hoe kan het dat als dik 90% van alle mensen het beste willen voor anderen die 10% die dat niet willen het leven voor velen weten te verknallen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een heel oud spreekwoord ' de slechten verpesten het voor de goeden' of 'de goeden lijden onder de slechten'. Dit is een algemeen gegeven en geldt al zolang er mensen zijn.

Mensen zijn kuddedieren, moeten met elkaar leven, sociaal zijn en daarbij hoort dat ze zich aanpassen aan elkaar om in harmonie met elkaar te verkeren. Zouden alle mensen elkaar als individu respecteren dan zou er niks aan de hand zijn. Om respect te krijgen van de anderen, moet je je echter wel aan de algemeen opgestelde regels houden. Die zijn speciaal daarvoor opgesteld, zodat we niet bang hoeven te zijn voor individuen die geen enkele rekening met anderen houden en geen problemen hebben met 'hoe de anderen over hen denken' of ' het feit dat iedereen een hekel aan ze heeft'.
Regels en wetten zijn daarom opgesteld, zodat men weet wat er van iemand verwacht wordt om onderling met elkaar veilig en onbezorgd te kunnen leven.

Helaas zijn niet alle mensen hetzelfde van karakter of levensinstelling. Ook de leefomstandigheden maken dat er mensen zijn die in barre of armoedige omstandigheden gedwongen zijn te leven, terwijl anderen het zoveel beter hebben. Dit zet kwaad bloed bij hen en ze voelen zich vaak gedwongen om tegen alle regelgeving in te gaan en zich niet aan anderen te storen. Ook zijn er individuen die van karakter erg overtuigd zijn van zichzelf en macht willen uitoefenen op anderen die zwakker zijn dan zij. Elke kudde heeft leiders nodig en sommigen voelen zich daartoe geroepen.

In elke kudde zitten dieren die zich aan de goede regels houden en rekening met elkaar houden, maar er zitten ook altijd exemplaren tussen die last hebben van die regels, of alleen hun eigenbelang voor ogen hebben. Bij groepen mensen is het net zo...Hiertussen zit ook altijd wel een die net even sterker is dan de rest, of redegewand is en anderen mee kan slepen/overtuigen, om tegen de gevestigde orde in te gaan. Zo ontstaan er bijv. bendes die buurten en straten onveilig maken omdat zij lak aan alles en iedereen hebben.

Het zijn vaak kleinere groepen die het voor de meerderheid tot een hel kunnen maken om in 'hun' buurten te leven. Simpel en alleen omdat zij zich onveilig gaan voelen, omdat de groepjes geen enkel gevoel voor hun leven hebben en gewoon nemen wat anderen met moeite bij elkaar gespaard/ vergaard hebben, of andermans eigendommen voor de lol vernielen.
Logisch toch dat de anderen zich hieraan storen?
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan omdat één boosaardige daad bij voorbeeld een miljoen goedaardige daden teniet kan doen. Zo simpel is het jammer genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als vele mensen het beste voor hebben met de medemens en hen helpen en steunen vooral in deze moeilijke tijden, dan wordt hier niet veel aandacht aan geschonken. Denk bijv. aan financiële hulp en schenkingen en ook aan het helpen en ondersteunen van behoeftigen en bejaarden. Aan al deze zaken wordt niet veel aandacht geschonken. Echter als sommige mensen in de fout gaan en mensen beroven en bijv. hulpeloos achterlaten dan staat dat daags daarna met grote letters in de krant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De misvatting in je vraag is dat je denkt dat als 90% van de mensen het beste voorheeft dat ze dan allemaal hetzelfde willen. Die 90% heeft heel veel verschillende beelden van wat het beste is voor anderen. Dat uit zich in een breed scala van bijvoorbeeld politieke partijen, religieuze richtingen, goede doelen, en veel meer...

Politiek;
Volgens de PVV worden we gelukkig als we alle buitenlanders het land uit sturen en de grenzen dichtgooien, volgens de SP worden we gelukkig als iedereen al zijn geld deelt met iedereen, volgens de VVD worden we gelukkig als we geen belasting (of zo min mogelijk) hoeven te betalen en ga zo maar door...

Religie;
Volgens atheïsten moeten we het afschaffen om gelukkig te worden. Volgens orthodoxe richtingen (maakt niet uit welke) moeten we ons helemaal in de heer of in allah storten om gelukkig te worden en volgens verschillende predikers worden we gelukkig als we als ons geld aan hen geven

Goede doelen;
De een legt zijn prioriteiten bij de voedselbank, de ander ergens bij een organisatie in een derde wereld land, weer een ander zoekt het in het milieu of bij Artsen zonder Grenzen of bij Serious Request....

En als deze combinaties van verschillende gezichtspunten en prioriteiten zorgen voor veel gedoe. Het wordt dus niet zozeer verknald door een paar procent van de bevolking, die zijn wel in toom te houden. Er is gewoon geen visie waar iedereen achter staat.