Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zou de aanklacht kunnen zijn tegen de man die de dodenherdenking verstoorde?

Eigenlijk is het enige wat hij misdeed: schreeuwen tijdens een stiltemoment.
Is dat strafbaar?
Geen respect tonen; is dat strafbaar?
Het risico van paniek bij zo'n menigte; is dat strafbaar?
Wat zal de beschuldiging zijn?
Waarmee is deze situatie te vergelijken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
682

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De beroemde lezing van Christopher Hitchens on Free Speech and Freedom of Expression
http://video.google.com/videoplay?docid=6379618149058958603

begint precies met een dergelijk voorbeeld. Dit probleem is ook opgenomen in de jurisprudentie van het Hoger gerechtshof inzake Second Ammendment van de USA.

In de lezing van Hitchens wordt uitgeklegd hoe het een en ander in elkaar steekt.
De vrijheid van meningsuiting staat toe dat je alles, maar dan ook alles mag zeggen, behalve in een bioscoop zeggen/roepen dat er een bom ligt. Dat is strafbaar als verstoring van de openbare orde. Net zo als zeggen dat er in een vliegtuig een bom aanwezig is.

Nederland is juridische een twijfelachtig (dubieus) land. Zeggen "Nixon, Moordenaar" (n.a.v. Vietnam) werd in Nederland bestraft. In Amerika niet. Het tonen van volledig onbeschreven spandoeken werd in Nederland ook bestraft. Maar lin laatste instantie door de hoge raad ongegrond verklaard. Een t-shirt dragen met een zeer lichte verwijzing naar de politie wordt hier ook bestraft.

In dit geval zo je toch denken dat het erger is dan genoemde zaken, maar de rechterlijke macht zal de man wel weer vrijspreken vanwege gebrek aan bewijs, of vanwege vormfouten.

Op zijn aardigst: Nederand is juridisch een dubieus land.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Behalve van de verstoring van de openbare orde wordt hij ook verdacht van het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld'', aldus het Openbaar Ministerie.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
De man, was duidelijk in de war. Het probleem is, je straft deze persoon hard door lang in een gevangenis te gooien. Alleen wie straf je dan? De persoon zelf weet niet eens wie hij is? Begrijp me niet verkeerd, wat gisteren is gebeurt is volstrekt niet te tolereren. En ik ben voor zero tollerance, alleen als een persoon volledig het hoekje om is, wie straf je dan en en hoe?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als deze persoon er met een lichte straf vanaf komt, dan weet ik wat er op de volgende herdenking gaat gebeuren.

Natuurlijk zal hij zich beroepen op het feit dat hij niet wist wat de consequenties waren van zijn daad.

Mogelijk als hij alleen maar was blijven roepen en de mensen om hem heen alleen maar "Ssssstt" hadden gezegd, was er niets gebeurd.

Doordat de politie ingreep is er paniek ontstaan, want het was vervolgens voor het overige publiek niet duidelijk wat er aan de hand was.

Als er doden warengevallen, was zijn actie wel heel droevig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit best lastig, stel je voor dat deze man dit pak em beet 10 jaar geleden daar had staan schreeuwen. waarschijnlijk hadden de mensen tegen hem gefluisterd dat hij stil moetst zijn en tegen anderen die man is niet goed wijs. kan je deze man verantwoordelijk stellen voor de angst die er nu onder de mensen heerst?

had hij nou gezegt, ik heb een bom ofzo dan was de bedoeling duidelijk: angst aanjagen (had tien jaar terug ook gewerkt). daarbij deze man is geestelijk niet gezond, was onder invloed van drank. ik denk dat hij eerder is gebaat bij hulpverlening dan bij gevangenis straf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding