Waarom werden Duitsers in de oorlog moffen genoemd?

Heeft dit enige geschiedkundige oorzaak of was het een passend woord door een andere oorzaak? en werden alleen Nazi's moffen genoemt, of ook 'normale' Duitsers?

om het even allemaal netjes op een rijtje te hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

Volkeren zijn inventief in het verzinnen van scheldnamen, zo leert een kleine rondgang langs buitenlandse kennissen. De Britten noemen de Duitsers ‘Jerry’, de Amerikanen en Australiërs noemen hen ‘Krauts’, de Fransen ‘Boche’. Even dacht ik dat Duitsers minder schelderig waren. Maar het Goethe Instituut weet desgevraagd dat in het Duits de Britten ‘Tommy’ heten, Amerikanen ‘Yankees’ of ‘Ami’s’, Nederlanders ‘Käseköpfe’, Italianen ‘Spaghettis’, en Russen ‘Ivans’. Het schelden is dus Europees in evenwicht.
Veel lezers voeren dit soort terminologie terug op de Tweede Wereldoorlog. Maar veel scheldnamen zijn al ouder. ‘De bijnaam mof wordt al in de zestiende eeuw gebruikt’, weet Peter Hofstra (Utrecht). ‘Het komt van Muff, nog steeds een Duits woord voor een chagrijnig persoon.’
Volgens Bas Gobets is het verwant met het Middelnederlandse woord ‘moffelen’, ‘een grote mond opzetten’. Dat is waarschijnlijk een letterlijke vertaling van het woord ‘Germaan’. ‘De oorsprong daarvan ligt vermoedelijk in het Oud-Ierse gairm of het Welsh garm dat schreeuwen of roepen betekent. 'Germaan” betekent dus schreeuwer.’
‘Vooral in de Gouden Eeuw werd er veel gescholden’, schrijft Hofstra. ‘Duitse gastarbeiders voorzagen toen in onze vraag naar goedkope arbeid. Uit die tijd is een aantal “moffenkluchten” overgebleven, waarin de Duitsers als onbeschaafde wezens werden neergezet. De term 'mof' kreeg in het westen van Nederland al snel een bredere betekenis. Iedereen die 'voorbij Zwolle' woont, werd 'mof' genoemd. De Tweede Wereldoorlog heeft de betekenis van het woord 'mof' weer aangescherpt

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/1396/moffen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heb een antwoord gevonden maar is te lang om te typen... Kijk op deze link:
http://www.nrc.nl/krant/article1613201.ece/Mof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de term moffen komt van de 1e wereld oorlog. In de winter kregen de duitse soldaten koude handen (...) dus hadden ze een soort koker van bont die op de plek hangt waar nu de de zakken van een vest zitten. die dingen hingen aan een touw om de nek en die dingen heette moffen. de amerikanen enzo vonden dat stom en vonden de duitsers watjes. Dus noemde de vijanden van ze dus moffen ipv watjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens bewoners aan deze zijde van de grens is het woord mof een verbastering van muf.