Waarom staan Nederlanders meestal niet netjes in een rij, bij het instappen in trein of bus?

Vooral bij instappen in een trein valt me dit op.. Niet eerst wachten tot iedereen is uitgestapt, maar er langs wringen.. Op een kluit gaan staan bij de treindeuropening zodat mensen die uit willen stappen er amper langs kunnen..
In andere landen staat men netjes in een rij te wachten.. (bijv China)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je koffer (als je die hebt) ervoor steken helpt ook :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland kent iedereen gelukkig nog 'Het Recht Van De Sterkeste'. Goedzo!

Het beste antwoord

Onze cultuur is erop gestoeld,voor zichzelf op te komen.
Ik ben ik en ik doe ertoe, ik ben niets minder dan een ander. Kleine kinderen worden al getraind in assertiviteit, anders redden ze het niet in de maatschappij, wordt dan gezegd en het is natuurlijk goed als je voor jezelf opkomt. Maar.... als er net zoveel aandacht werd besteed aan fatsoen, zou het een stuk prettiger zijn in dit land. het lijkt soms wel ( en is het niet zo) dat de brutalen de halve wereld hebben. Iedereen krijgt langzaam aan het gevoel dat hier alles maar kan en mag. Het is gewoon geworden onbeschoft te zijn. Veel net opgevoede ouders zijn het ook al geworden, omdat de maatschappij verhard en je toch in principe ook een goed plaatsje in de trein of bus wilt hebben, waarom zou je dan niet net als de rest...Het is een vorm van kuddegedrag. Als je als ouder merkt dat je op deze manier wel een zitplaats kunt krijgen ( want je hebt er tenslotte voor betaald, is het excuus om het te vergoeiilijken) dan krijgen je kinderen ook dit voorbeeld en weten dan niet beter! Zo verdwijnt helaas langzaam het fatsoen, omdat men dat tegenwoordig niet meer leert.Helaas moeten de goeden onder de kwaden lijden en
zo wordt je er toch mee besmet.
Zelf ben ik nog ouderwets opgevoed. Bescheidenheid siert,
zeiden mijn ouders altijd en het was moeilijk om wat meer voor mezelf op te komen. Maar je moet wel, anders wordt er misbruik van je gemaakt omdat nu niemand meer bescheiden wordt opgevoed. Goede manieren daar sta ik achter en breng dit ook over op mijn zoon, hij weet niet beter en staat op in de trein of bus zodra hij ziet dat de persoon aan wie hij zijn zitplaats aanbiedt, meer moeite heeft met staan dan hijzelf. Hij vindt dit heel normaal omdat hem dat zo geleerd is, maar zijn busgenoten van school vinden het belachelijk. gelukkig heeft hij er maling aan en zegt altijd; " mam, ik ben blij als het weer fietsweer is dan ben ik van dat gezeik in de bus af, ze zijn zo onbeschoft, dat wil je niet weten". Nu is hij heel principieel en niemand brengt hem van zijn principes af, hij blijft gewoon opstaan bijv. maar ben je minder principieel en wil je erbij horen, dan moet je wel blijven zitten. Zo worden jongeren die goed opgevoed zijn vanzelf onbeschofter, helaas. In China zijn ze nog niet zo ver, want de cultuur is daar nederiger. Er is daar dan ook nog sociale controle als iemand het probeert voor te dringen, want dat hoort ( nog) niet in hun gedrag. Maar hoe westerser ze worden....
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ze zijn bang dat de bus of de trein zonder hun vertrekt.
en dat ze geen zitplaats hebben daarom willen ze zo snel mogelijk in de trein en in de bus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat mensen onbewust steeds egoistischer worden denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andere cultuur dan china...daar denk je er niet over om voor te kruipen..hier kijken mensen niet wie eerst is in de rij...voordringen moet schijnbaar geaccepteerd worden .
iedereen heeft nog meer haast dan de ander en totaal geen respect voor de medemens...wat kan hun dat schelen of jij de trein nu wel of niet kunt verlaten..als hun er maar inzitten!
super...súper irritant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn idd bang dat de trein zonder hen vertrekt. Ikke ikke ikke en de rest kan..........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nog één van de weinige voorbeelden die je aanhaalt van een discipline die hier niet meer in onze cultuur zit. Het zit ingebakken van kleinsafaan om zeer gedisciplineerd te zijn, beleefd te zijn, vriendelijk en netjes (bv. in een Japanse trein is bv geen papiertje te besmeuren, zelfs roepen en tieren doe je niet op straat, enz.) Het is een mooie deugd die ingebakken is in Aziatische culturen zoals bv in Japan.
13 jaar geleden
Omdat het een Nederlands principe is,ieder voor zich en de rest die redt zich wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse cultuur is sinds de Verlichting erg gericht op het individu. Dat zie je onder andere terug in het verschijnsel voordringen.
In Japan en China staat de gemeenschap boven het individu. Tevens probeer je daar gezichtsverlies voor een ander zoveel mogelijk te beperken.
Dat heeft voor- en nadelen voor de betrokkenen: een voordeel is dat men daar beleefder tegen elkaar is. Een nadeel is dat Aziaten depressief kunnen worden van het constant beleefd tegen elkaar zijn en de schijn ophouden.

Dit zegt niets over het voor- danwel achterlopen van culturen. Ghandi zei eens op de vraag wat hij vond van de westerse cultuur: "Een goed idee."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een overgrote deel de kinderen toch niet goed opvoed. En een verkeerd voorbeeld geeft. Ik denk dat daar de zwakke plek zit.