Wat zijn goeie afspraken over pianospelen?

Mijn buurvrouw speelt piano en dat gaat al lang best goed maar de laatste tijd erger ik me er meer aan en we hebben afgesproken om te kijken of we tot goede afspraken kunnen komen.

Nu ben ik aan het peinzen, wat is redelijk? En waar erger ik me het meest aan.
Afgelopen maanden heeft de buurvrouw op vrijdagavonden een (deel van een) koor te oefenen gehad, wat zij dan begeleid op de piano. Ik had daarin toegestemd maar eigenlijk zou dat rouleren, zouden ze de ene keer bij haar, dan weer bij een ander lid gaan oefenen maar in de praktijk werd het elke vrijdag bij de buurvrouw (zij woont boven mij). Waarschijnlijk gaven de buren bij de anderen geen toestemming.
Daar kwam bij dat ze vaak tot 22:15 uur door gingen, in plaats van om 22:00 uur te stoppen. Dat is jammer. Ik snap best dat als je lekker bezig bent, je nog wel even door wilt maar voor mij niet fijn.
Op een andere dag in de week, helaas ook mijn vrije dag, geeft ze zangles aan een meisje. Les die ze begeleid op de piano ook. Dat is overdag.

Nu heb ik zelf bedacht: waar kan ik mee leven en kwam tot het volgende:

2 uur per dag studeren, overdag tussen 9 uur en 19:00 uur
1 x kooravond per maand op vrijdag en stipt om 22:00 stoppen (andere vrijdagen dan toch rouleren, zoals afgesproken)
1 pianoloze dag per week.

Wat is redelijk? Dank voor het meedenken. Ik ben beslist on speaking terms met mijn buurvrouw.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Lijkt mij een zeer redelijk afspraak.
Buurvrouw kan anders ook op zoek gaan naar een oefen of bedrijfs ruimte....

Antwoorden (1)

Zeker als je op en goede manier met haar omgaat, dan zou ik de huidige situatie als uitgangspunt nemen en kijken of je op basis hiervan afspraken kunt maken die voor jullie allebei goed te doen zijn.
Je merkte op dat je om 22.00 uur stoppen redelijk vindt, probeer dus af te spreken dat 22.00 uur ook echt 22.00 uur stoppen is. Dus niet nog even doorgaan daarna.
Je kunt ook kijken wanneer jij niet thuis bent en vragen of zij op die momenten misschien kan studeren. En inderdaad na 9.00 uur pas beginnen lijkt me zeer redelijk en als er ook kinderen in jullie gebouw wonen zou ik zeker 19.00 uur als eindtijd aanhouden.
Als er kinderen wonen, dan zou ik haar dat ook aangeven en vertellen dat kinderen vaak om 19.00 uur al moeten slapen.