Wat zijn de negatieve kanten van een atheistisch leven?

Weet jij het antwoord?

/2500

In mijn ogen kan je wat betreft levensovertuiging niet spreken over positieve en negatieve aspecten.

Ik denk dat een gelovige of ongelovige hoe je het ook wil noemen uiteindelijk dezelfde ongemakken kent in het leven. Dood, liefdesverdriet, ziektes, economische problemen, en ga zo maar door. Iedereen komt aan de beurt of je nou wel of niet gelooft. Hoe je tegenslag verwerkt doet ieder op zijn eigen manier, sommige mensen gebruiken religie daarvoor, sommige niet, maar bereiken uiteindelijk hetzelfde doel.

Deze vraag sluit eigenlijk een beetje aan bij mijn vraag ooit eens gesteld hier, wat voor een zingeving mensen halen uit dit leven die niet geloven. Uit de antwoorden bleek dat heel veel mensen die niet geloven, zingeving halen uit hun kinderen, relaties, en hun zelf. Dus atheistische mensen kunnen een gelukkig bestaan opbouwen. En onbewust door van hun zelf te houden, en hun kinderen en de natuur, erkennen ze God. Want liefde goedheid en eerlijkheid komen van hem, en worden ook gebruikt door atheisten.

Als gelovige denk ik dat een atheist veel, heel veel mist. De troost, steun en wijsheid die het Godsvertrouwen mij bied, zou ik voor niets willen ruilen of missen. Hij tilt mij boven mezelf uit en stelt me in staat soms over mezelf heen te stappen. Hij houdt mij scherp en zachtmoedig, ben ik ergens zeer kwaad over, dan tempert HIj dit en helpt mij wat tegen of met deze kwaadheid te doen. Hij maakt mij tot een beter mens, een betere vader en een betere echtgenoot. Hij helpt mij mijn trots en koppigheid te overwinnen en geeft me wijsheid als ik raad moet geven. De zegening die Hij mij gegeven heeft maakt dat ik niet geloof in God, MAAR NIET MEER TWIJFEL AAN ZIJN BESTAAN Ik zou veel missen en allang overleden zijn als Hij er niet was. Ik ben van mening dat atheisten GELOVEN dat God niet bestaat. Dat kan gedurende hun hele leven nog veranderen....

Onbewust zul je altijd op zoeken blijven naar 'iets' van diepgang in je leven. Tijden lang misschien niet omdat je druk met bent leven, maar er zal altijd een moment komen waarop je zoekende bent. Waarom denk je dat er bijvoorbeeld zoveel jongeren zijn die wereldreizen gaan maken en naar India of Australië gaan. Zij zoeken geen god maar hunzelf. Maar beseffen misschien niet dat God ook in hen zit! Ben zelf ook atheïst, maar wel zoekende naar dat iets.

Voor mij (als atheist) vind ik het een negatieve kant dat mensen die wel in een god geloven me proberen over te halen om in hun god te geloven. Er werd ooit eens tegen mij gezegd: Als ik jou was, zou ik moslim worden, anders bereik je niks in het leven! Daar schrok ik wel erg van, ik wil niet alle mensen over een kamp scheren, maar sommige gelovigen zijn erg 'opgefokt' als er dan wordt gesproken over religie, god etc. Als atheist-zijnde sta ik open voor alles. Ik heb er geen problemen mee dat andere mensen wel in een god geloven. Als ze maar geen godsdienst bij mij proberen te verkopen als telsell..

Er is geen steun of troost van een opperwezen...je staat er echt alleen voor. Dat kan soms best angstig zijn... En je bent dus echt zelf verantwoordelijk voor je daden en keuzes...(wat tegelijk ook weer een voordeel is).

Als men niet gelooft dan is er geen enkel feit dat je kan troosten en sterkte kan geven in momenten van opperste nood en verdriet ,terwijl men zich zoveel sterker kan voelen als men beseft dat er meer is tussen hemel en aarde ,hoe men gelooft is volgens mij een persoonlijke zaak maar als je niet gelooft dat de engelen er zijn om ons bij te staan ,of dat sommige dingen voorbestemd zijn dan is deze wereld helemaal hard en koud ,wat wel opvallend is dat zoveel bejaarde mensen plotseling wel naar de kerk gaan in het besef dat de dood dichterbij komt en dat is dan ook weer hypocrisie maar ja de kerk en hypocriet gedoe gaan hand in hand helaas ,ik geloof in de natuurgoden en de planeten en het universum en niet in een allesziende god in de hemel maar in helemaal niks te geloven dat is dan weer een tamelijk hard leven zonder hoop en troost .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100