nee hoor slechts een theorietje, niet indrukwekkender dan het comminisme volgens karx in optima forma. dawrin is gelovig opgevoed en schijnt bekeerd te zijn vlak voor zijn dood. maarja toen was het kwaad al geschied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sterfbedbekering werd nooit gemeld door zijn vrouw of kinderen. Wel, jaren later, door mensen die duidelijk motief hebben bij de valsheid van de theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is ook MAAR een theorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom vinden gelovigen het toch zo belangrijk om de bekeerd-op-zijn-sterfbed-leugen over Darwin te verspreiden? Zelfs als het waar was, maakt het niets uit. De evolutietheorie kan prima op eigen merites beoordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom vinden atheisten het belangrijk daar weer op in te gaan als het toch niet ter zaken doende is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Darwin was een wetenschapper en zijn wetenschap geldt nog steeds, of hij nu katholiek, protestant, nederlands hervormd, moslim of anders gelovig gestorven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij was een wetenschapper, maar het gaat nu over zijn theorie.. dat zijn 2 verschillende dingen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een theorie die bevestigd is. Leugens dienen te worden bestreden, zeker als ze worden gebruikt als drogredenen om een geldige beschrijving in discrediet te brengen.
Cryofiel
13 jaar geleden
"Slechts een theorietje", schrijf je. Het is "slechts een theorietje", niet indrukwekkender dan de theorie van de zwaartekracht, de theorie dat de maan rond de aarde draait, de theorie dat de aarde rond is, en de theorie dat virussen ons ziek kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welk bewijs, kom eerst maar is met een missing link op de proppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem van missing links: zodra je er een vindt, is hij niet langer missing...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
apart he...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus 1 voor je antwoord Menno.
Cryofiel
13 jaar geleden
Voor een aantoonbaar fout antwoord met een aantoonbare leugen erin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertel...
Cryofiel
13 jaar geleden
Lees de andere antwoorden. Helderder kan ik het niet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik gelezen het is niet overtuigend
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar was ik al bang voor. Dat ligt echter meer aan jou dan aan de gepresenteerde feiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is makkelijk als ik jou niet geloof heb jij de feiten aan je kant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al het feit dat bacterieen door de tijd heen resistent worden voor antibiotica is al voldoende bewijs dat levensvormen zich aanpassen aan de omgeving. Als je ook maar even nadenkt is het ook zo logisch: de snelste roofdieren voeden zich het beste omdat ze de meeste prooien pakken. Deze succesvolle dieren blijven langer leven en planten zich beter voort. Zo is iedere soort op aarde aan het 'evuleren'. Als daar heel veel tijd overheen gaat kunnen er grote veranderingen hebben plaatsgevonden. Maar goed wat is bewezen, je mag er van vinden wat je wilt, maar voor mij is deze theorie bewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die laatse zin maakt het helemaal. hoe meer we weten hoe meer we er achter komen dat we niks weten. en dat is alles wat je moet weten. voor de rest zou ik het ook even niet weten.... weet je wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Darwin is niet bekeerd voor zijn dood maar altijd een gelovig man geweest en gebleven. In de loop van zijn leven verloor hij het geloof dat hem met de paplepel was ingeramd (zoals overigens ook heden ten dage nog bijna alle domineeszonen, maar dat terzijde), maar hij bleef wel een gelovig man. In die tijd waren er overigens geen andere opties. De sterfbedbekering is een aperte leugen waarmee valse profeten proberen goedgelovige mensen te misleiden ; voorwaar een duivels werktuig. Bovendien was Darwin niet de eerste en niet de enige die rond die tijd tot de ontdekking kwam hoe de wereld in elkaar zat ; de wereld was gewoon rijp voor die kennis, het was een logische volgende stap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Doepie ; welke dingen snap je nog niet precies dan ? Misschien kan ik je een paar goede boeken aanraden om je mennis wat bij te schaven ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
religie krijg je van je ouders, geloof niet. altijd jammer dat die 2 door elkaar gegooid worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, geen vergissing mogelijk. Wat je in je jeugd meekrijgt is 100 % het geloof van je ouders, dat je dan ook nog gewoon 100 % gelooft, omdat nooit iemand je op de hoogte brengt van de alternatieven. Dat komt later pas, als je wereld groter wordt dan die huiskamer. Over hoe de religie in elkaar steekt en zich verhoudt tot andere religies, waarom mensen religies aanhangen of wat religie überhaupt inhoudt, dat krijg je thuis echt niet mee hoor. Inderdaad het geloof uit mijn jeugd inmiddels volledig verlaten, maar ik kan me nog wel ongeveer herinneren hoe de wereld toen geacht werd in elkaar te zitten, hoor. En nee, evolutie werd bij ons thuis niet onder het vloerkleed geschoven als onmogelijkheid. Gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof is niets meer dan geloven in God en Jesus als middelaar, dat kan je niet overdragen al het andere wel en dat heet dus religie. als je overtuigd bent dat geloof overdraagbaar is van ouder op kind heb je het niet over het Christendom om dat die defentitie in de Bijbel niet word gegeven. ik snap dat je het verwarrend vind maar geloof is een persoonlijk gebeuren en religie een groepsgebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat klopt. En op het moment dat je PERSOONLIJK geloof gaat AFWIJKEN van het geloof in de groep, kun je pas de defitie van een . die religie definieren. Daarvóór is het gewoon het enige dat je weet. Juist dat geloof in GOd en Jezus is wat je klakkeloos en zonder vraagtekens van je ouders overneemt, en precies dat stukje dat wordt overgedragen. Al het andere is vorm en bijzaak ; dopen, avondmaal, kerkdiensten, rituelen, die vormen je buitenkant van de religie. Maar met de ker, met het gelóóf groei je op.
Tot je zelf gaat nadenken en zelf een keuze kunt maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de de religie waarmee je word opgevoed is hoe je "geloof" wiskundig interpreteert. als je bevindelijke kring komt maak je de som dat God is is en jij slecht als je evangelisch word grootgebracht maak je de som dat God groot en lief is voor mensen die genoeg doen voor Jesus. dat is dus geen geloof ook al noemen ze dat zelf zo. geloof is niet te vatten in theologie. het kan wel dat je ondanks de som een echt geloof ontwikkelt en dat je opvoeding daar aan heeft bijgedragen maar dat is dus deels echt een variabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarheid is slechts dat wat het best geargumenteerd is, niet meer niet minder. De theorie van darwin is erg goed en vaak onderbouwd met argumenten. Voor het geloof is er welk argument?
Volgens de meeste wetenschappers is het bewezen op de meeste punten.
Maar er zijn altijd mensen die met tegenargumenten komen.
Darwin heeft overigens wel wat foutjes gemaakt, die later zijn hersteld.
En het gedeelte over evolutie is gewoon bewezen met een tal van experimenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evolutietheorie is de beste verklaring voor biodiversiteit die we tot nog toe hebben gebaseerd op ons huidige kennisniveau. Het is een omschrijving van een proces, en de omschrijving is ten alle tijden aan bijschaving onderhevig. Er wordt dan ook constant in de details geschoven.

Evolutie als het proces dat omschreven wordt, is een feit. De genetische samenstelling van populaties op aarde is aan verandering onderhevig. Feiten waar je niet onderuit kunt heb ik reeds opgenoemd in mijn antwoord op de vraag hieronder.

Het mooie is, dat de mens al gebruik maakte van evolutie voor men wist hóe het te werk ging. Men had bijvoorbeeld al heel snel door, dat wanneer je je huisdieren met bepaalde eigenschappen doorfokt, je deze eigenschappen met de tijd sterker aanwezig kan maken. Men had bijvoorbeeld snel door dat het verstandiger is om de vruchten te eten van planten die weinig opbrengen, en de vruchten van planten die veel opbrengen te gebruiken om de volgende generatie te planten - je krijgt dan een volgende generatie met een gemiddeld hogere opbrengst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet een van de vele opties.
Zo veel opties zijn er niet.

Het is de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven op Aarde.
Het beschrijft het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

Dat is inmiddels ruimschoots bewezen, dat het zo werkt.

Al heel snel na het uitkomen van Darwins boek werd de evolutietheorie binnen de wetenschappelijke wereld algemeen aanvaard als verklaring voor het ontstaan van soorten, inclusief de mens.

Natuurlijk zijn er sindsdien ontwikkelingen geweest en nieuwe inzichten en vooral nieuwe vindingen die onderzoeken mogelijk maken.
Maar de evolutieleer is niet slechts een theorie het is een wetenschappelijk onderbouwde leer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft -in mijn ogen terecht - dat het een theorie betreft en een die betrekkelijk weinig fundament heeft.
De evolutietheorie in op academisch niveau eigenlijk geaccepteerd op basisi van afspraken.
Er zijn meer verklaringen die in sommige opzichten steekhoudender zijn dan de evolutietheorie.
Zolang je beseft dat het om een theorie gaat en niet om een leer (zoals vaak beweerd) steek je qua inzicht in deze naar mijn mening met kop en schouders boven het maaiveld uit.
Nederlander kunnen echter meestal niet tegen dit laatste gegeven, zodra je boven het maaiveld uitsteekt, moet je uitkijken dat er geen kop gaat rollen, in dit geval dat van jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is die bewezen ,er is geen andere optie
wetenschappelijk zelfs ,wat religies vertellen dat is enkel zand in ons ogen strooien ,als kind geloofde ik al niet in al die onzin en Darwin heeft volkomen gelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige evolutionisten voelen zich gedwongen terug te krabbelen wanneer zij worden geconfronteerd met de gigantische onwaarschijnlijkheid dat een levende cel door toeval ontstaat. De auteurs van Evolution From Space
(Hoyle en Wickramasinghe) bijvoorbeeld laten het afweten met de woorden: „Deze vraagstukken zijn te ingewikkeld om in getallen uit te drukken.” Zij voegen eraan toe: „Er is geen enkele manier . . . waarop wij ons er simpelweg uit kunnen redden met een grotere en betere organische soep, zoals wijzelf een jaar of twee geleden hadden gehoopt dat mogelijk zou zijn. De getallen die wij hierboven berekend hebben, zijn in wezen net zo onwaarschijnlijk voor een universele soep als voor een aardse soep.”
Na te hebben toegegeven dat er bij het ontstaan van leven op de een of andere wijze intelligentie betrokken geweest moet zijn, zeggen de schrijvers dan ook: „Ja, een dergelijke theorie ligt zo voor de hand dat men zich afvraagt waarom ze niet alom als vanzelfsprekend wordt aanvaard. De redenen daarvoor zijn veeleer psychologisch dan wetenschappelijk.” Zo dringt zich dus de conclusie op dat een ’psychologische’ barrière de enige aannemelijke verklaring is waarom de meeste evolutionisten vasthouden aan een toevallig ontstaan van leven en niets willen weten van enige vorm van „plan of opzet of gerichtheid”, zoals Dawkins het onder woorden bracht. Ja, zelfs Hoyle en Wickramasinghe zeggen, na de noodzaak van intelligentie te hebben erkend, dat zij niet geloven dat een persoonlijke Schepper verantwoordelijk is voor het ontstaan van leven. Volgens hun denkwijze is intelligentie een vereiste maar is een Schepper onaanvaardbaar. Vindt u dat niet tegenstrijdig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evolutietheorie is in zoverre bewezen dat er überhaupt geen énkele andere 'optie' is voor het ontstaan van het leven op aarde en de ontwikkeling van soorten.

Doordat het echter moeilijk is om voor alle aspecten van de theorie sluitende bewijzen te vinden (de aarde is tenslotte geen complete bibliotheek maar een eindeloze verzameling losse fragmentjes), kennen we nog niet alle mechanismen die verantwoordelijk zijn voor verandering.

Dat laat ruimte voor mensen die de evolutie binnen hun geloofssysteem willen inpassen, vaak met succes. Verreweg de meeste christenen realiseren zich inmiddels dat het niet houdbaar is evolutie als proces volledig te erkennen, en opteren voor een gedetailleerd plan er achter (intelligent design), en/of plaatsen de mens of de menselijke ziel er buiten (goddelijke interventie - de versie die ik van huis uit heb meegekregen). Nog slechts een enkeling houdt tegen roeien en ruiten in vast aan het concept van de schepping van de wereld als status quo, en soms ook nog in zeven letterlijke dagen.

Evolutionaire processen echter zijn overduidelijk aangetoond en kunnen we zelfs om ons heen in gang zien. Jammer genoeg hebben maar weinig mensen besef van hoe langzaam die processen gaan, en hoe spectaculair minimale veranderingen op de hele lange duur kunnen uitpakken, met zo veel diversiteit en flexibiliteit tot gevolg.
Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die moeite hebben dat te vatten en daar op welke wijze dan ook een teken van een of andere hogere macht in zien. Zolang dat een beetje realistisch gebeurt, mag dat natuurlijk. Ontzag voor de natuur in welke vorm dan ook is altijd op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewijs heb je hier niet voor.
maar het is nog steeds een theorie nl. ''evolutie theorie''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een theorie is, in wetenschappelijke context, een verklaring voor een verzameling observeerbare fenomenen. Zo heb je een relativiteitstheorie die zwaartekracht verklaart, een theorie die omschrijft hoe bacteriën en virussen ziektes veroorzaken, een theorie die omschrijft op wat voor manier materie is opgebouwd uit atomen, en dus een theorie die verklaart hoe soorten zich ontwikkelen met de tijd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Inderdaad SNE, dat wilde ik ook net zeggen. Er is een zwaartekrachtstheorie - maar niemand die zegt dat je zonder problemen van een balkon af kunt stappen omdat die zwaartekracht slechts in theorie bestaat. Er is een theorie die zegt dat wij water en voedsel nodig hebben om te overleven - maar niemand die zegt dat je best zonder eten en drinken kunt, omdat je die slechts in theorie nodig hebt. Alleen bij de evolutietheorie zou dat plotseling anders liggen? Wat een onzin. De evolutietheorie is precies even geldig als de zwaartekrachtstheorie en de theorie dat wij water en voedsel nodig hebben.
Wetenschappelijk bewezen, zo'n maand terug hebben ze de oerknal tot stand kunnen brengen, dit is begonnen met een molecuul waaruit de hele wereld ontstaan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel is op te maken uit de restanten (fossielen) die we nog steeds kunnen vinden.
Als je een sketel van een dier uit de aarde haald mag je er gerust van uit gaan dat die dieren ooit bestaan hebben en als zo`n skelet dan 25 meter lang is (diploducus)Dan mag je er ook vanut gaan dat er dieren van dat formaat geleefd hebben. Sommige mensen zijn echter een beetje te star en moeten e.e.a. aan een god hangen. Zoals vroeger de goden van donder en bliksem. Nu wijzen we met ons vingertje richting voorhoofd als primitieve stammen in goden geloven en offeren.
Iedereen mag geloven wat hij wil maar ik hecht meer waarde zichtbare en tastbare bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds de ontdekking van het DNA kunnen we de dna opbouw van verschillende dieren met elkaar vergelijken, en bepalen of er gemeenschappelijke voorouders zijn...
De uitkomsten hiervan bevestigen inderdaad de evolutietheorie... in elk geval het gedeelte dat de dieren zich steeds ontwikkelen en aanpassen.
Het verklaart natuurlijk niet waar het leven vandaan komt.. maar dat kon Darwin zelf ook niet verklaren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan je exacte invulling van de evolutietheorie.

De hoofdlijnen zijn bewezen, maar de rol van een aantal kleinere subtheorieën is nog onduidelijk.

Er is geen reden om aan te nemen dat niet alle biologische soorten door evolutie zijn ontstaan.

Natuurlijke selectie is daar een belangrijk proces is, maar niet het enige. Andere belangrijke processen zijn groepselectie, enkele vormen van seksuele selectie, random drift, epigenetica,