Wordt de maatschapij en samenleving drukker en complexer in tegenstelling tot vroeger?

Mensen (vooral in westerse landen) lijken vaker gehaast, gestrest en ook andere zaken zoals burn-outs lijken vaker voor te komen. Steden worden dichtbevolkt, kusten en natuur verdwijnen, auto's en vervoersmiddelen stijgen enorm in aantal enz..
Hoe was het vroeger? (bv: vorige eeuw). In de meer zuidere landen komt dit precies veel minder voor.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Ook in de zuidelijke landen komt dit nu ook voor. De bevolking groeit enorm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De zuidelijke landen hebben vaak meer kleinere dorpen en steden dan in het geïndustrialiseerde Westen. Steden, vooral de grote steden zijn altijd al dichtbevolkt geweest. In Londen woonden men voor 1940 in de volkswijken al boven op elkaar.
Kijk je naar de grote steden (zoals bv Rome), daar kan men tien maanden van het jaar over de hoofden lopen. Minder snel gestrest zijn ligt ook in de volksaard. In een miljoenen stad zoals Tokio loopt niemand tegen je aan. Fietsers rijden op de stoepen en geven eerst een klein klingetje als zij willen passeren.
Het valt mij in Nederland altijd op dat heel veel mensen van een mug een olifant kunnen maken al te beginnen bij de jongeren met vragen zoals: wat is mijn recht? zelfs als zij een terechte onvoldoende krijgen ::)) of er is een handvat van hun fietsstuur een beetje beschadigd Daar raakt men bij voorbaat al gestrest van.
Maar je hebt wel gelijk: als men met heel veel mensen in een te kleine ruimte woont, is dat vragen om moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Complexer zeker, de maatschappij is veel meer 'verzakelijkt'. Er zijn nu ontzettend veel meer wetten en regels dan vroeger; hoewel er ook veel is gecentraliseerd t.o.v. vroeger, zoals het strafrecht: nu krijg je als het goed is voor hetzelfde delict gepleegd onder dezelfde omstandigheden in Nederland overal dezelfde straf. Dat kon vroeger per plaats verschillen. Drukker ook, maar dat ligt er ook aan hoe je het bekijkt. We hebben wel veel meer vakantie dan vroeger, daarnaast werken we ook minder dan ooit (een fulltime werkweek is max. 40 uur).
Maar daar staat tegenover dat velen geacht worden altijd bereikbaar te zijn en z.s.m. te antwoorden, juist omdat alle communicatiemiddelen zoveel sneller zijn geworden. En dat brengt weer heel veel stress met zich mee.

Het beste antwoord

In westerse landen is men gefocust op verkeerde levenswaarden. Alles moet nieuw, perfect en snel. De commercie heeft het levenspatroon dermate veranderd, dat er voor rust geen ruimte meer is.

Het ligt niet op de eerste plaats aan de hoeveelheid mensen, maar eerder aan de mensen die een trapje hoger willen dan logischerwijs kan en dat in een tempo dat niets menselijks meer heeft. Geestelijk klimt men over elkaar heen om wereldlijke dingen te vergaren waar men bij nader inzien absoluut buiten kan.

Wij "ouderen" zeggen vaak dat de jeugd niet deugt, maar die verknipte levensstandaard werd door ouderen erin gebracht als naoorlogse compensatie.
Terug naar de tijd van vroeger kan ook niet, maar een beetje meer relativering zou wel gezond zijn. Overconsumptie maakt mensen geestelijk arm en veroorzaakt stress en burnout.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Kun je ook een voorbeeld geven van een paar commerciele zaken die ons geen ruimte meer geven?
ronron1212
7 jaar geleden
Ik ben een kind dat door de oorlogsgeneratie op opgevoed 1951. Ik denk eerder dat je bedoeld door mijn generatie. Ik heb nog de armoede gekend en de ellende van de maatschappij die moest worden opgebouwd. Eind jaren van 1960 werd het steeds beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De invloed van de commercie via Internet, e-mailen, smartphones, kortom het gebruik van de digitale wereld. Leven in een virtual reality.
Hele generaties zetten hun mobiel nooit af, want stel je voor, je mist iets..
Ik loop met iemand in een grote stad. Hij: een Whatsapp piep heen, piep terug, piep heen, piep terug enz enz. Ik ga rechts af, hij heeft het zelfs niet eens in de gaten en loopt rechtdoor. Druk, druk, druk. 't Ging nergens over. Ik heb niet de ervaring dat die levensstandaard erin is gebracht door ouderen als naoorlogse compensatie, integendeel. Die ontstond juist eind zestiger en begin zeventiger jaren, toen het
adagium was: wie geen schulden had was een sufferd. Bestuurders die torenhoge schulden maakten of megalomane plannen nastreefden.
De kreten: Moet kunnen en de verbeelding aan de macht eind zestiger jaren kwamen van een generatie die hun vrijheid via anarchie bevochten en 15jaar later de commerciële economische markten zou veroveren. De Ik-eerst-wereld werd geboren.
Ivana
7 jaar geleden
Ik ben van '38. Mijn kinderen van 70-80. Ik heb ze verwend met alles wat voorhanden was, eenvoudig omdat ik nooit wat bezat als kind. Dat zou mijn kinderen niet gebeuren, was mijn idee. Die kinderen lijden nu onder mijn opvoeding, zijn eind 40 en hebben allemaal dik tegen een burn-out aangezeten. Over welke generatie spreken we dan hier, de mijne als schuldige dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana, dan klopt het als je bedoelt dat het de opvoeders vanaf de zeventiger jaren zijn die hun kinderen begonnen te verwennen omdat het kon. Dat was uit liefde hoor, schuldig past hier niet.
Ik schrijf ook dat de naoorlogse compensatie eind jaren zestig, begin zeventiger jaren begon. De omstandigheden waren er rijp voor. Een groot gedeelte van de jeugd groeide op in ongekende welvaart en aanvaardde het als vanzelfsprekend.
Maar zoals altijd, de wal zal het schip wel keren.
Ik las uit jouw antwoord dat jij de opvoeders van de vijftiger jaren bedoelde. Dus de ouders wiens kinderen van kort voor, tijdens en vlak na de oorlog waren. Een misunderstanding dus.
Ivana
7 jaar geleden
We begrijpen elkaar! De opvoeders van de jaren vijftig, mijn ouders dus, waren blij dat ze er levend uit gekomen waren met 7 kinderen in Rotterdam. Die hadden geen tijd en middelen om wie dan ook te verwennen. :)