Moet in een handtekening enigszins je eigen achternaam herkenbaar zijn?

Stel iemand heet Verhoeven maar in zijn handtekening valt (duidelijk) de naam Smulders te lezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Een handtekening geeft de identiteit van de bezitter ervan weer. Volgens de Dikke van Dale: “Eigenhandige ondertekening, naamtekening”. Een handtekening (ondertekening, autogram, signatuur of informeel poot, krabbel) is dus een met de hand geschreven naam die iemand plaatst onderaan een brief of document. De handtekening hoeft echter niet “leesbaar” te zijn.

Vaak wordt gedacht dat een nieuwe handtekening niet kan. Dat is niet het geval, je kunt je handtekening altijd wijzigen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een handtekening is een persoonlijke ondertekening en bewijs dat jij het ergens mee eens bent. Een computer of expert kan n.a.v. het bestuderen van twee handtekeningen zien of het waarschijnlijk door dezelfde persoon is gedaan. De handtekening hoeft hierbij niet herkenbaar te zijn.

Je maakt het jezelf wel erg lastig als je in je handtekening een andere naam zet. Bijvooorbeeld Smulders in jouw voorbeeld. Iemand die oplet zal dan twijfel hebben, want hij/zij heeft geen referentiepunt (tenzij het ook op je bankpas staat). Je zult dit dus constant moeten uitleggen.

Verboden is het niet, onhandig wel.

Toegevoegd na 6 minuten:
In sommige gevallen moet een handtekening gelegaliseerd worden. Dan wordt vastgelegd dat de handtekening bij jou hoort. Een voorbeeld hiervan is de bank die dit waarschijnlijk doet (de mijne wel). Eenmalig wordt je handtekening digitaal vastgelegd en als je iets ondertekent voor de bank wordt dit digitaal gecontroleerd.

Bij de Kamer van Koophandel kan je ook een handtekening laten legaliseren als er iemand bijvoorbeeld bevoegd is te tekenen voor documenten en opdrachten. De Kamer van Koophandel controleert dan of de handtekening overeenkomt met degene die is vastgelegd, niet of je daadwerkelijk bevoegd bent om het document te ondertekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag zolang je maar e juiste naam in de daarvoor bestemde vakken zet waar om de naam wordt gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier in Nederland doen ze er niet echt moeilijk over. In andere landen eisen ze vaak wel dat de naam (redelijk) herkenbaar in je handtekening staat.

Zo heeft mijn zus ooit problemen in de VS gehad met het feit dat zij haar volledige voornaam in haar handtekening had staan, terwijl in haar paspoort haar initialen stonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat hoeft niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor hij moet alleen consitent zijn