Erna55
6 jaar geleden
Ik vond iets interessants over de heedenking van een redding.
De spanjaarden herdenken nu nog wel hun redding van 1585 in het Nederlandse Empel.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/240782902/Caramba!+Heilige+Maagd+liet+de+Maas+dichtvriezen+en+de+vijand+ontsnappen+.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 Apart. Een negatieve dodenherdenking eigenlijk: herdenken dat het sneuvelen niet doorging. Maar mazzeltjes herdenken uit die tijd doen wij ook. Niet van geredde levens (Maria is Katholiek, en je gaat niet moeder en zoon tegen elkaar uitspelen). Dus bij ons werd het de Zilvervloot. Geld spreekt ook meer aan dan soldaten. Piet Hein, ja. omdat die scoorde. O, en Kenau Simons Hasselaar. Maar die overleefde het beleg, toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gegeven antwoord van @Sanskelotje openbaart een daverende onwetendheid.
Het gebied ten zuiden van Den Bosch verloor in korte tijd 70 procent van zijn inwoners, als gevolg van hongersnood, epidemieën, gedwongen migratie en oorlogsgeweld.
Nooit gehoord van de bloedbaden van 1572? Naarden (800 doden), Zutphen (duizenden doden), Maastricht (4000 doden).
Aanrader: lees het proefschrift Staatsvormend geweld van Leo Adriaenssen – Universiteit van Tilburg. Verdiep u minstens in hetgeen te lezen valt op de site van de Heemkundekring voor Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Castelré, Ulicoten en Zondereigen
Tijdens deze 80-jarige smerige oorlog was oud worden en vredig sterven voor o.a.duizenden Nederlanders én Belgen niet weggelegd.
Er werd herdacht via poëzie, proza, geschriften, muziek (Egmont ouverture) en via schilderkunst.
Adriana van Overstraten publiceerde in 1790 het gedicht ‘Op De Munstersche Vrede’. In deze elf strofen worden de offers herdacht die nodig waren om tot een vrede te geraken:
rozen bloeien op het veld, waar eens het ‘dierbaar bloed’ van ‘vrye harten’ heeft gevloeid. Dat er niet massaal herdacht werd, ligt ook aan het feit dat men niet over de hedendaagse communicatiemiddelen beschikte.

Het beste antwoord

De Vrede van Münster maakte op 15 mei 1648 een einde aan de Tachtigjarige Oorlog. In oktober 1648 werd in Osnabrück vrede gesloten tussen de landen die betrokken waren bij de Dertigjarige Oorlog (1618-1648). De Vrede van Münster en van Osnabrück samen werden bekend als de Vrede van Westfalen en bepaalden de staatkundige verhoudingen in Europa tot aan de tijd van Napoleon Bonaparte.
Deze langdurige oorlogen hebben veel mensenlevens gekost, maar een Nationale dodenherdenking zoals te vergelijken met de ingetogen Nationale 4mei-dodenherdenking van het Koninkrijk der Nederlanden is er nooit geweest. Daarvoor waren er te veel regeringen, te veel verschillende koningshuizen en te veel verschillende legers bij betrokken. De partijen die er waren na de ondertekening van de vrede van Westfalen en de staatkundige verhoudingen daarna vormden niet die eenheid die nodig is om gezamenlijk een herdenking te kunnen houden, als dat al een wens geweest zou zijn.
Er is in de Nederlandse steden en dorpen wel gefeest toen de vrede op 5 juni 1648 officieel bekend is gemaakt.
‘Vanaf de pui van de stadhuizen werden de hoofdpunten voorgelezen en daarna was het feest en werden 'ter selven dags de klokken geluyt, gevuyrt ende andere teyknen van Blijdtschap na ouder gewoonten getoont'. Carillons klingelden, kanonnen werden afgevuurd.’
Het paleis op de Dam is de materiële herinnering. In oktober 1648 werd de eerste steen gelegd. Staande op de Dam, kan men de figuur op het timpaan zien: een vrouw die met olijftak en Mercuriusstaf in de hand de Vrede verbeeldt.
Er zijn tijdens de 80-jarige periode herdenkingen geweest op lokaal niveau, meer in het teken van de viering een overwinning of het einde van de bezetting van een stad. Deze initiatieven verwaterden of werden pas vele jaren later op bredere schaal verfijnd. De viering van de bevrijding van Den Briel door de Watergeuzen is sinds 1 april 1572, de viering Leidens ontzet pas sinds 1886.
Gedurende de tachtig jaren is er niet constant oorlog in de Nederlanden gevoerd, er zijn nog tussenliggende periodes van vrede geweest. Dat wil niet zeggen dat de wrede wandaden vergeten werden, voor het behouden van deze herinneringen is een taak weggelegd voor geschiedschrijvers, filosofen en kunstenaars, componisten, schilders en dichters.
Als zij dat niet blijven doen gaat het adagium van Georg Wilhelm Friedrich Hegel waarheid worden: Wat nu nog voor iedereen duidelijk te zien is, de geschiedenis leert ons, dat wij er niets van geleerd hebben
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, er vielen in die oorlog alleen doden als er gevochten werd, en meestal was dat ergens anders. Je kon oud worden en vredig sterven zonder een soldaat van dichtbij te zien. En vrede? wat is dat? hetzelfde maar dan na de pauze andere soldaten? Het begin van die oorlog herdenken wilde niemand, dat was allemaal ver voor hun tijd.

Aan twee doden werd wel gedacht, de ene was Willem van Oranje. De andere was Balthasar Gérard. Niet om hem te eren, maar omdat de nabestaanden bleven vragen waar het geld bleef, Balthasar zijn leven voor gewaagd had, en als een verscheurd man was teruggekeerd. (4) Toegezegd door het wettig gezag, en nu door het nieuwe dus verschuldigd. 25.000 Kronen, daar moest dus iets op bedacht worden. Ze konden niks verzinnen, maar wel nagedacht. Niet her- , en ook niet met z'n allen.

Er is een dytssy
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Min. " Nee. Er vielen in die oorlog alleen doden als er gevochten werd."
Ook soldaten kunnen herdacht worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is wel degelijk herdacht, alleen via andere middelen. Duizenden doden door moordpartijen, hongersnood epidemieën.
https://books.google.nl/books?id=5uYxZ28d9TIC&pg=PA11&lpg=PA11&dq=rozen+bloeien+op+het+veld,+waar+eens+het+%E2%80%98dierbaar+bloed%E2%80%99+van+%E2%80%98vrye+harten%E2%80%99+heeft+gevloeid.&source=bl&ots=tAdZpVbBNT&sig=lmeK4hgeonjBJ5-2x8rju9saRf4&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjzwrWx59jTAhWIIVAKHQGKCKQQ6AEILTAA#v=onepage&q=rozen%20bloeien%20op%20het%20veld%2C%20waar%20eens%20het%20%E2%80%98dierbaar%20bloed%E2%80%99%20van%20%E2%80%98vrye%20harten%E2%80%99%20heeft%20gevloeid.&f=false
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat (alleen als er gevochten werd) gaat niet niet om wie er dood gaat (soldaten of burgers, er werd geplunderd als de slag voorbij was, en in de aanloop er naartoe vergat de kok nogal vaak het scharrelvlees te betalen. Het was alleen de rest van de tijd een tamelijk gewoon leven. OK, 200 Km verderop misschien niet, maar wat had je daarmee?
Als het al doordrong En als men wist dat er een soort unie was waar ze beide in zaten. En lang niet altijd van harte, en met gevaar voor represaiilles, overlopen? Van een Spaanse machthebber naar ... ja wat of wie? een Prins van Zuid-Frankrijk en nog iets, maar ok ver weg, Orange en Nassau. die van werknemer zomaar godfather kon worden. Compleet met aanbod dat je niet kunt weigeren.