Waarom worden in Nederland daken van huizen en andere gebouwen zo weinig gebruikt?

In steden is ruimtegebrek. We zouden de daken van huizen beter kunnen benutten door er terrassen, tuinen en zelfs pleinen van te maken.
Waarom gebeurt dit nauwelijks?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Daar zijn meerder redennen voor. Allereerst de bereikbaarheid van het dak, hoe krijg je alle spullen er op? maar ook hoe kom je er zelf op? Verder de veiligheid. Spullen kunnen er vanaf vliegen, zeker bij een wat sterkere wind. En als het van een grote hoogte naar beneden komt ben jij niet blij als je voor het stoplicht staat en er komt een parasol door je dakraam heen zetten. Verder kunnen mensen er vaak makkelijker vanaf springen/vallen wat je ook niet graag in je pasagiersstoel wilt zien landen.

Verder heb je nog het vraagstuk, van wie is het dak? van de eigenaar van het hoogste appartement? en krijgt die geen overlast als er allemaal mensen lopen enzo..

En zijn de daken wel berekend op het gewicht? Ik geloof dat dit nu vaak niet het geval is.

Verder ook zoals eerder gezegd de kosten.

Het is wel mogelijk, maar om simpelweg nu de huidige daken in gebruik te nemen dat zal hem niet helemaal worden. Het is dus meer iets dat opgenomen moet worden in de huidige architectuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Misschien omdat men niet toch graag in de uitlaatgassen buiten wil zitten? Maar met de komst van elektrische auto's kon dat wel eens veranderen (middellange termijn).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat gaat veel kosten en nu we midden in een crisis zitten geeft de overheid daar nu geen geld aan! Het lijkt mij HET idee van de toekomst; parkeerplaatsen op je huis, dan zijn er bijna geen parkeerplaatsen nodig op straat in de plaats daarvan kunnen ze natuur neerzetten of iets ander! (lange zin ;-))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen... Hoe krijg je je auto op 't dak. Misschien wel een gat in de markt (voor huizen met STEVIGE platte daken.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gat in de markt voor een speciale machine die je auto op 't dak kan zetten, bedoel ik. Maar lijkt me niet eenvoudig en zeker niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met een oprit ;-) die naast je huis schuin je dak oploopt.
Er zijn voorbeelden hoe het wel kan , maar niet voor intensief gebruik door mensen. Nl. Mosdaken en speciale kruipplanten. heb een offerte aangevragd maar was vrij duur .(een 4K voor 40 M2 aanleg en speciale folie en aarde en planten)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heb ik me ook al vaak afgevraagd. Met een plat dak heb je immers veel meer ruimte ter beschikking.
De bezwaren die ik kan bedenken zijn: steviger constructie vereist (duurder), lekkageproblemen (water blijft staan). Maar verder zie ik alleen voordelen. Ook privacy lijkt me een voordeel, zolang nog niet iedereen het doet.

Overigens staat in NA greenroofing in de belangstelling (zie plaatjes).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Amsterdam wil de gemeente graag de daken groen maken. Zie bron:
15 jaar geleden
Je moet een constructie maken om op het dak te komen, een trap met deur en dit alles waterdicht. Dit is best een constructie, en niet echt mooi. Daarnaast wil een Nederlander een tuin, een dakterras is extra.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dan vraag ik me af of alle bestaande bebouwing ook direct geschikt is qua constructie van het dak, kan die extra ballast aan? Als ik alleen al denk aan instortende daken na sneeuwval in de Alpen en dergelijke moet dat eerst goed berekend worden lijkt me.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een aantal flats in een wijk in Haarlem zijn zonnecollectoren op de daken gebouwd. Ze zijn zo gebouwd dat ze er zelfs vanaf de grond heel mooi uitzien.

En in diezelfde wijk zijn ook grasdakwoningen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, dat Bigfurrymonster;

Niet alle daken zijn ook stevig genoeg geconstrueerd om ze voor dergelijke doeleinden te gebruiken. Zonnecellen zijn al genoemd. Bij onze huizen staan op de daken de collectoren voor de zonneboilers.