Wanneer moet een kind naar logopedie?

Kind van mijn zus is 4 jaar maar praat erg hakkelig,zij vindt het nog te vroeg de rest van de familie vindt het de juiste tijd nu,vooral omdat ze straks naar school gaat

Iemand goed en degelijk advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer een overeenkomst.... verhaal komt bekend voor.

Het beste antwoord

Belangrijke leeftijdsgebonden indicaties voor verwijzing naar de logopedist ­

Op een bepaalde leeftijd moet het kind welbepaalde spraak- of taalpatronen verworven hebben. Is dat niet het geval, dan is logopedisch advies aangewezen, naast zo nodig een meer globaal ontwikkelingsonderzoek.
- 10 maanden: het kind brabbelt nog weinig;
- 18 maanden: het kind zegt nog geen woord of het praat bijna uitsluitend in klinkers; het kind schijnt weinig taal te begrijpen;
- 2-2,5 jaar: het kind maakt nog geen tweewoordzinnen;
- 3-4 jaar: het kind maakt nog geen kleine zinnetjes; het kind is grotendeels onverstaanbaar;
- 4-4,5 jaar: het kind kan nog geen verhaaltje of gebeurtenis vertellen; het kind spreekt nog niet alle klanken goed uit;
- 5 jaar: maakt nog geen goede zinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kan hiervoor naar logopedie, erg handig zelfs, een kind zou eventueel gepest kunnen worden omdat het (misschien ook later) nog niet goed, snel of wat dan ook praat, als daar vroeg wat aan gewerkt word, is het ook sneller goed/beter...

Toegevoegd na 3 minuten:
zelf is mijn moeder ook voor spraak naar logopedie geweest ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dat je advies kan inwinnen bij het huisarts, consultatiebureau, als je hier zelf achter staat.

Maar als er echt problemen zijn en ze gaat binnenkort naar school zullen zij ook contact met jou/jullie opnemen. En dan advies kunnen geven, vaak geven ze ook logopedie op school tijdens de les.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is dit een geschikte leeftijd. Je kunt je zus het advies geven om eens te vragen wat de leerkracht van het kind van de situatie vindt. Als het goed is, wordt op de basisschool naar de spraakontwikkeling van je nichtje gekeken. De leerkracht weet op welke zaken zij moet letten en wanneer ze het advies moet geven om met het kind naar logopedie te gaan.
Eventueel kan je zus ook het consultatiebureau (of huisarts) raadplegen.

De link geeft aanvullende informatie.
http://www.vvl.be/Page.aspx?ID=%7Be7dfed56-281f-4b8f-81f1-ddb66c2dcaa6%7D#_Op_welke_vier-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelfde verhaal, zelfde gedachten +
Ieder kind ondergaat zijn eigen ontwikkeling ook in spraak, wanneer iedereen er wat van gaat vinden wanneer het kind niet voldoet aan verwachtingen, geef je een kind het gevoel dat er is mis met hem of haar is. Dit blokkeert of stagneert ontwikkeling, tegenwoordig krijgen kinderen niet meer de ruimte om in hun eigen tempo te ontwikkelen. Als je bedenkt dat een kind van 4 jaar nog 80 jaar voor zich heeft liggen waarbij het zal praten, dan zou ik geduld hebben. Spraak heeft ook te maken met moteriek. Daar zijn oefeningen voor, balletje opgooien en opvangen links en rechts, hinkelen op links en op rechts. Laten luisteren naar grappige kinder cd's, veel voorlezen, sesamstraat laten kijken, en er voor nu geen probleem van maken. Spelenderwijs hiermee omgaan is mijn advies. Succes liefs Vlinder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat dit kind ook regelmatig gezien is op het consultatiebureau? Wat zeggen zij? Hebben ze daar nooit opgemerkt dat het kind moeite had met de spraak?
Wat jouw zus evt. kan doen, is het kind logopedisch te laten testen door de GG+GD. Hierdoor wordt duidelijk of er daadwerkelijk sprake is van een probleem en of het kind evt. baat heeft bij b.v. logopedie. Mijn advies is om het zeker niet op een beloop te laten, want tot ongeveer 6-jarige leeftijd leert een kind het makkelijkst en snelst taal, dus tot die leeftijd is de meeste winst te behalen. En het is voor een kind zo zielig als het straks op school merkt dat het minder goed praat en daardoor minder goed contact kan maken met leeftijdsgenootjes. Ik heb zelf twee kinderen met taal/spraak problemen, beide zitten op een cluster 2 school. Dat zijn scholen voor speciaal onderwijs voor kinderen met taal/spraakproblemen of zoals ze dat zo mooi noemen een "communicatieve beperking".
Dus kort door de bocht is mijn advies: vraag hulp/advies en onderneem actie als dit nodig is. Het is alleen maar in het belang van het kind.