Je trekt het bestaan van God in twijfel, ook al weet je zelf niet zeker hoe de mensheid nu ontstaan is. De wetenschap kan ook wel eens falen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ook als de wetenschap faalt kan aan alles getwijfeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Funkygroove, ik ben ook Atheïst en ik walg van elk geloof dat er bestaat. Maar wij Atheisten weten niet dat God niet bestaat, dat kun je niet weten!

Andere antwoorden (27)

Je ervaart de kerkklokken op zondagochtend als geluidsoverlast.
itsme
14 jaar geleden
Gebrek aan zekerheid. Je moet alles zelf uitzoeken, er is geen universele, voorgeschreven waarheid om op terug te vallen.

Als gelovige heb je je voorgeschreven leefregels en wetten, en als je je daar nu maar braaf aan houdt, ben je een 'goed mens'. Wij atheïsten moeten voor onszelf bepalen wat ons tot een 'goed mens' maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefste minnaar, openbaar aan mij uw zielenroerselen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet zo heel moeilijk hoor! Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Min is overigens niet van mij..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij atheisten hebben de vrijheid.............
Wij moeten juist niks.
rose
14 jaar geleden
Ik wed dat er atheisten zijn met een ethisch bewustzijn, die derhalve toch ook een zekere dwang voelen. Iedereen heeft de vrijheid om zijn geweten te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De humanist in mij legt mij wel zeker leefregels op hoor. Zoals dat mijn vrijheid ophoudt waar die van een ander begint, en vice versa. Endat we allemaal samen de taak hebben er in dit leven iets van te maken, zodat er nog iets is voor het leven dat na ons komt. Een atheist is niet per definitie een egoist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies wat ik bedoel, wij moeten onze grenzen halen uit onze intrinsieke motivatie en kunnen er geen 'heilig boek' op naslaan. Dat wil niet zeggen dat we er geen normen en waarden op na houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben in ieder geval één reden minder om oorlog te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de aard hebben wij toch allemaal dezelfde leefregels als basis..gelovig of ongelovig? Onze wet beslist welk gedrag gestraft of ongestraft blijft. Gelovig of niet gelovig. Of zie ik dat verkeerd? :)
In mijn ogen kan je wat betreft levensovertuiging niet spreken over positieve en negatieve aspecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de Dag des oordeel, hebben ze het heel moeilijk. Ik wens ze heelveel succes op die dag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neej volgens mij niet. Maar als ze voor die dag wel in geloven. Dan misschien wel. WieWeet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, ik heb er nu al zin in! FaberYejo, waar kan ik jou aan herkennen als we samen de big BBQ op gaan? Doe je ook een feestneus op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat op 21 januari 2111 apen de wereld gaan overheersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Babyfaced, maakt het dan ook nog uit wat ik ga geloven voor die dag? Is Jomanda ook goed?
rose
14 jaar geleden
Als God bestaat en hij had gewild dat ik in hem geloofde, dan had hij mij anders geschapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rose Het is een complot! Stiekem wil god dat we allemaal branden in hel!!
rose
14 jaar geleden
Dirk, ik kom niet in de hel, want daar geloof ik niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou wacht maar op de dag des oordeels!! (Soundeffect: http://www.youtube.com/watch?v=xOG1EYbp90k&feature=related)
Nog een negatieve kant is dat gelovigen het ongelooflijk vinden dat atheïsten gelukkig kunnen zijn.

Helaas zijn veel christenen door opvoeding en geestelijkheid zo geconditioneerd dat ze die ontkenning van Gods bestaan toch blijven associëren met negatieve begrippen als bv. amoreel of asociaal. Ze zijn dan al snel geneigd de nadruk op die ontkenning te leggen, en stellen in hun arrogantie zelfs vaak dat atheïsme “dus” ook ontkenning van de ethiek zou betekenen. Als dat werkelijk het geval zou zijn, was atheïsme inderdaad amoreel.

Goedgelovig als christenen nu eenmaal per definitie moeten zijn (hoe kun je anders in een sprekende slang geloven, of in de maagdelijke geboorte van een waterloper, die tweeduizend jaar voor men geboren werd reeds boete gedaan heeft voor de "zonden" die men zelf nu nog moet plegen?), deze christenen dus, vereenzelvigen ethiek nog steeds met gehoorzaming aan de geboden van een fictieve god, een god die zij letterlijk vrezen. En gegeven wat ze nu eenmaal geloven, is die vrees natuurlijk niet geheel onterecht, christenen zijn niet persé dom. In hun Bijbel komen ze immers veel liederlijke bedreigingen en geboden tegen, zoals bijvoorbeeld deze:

'Wanneer iemand, uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend, u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen. Dat is zijn straf, want hij heeft geprobeerd u te vervreemden van de HEER, uw God, die uit de slavernij in Egypte heeft bevrijd.' (Deuteronomium 13:5-9)

Persoonlijk ervaar ik het atheïsme als bevrijding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de link en dus plus.
Interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zieke bijbel. En dan nog zeggen dat god liefde is? Laat me niet lachen. Het is eerder om te huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraagje aan jullie ... zou elke gelovige de bijbel als leidraad hebben? Met andere woorden.. is een theist per definitie iemand die wat geschreven staat in de bijbel als waarheid aanneemt? Of zijn er theisten die zeggen.. ik geloof wel in god maar niet in de bijbel of wat de kerk predikt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@hilbert... ik dacht al dat ik de enige was die dat verband niet meteen legt als het over geloof gaat. Het verbaast me hoe snel veel atheisten gaan schermen met het weerleggen/ bekritiseren van bijbelteksten zodra het woord "geloof" valt. maar goed.. dat maakt dus 2.. jij en ik.. en dat op hoeveel miljoen? 16 of is t al 17 inmiddels? boeiende materie hoor.. geloven, niet geloven, wetenschap, bijbel etc etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Maar Gee, wat ben je dan? Want ben je niet pas een echte christen als je wel de bijbel volgt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ben ik dan? da's een goeie...uhmmmm ik denk dat ik niet een wat ben maar een wie... Gewoon mezelf, beetje van dit, beetje van dat en in ieder geval een gelukkig en tevreden mens. Serieus, wat " geloof" betreft zou ik niet weten wat voor stempel ik mezelf zou moeten geven. Ik geloof in ieder geval in leven en laten leven..in ieder het zijne. Ik geloof niet dat er 1 waarheid is. Ik geloof dat er jouw, haar, zijn en mijn waarheid is.. en het is allemaal voor ieder van ons even waar. Ik leer elke dag wat bij en regelmatig wat af. That's it eigenlijk.
Je gaat eerder dood, je mist de gezelligheid van horen bij een kerk, je leven heeft geen zin, je hebt geen geloof dat je troost biedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen heb ik nergens last van omdat ik een atheïst ben. Behalve wanneer ik toevallig te maken heb met een fanatieker gelovig persoon die meent dat ik het bij het verkeerde eind heb, en zijn boodschap belangrijk voor me is.

Maar aangezien deze persoon ook denkt dat mensen met een ander geloof dan het zijne het bij het verkeerde eind hebben, en zijn boodschap ook belangrijk voor hun is, is zelfs dit niet van atheïsme afhankelijk. Al heb ik soms het idee dat tegen atheïsten iets heftiger gereageerd wordt, omdat het totaal niet accepteren van een godsbeeld een zwaardere zonde zou zijn dan het accepteren van een verkeerd godsbeeld - maar dit kan natuurlijk ook gewoon komen omdat ik het dan directer ervaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen.
Ik ken geen negatieve kanten.
Waarom zou ik?
Ik mis toch niks?

Je kunt ook niet spreken van een atheistisch leven.
Ik leef gewoon.......en een godsdienstige overtuiging
speelt daarin geen rol. Klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een godsdienstige minner?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is een keuze en een net antwoord
gods zegen
Ik denk dat een gelovige of ongelovige hoe je het ook wil noemen uiteindelijk dezelfde ongemakken kent in het leven. Dood, liefdesverdriet, ziektes, economische problemen, en ga zo maar door. Iedereen komt aan de beurt of je nou wel of niet gelooft. Hoe je tegenslag verwerkt doet ieder op zijn eigen manier, sommige mensen gebruiken religie daarvoor, sommige niet, maar bereiken uiteindelijk hetzelfde doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna niets.

Het enige dat mij zo te binnen schiet is, omdat je gelooft dat God niet bestaat, je minder tolerant kunt zijn tegenover mensen die iets anders geloven.

Agnosten hebben dat probleem minder of niet.

Oh, ja, je kunt er niet op vertrouwen dat 'iets anders' het beste met jou voorheeft.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven! En ik ben het met je eens.. hoe meer overtuigd van het een.. hoe onverdraagzamer voor het ander lijkt het wel. agnosten.. dat woord ben ik vanavond al een paar keer tegengekomen. Wist van het bestaan niet eens af.
Ga me er in verdiepen. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder tolerant tegenover anderen geldt toch voor elk geloof of overtuiging, en niet alleen voor atheisten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist mensen die in god geloven zijn vaak heel intolerant tegenover anderen die op een andere manier geloven.....
rose
14 jaar geleden
M & M: Dat maakt het toch niet minder waar. Er wordt niet om een vergelijking gevraagd, of een uniek kenmerk. Het is een negatieve kant. Verder niet. Zoals verslaving een negatieve kant is van cocainegebruik. Dan maakt het natuurlijk niet uit dat je aan heroine ook heel verslaafd kunt raken. Of dat alcoholisten ook vaak verslaafd zijn.
Als gelovige denk ik dat een atheist veel, heel veel mist.
De troost, steun en wijsheid die het Godsvertrouwen mij bied, zou ik voor niets willen ruilen of missen.
Hij tilt mij boven mezelf uit en stelt me in staat soms over mezelf heen te stappen. Hij houdt mij scherp en zachtmoedig, ben ik ergens zeer kwaad over, dan tempert HIj dit en helpt mij wat tegen of met deze kwaadheid te doen.
Hij maakt mij tot een beter mens, een betere vader en een betere echtgenoot.
Hij helpt mij mijn trots en koppigheid te overwinnen en geeft me wijsheid als ik raad moet geven.
De zegening die Hij mij gegeven heeft maakt dat ik niet geloof in God, MAAR NIET MEER TWIJFEL AAN ZIJN BESTAAN
Ik zou veel missen en allang overleden zijn als Hij er niet was.
Ik ben van mening dat atheisten GELOVEN dat God niet bestaat.
Dat kan gedurende hun hele leven nog veranderen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbewust zul je altijd op zoeken blijven naar 'iets' van diepgang in je leven. Tijden lang misschien niet omdat je druk met bent leven, maar er zal altijd een moment komen waarop je zoekende bent. Waarom denk je dat er bijvoorbeeld zoveel jongeren zijn die wereldreizen gaan maken en naar India of Australië gaan. Zij zoeken geen god maar hunzelf. Maar beseffen misschien niet dat God ook in hen zit!

Ben zelf ook atheïst, maar wel zoekende naar dat iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk afhankelijk van de persoon in kwestie. Er is in feite niets negatiefs, tenzij je het leuk zou vinden om eeuwig te leven of om te communiceren met hogere machten. Maar geloof me, de meeste atheïsten hebben daar geen behoefte aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is geen absolute waarheid die je (of je hem nu in het heden kan defineren of niet) aanhangt en goed en fout zijn hierdoor variabel omdat je alleen je eigen gevoel de boventoon laat voeren. wie is de atheist om mij te vertellen wat ik fout doe als hij geen grondslag heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het 'moeilijkste' (voor zover dat moeilijk is dan, ik kom wel aardig uit mijn woorden) is als er pijnlijke dingen gebeuren in het leven, zoals het overlijden van een dierbare of een persoonlijk drama, ik de vragen van mijn kinderen niet kan afwimpelen met de kluitjes waar ik zelf vroeger mee het riet in werd gestuurd.

Wie dood is gaat naar de Hemel, en daar is het heel fijn bij God, en nu is oma weer bij opa en zijn ze altijd samen, en ze hebben nooit meer pijn of verdriet en ze zien nog steeds wat wij hier op aarde doen. En ze zijn nu eeuwig bij God en daar zijn ze heel gelukkig.

Geweldig verhaaltje natuurlijk, heel troostrijk ook (vandaar ook de popularieteit van religie, voor alle moeilijke vragen is een makkelijk antwoord)maarja, ik kom er niet mee weg. En zoals afgelopen maand bij het overlijden van oma stellen ze écht moeilijke vragen, waar ik nu eenmaal geen zoet, lief, bevredigend, mooi, roze of lichtblauw antwoord op kan geven. Overigens heb ik het idee dat het voor mij moeilijker is dan voor hen, omdat ik nu eenmaal met die dooddoeners ben opgegroeid.

Er zijn natuurlijk meer momenten in het leven waarbij mensen teruggrijpen op hun religie. Dat zijn de momenten waar een atheïst het moet uitzoeken met zichzelf en de mensen om hem heen die nu leven. Dat kun je als negatief ervaren, en inderdaad kiezen vele mensen toch voor de zoete leugen, of gaan op cruciale momenten ineens lopen bidden van 'je weet maar nooit'. Dan vraag ik me af of je wel ECHT gelooft dat er niks is, of alleen maar stoer doet alsof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen. allereerst gecondoleerd. Vervolgens bedankt voor je antwoord. Boeiend. Een die me net een leuk gesprek met mijn eigen ( 20 jarige) dochter opleverde. Mijn kinderen hebben pas op oudere leeftijd een overlijden van nabij meegemaakt. En ik besef nu pas dat ik jouw dilemma dus ( gelukkig) nooit heb hoeven meemaken. Mijn dochter vertelde me dat bij het overlijden van haar opa aan een van de (jonge) kleinkinderen is verteld dat opa nu een sterretje is. Ook sprookjesachtig natuurlijk. Valt onder de categorie zeemeerminnen, boskabouters en ET.. ik zie het een beetje als sexuele voorlichting.. ik ben niet bleu, maar al te veel details is op zekere leeftijd ook weer een beetje teveel van het goede. Moeilijke periode voor je hoor! Ik zou echt met m'n mond vol tanden hebben gestaan staan vrees ik. sterkte!
Voor mij (als atheist) vind ik het een negatieve kant dat mensen die wel in een god geloven me proberen over te halen om in hun god te geloven.
Er werd ooit eens tegen mij gezegd: Als ik jou was, zou ik moslim worden, anders bereik je niks in het leven!

Daar schrok ik wel erg van, ik wil niet alle mensen over een kamp scheren, maar sommige gelovigen zijn erg 'opgefokt' als er dan wordt gesproken over religie, god etc.

Als atheist-zijnde sta ik open voor alles. Ik heb er geen problemen mee dat andere mensen wel in een god geloven. Als ze maar geen godsdienst bij mij proberen te verkopen als telsell..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen steun of troost van een opperwezen...je staat er echt alleen voor. Dat kan soms best angstig zijn...
En je bent dus echt zelf verantwoordelijk voor je daden en keuzes...(wat tegelijk ook weer een voordeel is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze, getuige veel van de reacties en antwoorden op jouw vraag hier, bijna nog fanatieker dan, maar minstens zo fanatiek als, theisten hun levensovertuiging verdedigen en naar de ander uithalen.

Blijkbaar niemand vertrouwd voldoende op zichzelf en zijn overtuiging om de ander gewoon in zijn/ haar waarde te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat sommigen hun geweten hebben verloochend, heeft hun geloof schipbreuk geleden.

Toegevoegd na 3 minuten:
ze hebben geen inzicht hierna is langer dan 75 jaar dat je hier leeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweten verloochend? Wie bepaalt dat?
Hebben alleen mensen die in een god geloven een geweten?
Ik denk na. Ik heb zeker wel inzicht. Je laatste zin snap ik niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt toch weleens een minder gevoel als je wat verkeerds doet bij iemand dat heet geweten en overdat inzicht je komt een keer te overlijden na gemiddelt 75 jaar je gaat uit je lichaam , ik bedoel je bewust zijn je ik je gaat verder ,k heb een bijna dood ervaring gehad en het maar k was me van bewust dat ik was overleden ik zag me zelf liggen maar je weet alles nog wel wie je bent wat je was gewoon alles weet je en je ziet je zelf liggen,t was een hel ervaring er stond ineens iemand bij me en t zag er niet uit die zij eindelijk ben je van mij ,k heb me na een paar jaar tot het tot Jezus bekeerd en heb nu meer rust en kreeg in die tussen tijd nog een ongeluk ik lag slecht in coma maar ik was niet bang om te gaan ik wist dat t nu goed ging komen en vond het zelfs niet erg k ben verder gezond eruit gekomen geen schade ik wil een hoop mensen die hel ervaring besparen en heb met t geloof nog zat mee gemaakt ben ook is weggestuurd met een seance ik zat die geest in de weg ik zij niet ik maar waar ik in geloof en nog zat andere dingen
groetjes eddy en Godszegen
Als men niet gelooft dan is er geen enkel feit dat je kan troosten en sterkte kan geven in momenten van opperste nood en verdriet ,terwijl men zich zoveel sterker kan voelen als men beseft dat er meer is tussen hemel en aarde ,hoe men gelooft is volgens mij een persoonlijke zaak maar als je niet gelooft dat de engelen er zijn om ons bij te staan ,of dat sommige dingen voorbestemd zijn dan is deze wereld helemaal hard en koud ,wat wel opvallend is dat zoveel bejaarde mensen plotseling wel naar de kerk gaan in het besef dat de dood dichterbij komt en dat is dan ook weer hypocrisie maar ja de kerk en hypocriet gedoe gaan hand in hand helaas ,ik geloof in de natuurgoden en de planeten en het universum en niet in een allesziende god in de hemel maar in helemaal niks te geloven dat is dan weer een tamelijk hard leven zonder hoop en troost .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het enige verschil is het uitblijven van het geloof in een god.
Een Atheistisch leven heeft geen speciale regels. alles wat in je leven gebeurd, gebeurd, met of zonder geloof. Dat kun je niet koppelen omdat je geen timmerman of geen leraar bent. Of om je vraag te beantwoorden, geen geloof hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zitten net zoveel positieve kanten als negatieve kanten aan een atheistisch leven als aan een theistisch leven.
Het gaat niet om de vorm.. het gaat om de inhoud!
Er zitten negatieve kanten aan, maar die worden gevormd door degene die het leven leidt (lijdt!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn die er dan? Ik vraag het me af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt niet de zekerheid van een leven na de dood. Daar geloof je niet in. Dat lijkt mij een grote onzekerheid, vooral als je je eind voelt naderen.. Ik ben zelf niet streng gelovig (maar wel katholiek) , en vind de gedachte aan een leven na de dood, dat dan niet alles opeens stopt, heel fijn. Je hebt ook de troost van 'iemand' die je helpt als je het heel moeilijk hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar.. dat leven na de dood... ik hoor toch vaak dat dat voor mensen die in de bijbelse god geloven toch niet echt vanzelfsprekend is.. dat dat hemelse dan wel verdiend moet worden. Gaat die zekerheid dan ook niet hand in hand met angst voor de hel? Is dan een atheist die denkt... er is NIETS na de dood, ongeacht of je nou een " goed" of een " slecht" mens bent geweest. Niet veel minder angstig als zijn einde nadert? Let wel.. oprechte nieuwsgierigheid. Geen aanval/ geen wijsneuzerigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet in een hel ;). God is toch Liefde? Al weet ik niet precies hoe dat geregeld is met hele erge misdadigers.
Maar zoals jij het bekijkt, zou iemand die in de hel gelooft ook bang moeten zijn als zijn einde nadert ja. Lijkt me niet dat je leven daar erg prettig van wordt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aah, duidelijk.. wel hemel, geen hel. bedankt voor je reactie!! :)
De negatieve kant is dat je je zo kan ergeren aan mensen die wel geloven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij het sterfbed geen enkele toekomst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gemis aan een geloof dat er ergens wel een macht is die een groter plan heeft, waardoor alles wel goed zal komen.

(Ik heb zo tijden dat ik daar graag in zou kunnen geloven)