Waarom eten we met een vork, een lepel en een mes?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Erna55
7 jaar geleden
Een mes om te snijden, een vork om te prikken en een lepel voor natte dingen.
ronron1212
7 jaar geleden
Je kan ook gewoon met stokjes eten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, of met je handen ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uiteindelijk met de meeste gewoontes zijn deze cultuur-historisch zo gegroeid. Aziaten die stokje gebruiken, zullen hun voedsel anders prepareren omdat ze nu eenmaal met stokjes eten. "Omdat we dat het meest praktisch vinden." mmmm nee Omdat we dat van onze ouders geleerd hebben*. Het is niet dat we om de zoveel jaar evalueren of we nog wel de juiste eettechniek hanteren en we steeds weer op Westers bestek uitkomen. We vinden het het meest praktisch omdat we niet anders gewend zijn. Niet geheel ontoevallig sluit ons voedsel aan op ons bestek. Hoe kan je prakken zonder vork? Of, je zou het ook niet van tevoren doen met een stamper als je daarna een onmogelijkheid creëert om het weg te werken. *Overigens niet helemaal waar, ik was juist altijd van het "met handen eten" als dat me beter uitkwam, waar mijn ouders wilde dat ik "netjes" met mes en vork at. Pizza, patat, boterhammen, pannenkoeken. Zolang je niet in halfnatte rotzooi zat te graaien was en is dat altijd mijn favoriete manier van eten. Mijn ouders vonden Arabische?Aziatische eetgewoonte maar vreemd (met zijn alle uit een pot graaien/brood plukken :D) ik vond het altijd wat hebben.

Antwoorden (2)

Omdat we dat het meest praktisch vinden.

Er zijn periode in de geschiedenis geweest dat we alleen met een lepel aten, of alleen met een mes, met de handen, en natuurlijk eten in grote delen van de wereld de mensen met stokjes. (Leuk als je reisbestek wilt bestellen in Azie ; dat bestaat meestal uit een lepel en 2 stokjes, in plaats van een lepel en vork).

Met een lepel kun je vloeibaar voedsel dat zich niet laat snijden of oppakken, of voedsel dat uit veel kleine onderdeeltjes bestaat makkelijk eten zonder te knoeien of te morsen.
Met een vork kun je grote stukjes voedsel opprikken om ze, eveneens zonder knoeien, naar binnen te werken, en een mes is heel praktisch voor het in kleinere stukjes snijden van groter voedsel, zoals vlees of aardappels.

Ook kun je vork en mes heel handig gebruiken om kost die net dik genoeg is om niet met een lepel te hoeven eten (maar wel kan, zoals macaroni of stamppot of het Hollandse "prakje" netjes en tot op de laatste kruimel op te eten.

Kortom, we eten met bestek omdat dat handig is en je handen schoon blijven. Bij sommige maaltijden heb je niet ALLE bestek nodig, maar het is wel prettig om over alle drie te beschikken, zodat je ook een zekere keus hebt in hoe je wilt eten. (Ik had er altijd een bloedhekel aan dat we bij mijn oma altijd een lepel kregen voor de macaroni; doe mij maar een vork ;-) )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
stokje gaat prima ook de soep kun je drinken dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, maar de vraag was waarom we met bestek eten, niet waarom we niet met stokjes eten. Dat is maar net wat je gewend bent denk ik. Met stokjes wordt bij mij een grote knoeiboel ;-) Ons type eten leent zich er ook minder voor. Aardappels, bloemkool en verse worst met stokjes.....mmmm, moet je toch eerst flink voorsnijden ;-)
Omdat dat hier de sociaal geaccepteerde norm is die zo gegroeid is over jaren, aangeleerd door je ouders (geleerd van hun ouders). Was je ergens anders geboren had je wellicht met je handen gegeten of met stokjes. Dat is cultuurgebonden soms wellicht samenhangend met het voedsel dat we eten, maar ook door dat we met bepaald gereedschap eten, hebben we bepaalde wijze van opdienen of bereiden of kunnen we bepaalde manieren van opdienen wel of niet toepassen.

In landen waar men met stokjes eet wordt vlees al voorgesneden. Hier gooien we een heel stuk vlees op het bord en snijden we dat (soms onhandig met een botermes) door.

Toegevoegd na 23 seconden:
m.a.w. het is cultuur