Wat ligt er volgens jullie aan ten grondslag dat de maatschappij zo snel verhardt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat is heel complex, die je uit heel veel verschillende invalshoeken kan bekijken. Ik zal een aantal redenen geven waar van ik denk dat die invloed hebben op deze ontwikkeling;
- Nederland is behoorlijk dichtbevolkt. Daardoor ontstaan veel conflicten. Helemaal omdat de bewoners zeer verschillend zijn en dus anders tegen zaken aan kijken. Wat voor de een als gewoon wordt ervaren is voor de ander vreemd.
- De media, tegenwoordig zijn de kijkcijfers allesoverheersend in Hilversum maar ook daarbuiten. En wat scoort; shockeren, het leed van een ander, geweld, seks enzovoort. Een positieve boodschap kost te veel moeite of scoort simpelweg niet. Vaak worden mensen met een boodschap als gek versleten en men wijst graag naar de negatieve punten.
- Onze economie, we gaan steeds meer lijken op de USA. Iedereen moet met elkaar concurren en de beste blijft over. Om de beste te worden moet je over lijken gaan.
- Onze samenleving; we willen graag ergens bij horen. Op zich goed maar daardoor weten we niet wat er bij andere bevolkingsgroepen speelt. We zijn vaak met gelijkgestemden waardoor onze mening vaak heel beperkt is.
- Ook is het vaak zo dat, hoe onrechtvaardig dat ook is, de meest brutale persoon vaak 'wint'. Degene die rustig zijn werk doet en verder niks zegt zal niet worden beloont. Degene met een grote mond zal vaak degene zijn die hogerop komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Geweld op TV en in Games! De virtualiteit wordt werkelijkheid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de media... en niets anders...

en natuurlijk vraag en aanbod, het volk wil ook meteen weten wat er gebeurd is... Dan zullen de media het ons leveren, kijkcijfers dus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk vooral egoisme, het maakt mensen niet uit wat anderen vinden. Je kan het wel gooien op games, maar dat snijdt geen hout mijns inziens, als iemand niet de realiteit kan onderscheiden van een spelletje ben je gewoon niet goed bij je hoofd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben er heiliog van overtuigd dat het reuze meevalt met de verharding van de maatschappij en dat het een logische cirkel is dat (vooral) de wat oudere generatie dit wel vindt.

Als je teruggaat in de geschiedenis zie je steeds voorbeelden van periodes waarin mensen dit vonden en de samenleving wat conservatiever wordt. Naar mijn idee is dit nu ook het geval en omdat er mede door media als het internet momenteel gewoon veel meer zichtbaar wordt wat vroeger niet zo'n groot publiek zou bereiken als vandaag de dag denken veel mensen dat er ook veel meer gebeurd.

Als logisch gevolg zal er dan ook een beweging komen (vooral onder jongeren) die zich zullen gaan afzetten tegen de ouderlijk macht waardoor de deze vreest dat er niets van de generatie terecht zal komen en we weer vaak zullen gaan horen: "vroeger was alles beter"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verharding en de verzuring komt voor uit verschillende factoren : 1. de mondigheid van de burgers 2. het vervagen van de afgebakende lijntjes van normen en waarden 3. minder houvast - vroeger was de kerkelijke hierarchie en de ouderen een vorm van permanent adviseur 5.de media en specifiek de commerciële zenders 6. de vulgarisering 7 de verafgoding van geld en statussymbolen . En zo zullen er nog wel veel neven oorzaken zijn. Er is terug nederigheid nodig in deze wereld , en een bewustzijn van wat essentieel is en niet. Ik doe een jaar bewust aan zero waste spending , ook omwille van de crisis maar vooral omdat alles zo fake was . Dit is een gv verdorie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat het een kwestie is van perceptie. Als je dagelijks de foute krant leest krijg je dat gevoel ja. Alleen maar moorden, branden, berovingen, en verder weinig diepgang. Dan krijg je zeker dat gevoel ja. Waarmee ik heel zeker niet zeg dat het allemaal niet waar is wat er in staat. Maar wel wat je toelaat in je hoofd. Je bent toch geen vuilnisbak? Als je je meer verdiept in ook leuke of diepgaandere onderwerpen, en inziet dat het 100 jaar geleden ook geen pretje was, dan wordt het al heel wat genuanceerder.
Vroeger: Zuipen was 'normaal', je vrouw en kinderen slaan was een 'privezaak', dat vrouwen na donker de straat niet op konden was volkomen geaccepteerd door iedereen. Dat we die dingen nu als een probleem ervaren (en dat is het zeker!) is een teken van vooruitgang:) En zo kan ik nog wel een handvol voorbeelden bedenken waardoor ik zeker denk dat de maatschappij niet echt verhard. Ja op de korte termijn misschien. In de jaren 90 was iedereen een beetje in slaap gevallen, alles ging per jaar wat beter en iedereen dacht dat dat de normale menselijke conditie is. Welnee, dat is helemaal niet zo. Lees maar eens wat oude kranten van 40 of 80 of 120 jaar terug, je zal verbaasd staan in wat voor mooie tijd we leven:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie de maatschappij niet verharden. Integendeel, de maatschappij wordt steeds softer en onprincipiëler in het toelaten van zaken en ideologieën die vroeger volstrekt onacceptabel werden geacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar blijkt dat uit ? Dat de maatschappij zo snel verhardt ? Is het zo anders als voorheen ?

Ik denk dat verharding enkel bestaat doordat mensen geen rekening met elkaar willen houden. Gemakzucht, egoisme, verruwing van taalgebruik maar vooral een gebrek aan respect voor anderen en de wereld om je heen.

De Bijbel zegt: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat dan ook een ander niet..

Vrij vertaalt kan je zeggen: breng een ander geen schade toe.

Zelf prefereer ik het positief tegenovergestelde: wat gij graag wilt dat u geschiedt, doe dat dan voor een ander...doorgaans zal een ander jou dan ook beter behandelen.

Uiteindelijk komt het met de meeste van ons wel goed, wat dat aan gaat. En ik denk dus dat de maatschappij weinig harder is als vorige eeuw of in de Middeleeuwen..integendeel.

Onderzoek toont trouwens aan dat Nederland op dit moment een van de meest feminiene culturen is van de wereld... zacht dus..

Als je daar meer over wilt weten raad ik je aan Hofstede eens te lezen:
http://www.hansonexperience.com/my_weblog/files/de_culturele_dimensies_volgens_hofstede.pdf
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De maatschappij verhardt niet zo sterk.
Door de media zien en horen we alles.

In vroeger tijden gebeurden er ook vreselijke dingen, alleen kwamen deze verhalen niet verder dan het volgende dorp.

Je ziet in Afrika nu ook dat de media meer grip krijgt en wij steeds meer weten.
Dat kan ook weer positief werken: als je iets weet kun je er ook wat mee doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door gebrek aan respect voor een ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal met Berry eens! Volgens mij is er niet meer ellende als vroeger alleen komt het nu meer in de aandacht.
Vroeger was er bijvoorbeeld erg veel huiselijk geweld wat niemand opmerkte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Individualisme dat is verworden tot egoïsme.
Mensen denken niet meer aan elkaar en houden vooral geen rekening met elkaar.