Hoe kun je het beste omgaan met een extreem Pietje Precies op je werk?

Zo is mijn voorman die zich graag wil bewijzen bij de superviser

alleen maar een wit voetje willen maken ,ten koste van de sfeer op het werk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Perfectionisme komt meestal voort uit faalangst. Laat lekker gaan dus en stel evt nu en dan gerust door te zeggen dat de ander best eens een foutje mag maken.
Als pietluttigheid gepaard gaat met opdringerigheid / betweterigheid, wees dan assertief. Geef aan dat de ander een P.P. mag zijn, maar dat u kiest voor een lossere stijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Op een subtiele manier belachelijk maken.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon je werk goed doen en je er niets van aantrekken.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Das wel erg makkelijk, ik lees dat het de sfeer verpest en net doen of er niets aan de hand is werkt echt niet.
Jouw omschrijving van de voorman is iets anders dan een extreem pietje precies. Wat je kunt doen. het beste met alle collega's die dezelfde last ondervinden als jij, is het bespreken met de voorman. Benadruk dat het goed is dat hij het werk goed wil uitvoeren, maar dat het nu ten koste gaat van de sfeer. Misschien heeft hij dat laatste wel helemaal niet in de gaten en denkt hij dat hij het prima doet. Iemand moet m vertellen dat het toch iets anders moet, anders winden jullie je er alleen maar meer over op zonder dat er een oplossing komt.
14 jaar geleden
Als je een extreem Pietje Precies hebt, kun je deze persoon werk laten doen dat heel nauwkeurig dient te gebeuren - dat is dan tenslotte zijn standaard modus operandi, dus hoeft hij/zij zich niet aan te passen hiervoor, maar kan hij/zij de eigenschappen gebruiken die hij/zij heeft. Dat maakt het voor hen ook wat makkelijker.

Die voorman van je is geen Pietje Precies. Meer iemand die voornamelijk bezig is met de eigen carrière, ten koste van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze man doet ook zijn werk en of hij nu een wit voetje wil halen zou er niet toe moeten doen.
Bedenk dat het "overcontroleren" vaak en kwaliteits verbetering kan opleveren op langere termijn.
Hij heeft zich dat wellicht als doel gesteld.
en dat is precies waar een voorman voor is aan gesteld
hij bewaakt het hele proces en brengt wellicht verbeteringen aan waar nodig en dat stuit vaak op weerstand maar dat is precies waar de man voor betaald wordt. hij doet zijn werk dus uitstekend als ik het zo hoor
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is en zeker als je te vaak hetzelfde proces opnieuw bekijkt.
hou het zakelijk en laat persoonlijke gevoelen er buiten
doe de onderstaande test eens heel verhelderend denk ik
14 jaar geleden
Met je collega"s een blok gaan vormen, en samen gaan afspreken om wat lichte tegenwerking te geven, zodat je voorman zal gaan falen.
Net genoeg om hem weer met beide benen op de grond te doen belanden.
Hij zal beseffen dat hij jullie nodig heeft, en zal dan meer respect gaan tonen.