Is Indiaan (Native American) een ras of een cultuur, en is iemand opzettelijk een Indiaan noemen racisme?

Ik heb lang donker haar en scherpe gezicht lijnen, van oorsprong ben ik Indonesisch, nu geef ik toe dat mijn uiterlijk erg veel weg heeft van castleden in de film:"Crooked Arrows".

Nu werd ik laatst aangesproken door onbekende die het gesprek begon met:"Jij lijkt echt op een Indiaan". Mijn reactie was hier helaas snel gemaakt en zonder er goed over na te denken en luide: "Dit is volgens mij lichtelijk racistisch".

Hierna volgden een korte woorden wisseling waarin ik uitleg gaf wat mijn afkomst is en het persoon zei ondanks deze informatie herhaaldelijk:"Indianen zijn slechts een cultuur", "Ik wou alleen zeggen dat je eruitziet als een Indiaan" en "Ik zeg alleen dat je een grote Indiaan bent".

Mijn werkvloer is in de detailhandel en bevind me vaak tussen klanten, een aantal van deze klanten die ik persoonlijk niet ken spreken me aan met stereotypen van Native Americans: "How", "Ugh" en "Chief".

Vallen dit soort opmerkingen onder racisme, is dit stereotypering of heeft dit een andere benaming?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Indianen zijn de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Niks rachitisch aan dus. De opmerkingen wel die zijn kleineren en minderwaardig te noemen.

Antwoorden (2)

Dat iemand tegen je zegt dat je op een indiaan lijkt, lijkt me geen racisme. Daar zit volgens mij niets negatiefs achter, en dat is wel het geval bij racisme (je lijkt op een indiaan en daarom ben je dom) en discriminatie (je lijkt op een indiaan en daarom mag je hier niet werken). Deze persoon zegt niet dat hij zichzelf superieur aan jou vindt omdat je op een indiaan lijkt.
Wat de klanten in de winkel tegen je zeggen lijkt me zeker wel racistisch. Heel vreemd dat ze denken zo tegen jou te mogen praten, dat is absoluut beledigend.
Maar waarom wil je er zo graag een stempel op plakken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is maar een ras en dat is het menselijk ras. Hoewel verschillende bevolkingsgroepen of groepen met een etnische achtergrond genetisch sterker of minder sterk op elkaar kunnen lijken, is er geen sprake van een dergelijk verschil dat je kunt spreken over verschillende rassen. Indelingen in rassen zoals het blanke ras, of negroïde ras werd vroeger in de antropologie/biologie wel gedaan, maar wordt door hedendaagse wetenschappelijke inzichten als verouderd gezien.

De Native Americans behoren tot een bevolkingsgroep dat uit verschillende stammen bestaat met elk hun eigen cultuur. Bij racisme voelt een groep zich verheven boven een andere groep en wordt die groep als minderwaardig beschouwd/behandeld. Als iemand de opmerking maakt dat je lijkt op een Indiaan, hoeft dit niet te zijn uit superioriteitsgevoel, maar is het voor hem meer een observatie/waarneming over het uiterlijk die hij deelt. Als de opmerking een minderwaardige toon heeft, bijvoorbeeld 'Je lijkt op een Indiaan, want die hebben een grote lelijke neus of die zijn lui', dan is het wel een racistisch opmerking. Maar als er geen minderwaardige intentie is (en er dus geen sprake is van racisme), kan een vergissing in etnische achtergrond door jou wel als beledigend worden ervaren. Je hebt immers een Indonesische achtergrond; een heel ander gebied dan Amerika. Zelfs als er een vergissing zou worden gemaakt met betrekking tot een stam waar iemand toe behoort, zou dit als beledigend ervaren kunnen worden, dus je hoeft niet eens uit een ander werelddeel te komen om je beledigd te voelen. Zo kan een (blanke) Nederlander zich ook beledigd voelen als hij Belg of Duitser wordt genoemd.

Vaak vinden mensen het lastig om in te schatten welke etnische achtergrond iemand heeft, dus men trekt al gauw de verkeerde conclusies en gaat uit van stereotypes. Of iemand 'chief' noemen racistisch is, hangt ook weer van de intentie af. Als het negatief/minderwaardig wordt bedoelt, dan kan het racistisch zijn of tenminste sociaal onhandig en beledigend. Maar 'chief' is een wat neutraler woord dan bijvoorbeeld 'spleetoog', dus er hoeft niet eens een negatieve intentie te zijn. Soms zijn mensen ook geïnteresseerd in culturele achtergronden, alleen uiten ze dit in onwetendheid. Als jij het vervelend vindt, kun je best aangeven dat je geen Indiaan bent. Dit kan uitnodigen tot een gesprek over waar je dan wel toe 'behoort'.