Vrouwen schijnen een voorkeur te hebben voor warme kleuren (rood, paars, roze), terwijl mannen koelere blauw- en groentinten prefereren. Dat concluderen een aantal biologen in het vakblad Current Biology. En er is meer!
In het pleistoceen moesten vrouwen - als verzamelaars - vooral de kleur van rijp fruit goed kunnen herkennen. En rijp fruit is, zoals we allemaal weten, rood van kleur (we laten bananen, sinaasappels, kiwi’s en dergelijke even buiten beschouwing). Mannen daarentegen gingen op jacht en hadden dus niks aan een extra sensor voor roodtinten. In plaats daarvan gaan ze voor de koele tinten. Dat zal dat wel aan al die blauwe antilopes en mammoeten hebben gelegen…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan hier niets anders op zeggen,dan dat het traditioneel zo is gegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt uit de Middeleeuwen. Er stierven toen veel pasgeboren baby's, en vaak werd gedacht dat dat het werk van boze geesten was. De Kerk raadde mensen aan om hun kinderen in de beschermende kleur blauw te kleden. Blauw gold als de kleur van de lucht en de hemel en zou de kwade geesten afschrikken. Vreemd was wel, dat vooral jongetjes in het blauw gestoken werden. Pas later kregen meisjes roze kleren. Daarom is in de meeste Europese landen blauw nog altijd de jongenskleur en trakteren we beschuit met blauwe muisjes als er een jongen geboren wordt en met roze muisjes als het een meisje is. In België en Polen is het precies omgedraaid. Daar is roze de jongenskleur en blauw de meisjeskleur''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot halverwege de vorige eeuw (meen ik, ongeveer) was dat nog andersom.

Is blijkbaar toch gewoon een modekwestie.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Western culture, the practice of assigning pink to an individual gender began in the 1920s.[6] From then until the 1940s, pink was considered appropriate for boys because being related to red it was the more masculine and decided color, while blue was considered appropriate for girls because it was the more delicate and dainty color, or related to the Virgin Mary.[7][8][9] Since the 1940s, the societal norm was inverted; pink became considered appropriate for girls and blue appropriate for boys, a practice that has continued into the 21st century.[10]

Toegevoegd na 5 minuten:
n de katholieke Middeleeuwen was "rood" - de kleur van de vuur en bloed - duidelijk een mannenkleur, terwijl "blauw" - de kleur van het water - een vrouwenkleur was. Toenmalige babykleding bestond waarschijnlijk uit witte of bruine lompen.

Hoedanook, in de 19e eeuw was er in Frankrijk duidelijk de gewoonte om jongetjes te kenmerken aan lichtblauw en meisjes aan roze.

Deze gewoonte werd op het einde van de 19e eeuw in de Verenigde Staten overgenomen. Velen wisten echter niet precies hoe de Fransen het juist deden en er ontstaat grote verwarring. Mede door de associatie "rood=man, blauw=vrouw" wint de idee "roze=jongen, lichtblauw=meisje" geleidelijk aan veld.

In het begin van de 20ste eeuw geldt roze voor jongens en lichtblauw voor meisjes.

Dit slaat na de 2de wereldoorlog om in roze voor meisjes en lichtblauw voor jongens. De oorzaak hiervoor is tweeërlei: enerzijds een twee schilderijen ("Blue boy" van Gainsborough en "Pinkie" van Lawrence) die zo populair zijn dat reproducties ervan in vele huiskamers terecht komen, anderzijds een aantal modecollecties die razend populair zijn.

Vandaag is het over het grootste deel van de wereld roze voor meisjes en blauw voor jongens, behalve in sommige landen zoals België en Polen, die he
14 jaar geleden
roze is ook de kleur voor mannen (homo's)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben van oorsprong belgische en in belgie is het altijd andersom geweest roze voor een jongetje en blauw voor een meisje waarom exact dat weet ik niet :) en op internet valt er ook niet echt wat zinnigs over te vinden.
Dus ja zal het eens aan de belgische familie vragen als ik ze spreek en dat is binnenkort als ik het weet laat ik het hier ook wel weten:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien wel toevallig zo verdeeld, of zacht roze voor de zachte vrouwtjes en blauw voor de wat stoerdere mannetjes.

Maar dat die kleuren er zijn, heeft misschien ook wel te maken met het feit dat je aan pasgeboren baby's vaak niet kunt zien wat hun gelacht is.... door de kleur van de kleding kun je dat duidelijk maken aan de buitenwereld....

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoelde natuurlijk ...wat hun geslacht is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor zover ik weet staat blauw voor bescherming en roze voor liefde.

nu is er bekent dat mannen (bijna) altijd beschermen en vrouwen de meeste expressie in liefde hebben.