Hoe kan het dat sommige mensen een ziekte 'minder erg' vinden, als het niet een kanker soort is?

Een vriend van me zit in de medische molen. Er zijn nog 2 ziektes die het kunnen zijn, een type kanker, en een type bloedziekte. Beide ziektes zijn qua prognose even slecht, en de pijn en andere symptomen die erbij horen ook. Ook de type behandeling die ervoor gedaan wordt, is even erg en intensief.

hij vertelde dit laatst, in mijn bijzijn, tegen een bekende die vroeg hoe de stand van zaken nu was. Meteen was de reactie: we gaan er gewoon van uit dat je geen kanker hebt, hopelijk heb je de bloedziekte dan.

Dit is een letterlijke quote. Er zijn ook anderen die zo reageren, ook al vertel je ze (hij is overal heel open over) dat het eigenlijk niet beter of slechter is als je de een of ander hebt. En dan toch: "jaa, maar alles beter dan kanker toch".

Ik vraag me gewoon af waarom dit zo is; zal het zijn omdat kanker veel vaker voorkomt (dit type dan niet, maar kanker in het algemeen wel) en dat mensen het vaak van dichtbij hebben meegemaakt? Of misschien door iets anders? Ik persoonlijk snap dat echt niet, elke ernstige of minder ernstige ziekte is toch op zichzelf erg. Dat vergelijken vind ik erg vreemd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat bijna iedereen kanker asocieert met de dood.
Bij alle andere ziektes heeft men dat minder.

Er zijn veel ergere ziektes dan kanker, waarbij je langdurig aan het leiden bent met veel pijn en ellende. Maar kanker wordt nu eenmaal als dé ziekte gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kanker in in een terminaal stadium meemaken is een ervaring die je niet zult vergeten zeer ingrijpend voor de mensen die achterblijven.
Daardoor heeft hij een hele slechte reputatie gekregen. Ook hoor je heel veel gevallen van kanker in de publiciteit waardoor het allemaal heel dichtbij komt.
Hoewel er veel verbetert is hebben nog veel mensen het beeld dat het hebben van de ziekte automatisch betekent dat men er op korte tijd aan zal overleiden ondat er niks meer aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kanker komt zo vaak voor, dat veel mensen er direct of indirect mee te maken hebben gehad, en er bang voor zijn.
als je in een overlijdensbericht ziet staan dat die en die na een ziekbed is overleden, dan denk je: kanker!
het leeft gewoon meer bij de mensen dan een bloedziekte waar ze nog nooit van gehoord hebben.

sterkte voor je vriend.
13 jaar geleden
Omdat mensen nog nooit (zelden) met een speciale bloedziekte in aanraking komen en het dus niet zelf van dichtbij hebben meegemaakt, kunnen ze de ernst er niet goed van inschatten. En omdat jij dan als enige informatiebron fungeert voor de 'onwetende' mensen zal dat niet genoeg zijn om ze te overhalen om de ernst er van in te zien.

Bij kanker kun je dat wel, want met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid durf ik te zeggen dat iedereen wel iemand kent die dat heeft (gehad).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lijdt aan een woekering van rode bloedplaatjes, waardoor rode en witte bloedlichaampjes geen ruimte meer krijgen, is dat ook een ziekte die aan kanker gerelateerd is. Het is tevens een bloedziekte. Leukemie is ook een kankervorm en tezelfdertijd een bloedziekte.

Ziekten die mensen niet kennen, wordt met een armzwaai als onbelangrijk weggewuifd. Ik vind het knap onnozel om zo kort door de bocht te reageren. Als je iemand tegenover je hebt, die kennelijk iets heeft waar hij over inzit, moet je je in de mens verdiepen ook als hij er NIET aan dood gaat.
13 jaar geleden
Mensen kennen kanker en weten wat een verschrikkelijke ziekte het is. En dan lijkt een andere ziekte al snel minder erg.