Wat zegt het over de beleving van bevrijdingsdag als we ieder jaar spotjes nodig achten om ons te "leren" wat 5 mei is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb geen idee,wat de moderen geschiedenisboekjes er over zeggen,maar ik dacht eigenlijk dat iedere Nederlander wel weet wat 5 Mei wil zeggen en daar niet op gewezen hoeft te worden middels TV spotjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat ben ik geheel met je eens! +1

Andere antwoorden (7)

Ik heb de 2e wereloorlog niet meegemaakt.
En als er in de media niet zoveel aandacht aan besteed werd,dan ging deze dag voor mij gewoon voorbij net als iedere andere dag.
Maar voor degene die er wel herinneringen aan hebben is het mooi dat zo,n dag in ere wordt gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met geschiedenis doe je kennis op voor de toekomst. Elk jaar komen er mensen bij die deze kennis niet kennen of niet weten te waarderen. Waakzaamheid en onderricht zijn dus uiterst belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zegt niets over Bevrijdingsdag zelf of de beleving ervan. Dat zegt voornamelijk iets over het feit dat er elk jaar opnieuw mensen bij zijn gekomen die de leeftijd hebben bereikt dat ze voor het eerst echt horen en iets beginnen te begrijpen van de oorlog en de impact daarvan. Dan zijn ze vanaf een jaar of 8 , 9 tot misschien wel een jaar of 16 (of nog ouder). En die aanwas vind elk jaar opnieuw plaats, dus elk jaar opnieuw vertel je het verhaal. Ook voor de mensen bij wie het alweer een beetje weggezakt was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus de doelgroep van de (propaganda) spotjes zijn bedoeld voor de jeugd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet specifiek alleen voor de jeugd. Iedereen van na de oorlog kan er OF wat van opsteken, of er in elk geval weer even aan herinnerd worden. En er zijn natuurlijk altijd meer nieuwkomers dan alleen kinderen. De doelgroep is dus feitelijk bijna onbeperkt. Het is het in leven houden van een belangrijk stukje geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dan is het toch raar dat je feestdag in het leven heb geroepen dat alleen gevierd wordt omdat je eraan herinnerd wordt? Dan leeft het toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je dus alle feestdagen wel afschaffen omdat mensen er uit zichzelf niet aan denken. Zo werkt dat natuurlijk niet. Dergelijke feestdagen zijn culturele uitingen van gezamelijke herdenking of viering. Niet zoals je eigen verjaardag bijvoorbeeld. Daar zit wel een stukje organisatie en promotie achter inderdaad, maar dat geld dus voor ALLE feesten, ook pasen en kerst en oud en nieuw bijvoorbeeld. Dodenherdenking en bevrijdingsdag zijn natuurlijk van een andere orde, maar volgen wel het zelfde stramien.
Het hoort bij onze nederlandse geschiedenis, hoe wij nu zijn, en doen. daaarom is het ook goed dat er aandacht aan besteed word, ook op de meeste scholen, waar het bij het vak geschiedenis vaak aan bod komt, de 1e en 2e wereld oorlog zijn belangrijke gebeurtenissen voor ons land en de omliggende geweest, en voor de genen die hun leven hiervoor hebben moeten opofferen en hun nabestaanden is het goed dat er ieder jaar weer even bij stilgestaan word hoe blij we mogen zijn dat onze generatie dit niet heeft mee hoeven te maken. tenminste, nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bevrijdingsdag onder de aandacht van jongeren moet worden gebracht is niet alleen om de oorlog en het einde daarvan te gedenken. Het is meer om mensen, jong en oud, bewust te laten worden, wat VRIJHEID inhoudt en dat het niet vanzelfsprekend is.

Dat we al 65 jaar lang niet hoeven leven in een land dat onderdrukt wordt door welke vijand dan ook, is iets om te vieren. Het kan niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht!

Mijn echtgenoot zegt altijd: ik ben van na de oorlog en dat wil ik graag zo houden! Een wijze uitspraak.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom wordt die specifiek 1 maand voor 5 mei onder de aandacht gebracht. We zouden die spotjes toch niet nodig hoeven te hebben in een land waar we onze vrijheid beleven?
Ivana
14 jaar geleden
Iets wat je bezit, in dit geval vrijheid, wordt niet altijd naar waarde geschat. Als iemand altijd gezond is, beseft hij de waarde van gezondheid pas als hij ziek is.
Dat het speciaal rond 5 mei onder de aandacht wordt gebracht is, omdat de geschiedenis ons op 5 mei een soort anker-datum aanbiedt. Voor mensen die in de Jappenkampen hebben gezeten is 15 augustus zo'n soort anker-datum.
In eerste instantie was 5 mei bedoeld om te vieren dat Nederland bevrijd was van de onderdrukker. Op 5 mei 1945 is de overgave van Duitsland getekend.

In de loop van de jaren is de herdenking verbreed. Niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht, maar ook de Nederlanders die zijn omgekomen bij oorlogen, gewapende conflicten en vredesoperaties na de Tweede Wereldoorlog.

Het accent van 5 mei is na 1995 verschoven van bevrijding (terugkijken) naar vrijheid (vooruitkijken). De Tweede Wereldoorlog stamt uit de vorige eeuw, en toch blijft 5 mei de dag waarop we de herwonnen vrijheid vieren. Ook is het de dag waarop we stilstaan bij de betekenis en het belang van vrijheid, grondrechten en democratie.

Dus nu is 5 mei niet meer de dag van de bevrijding, maar de dag van de vrijheid. En het is heel goed om dit ieder jaar onder de aandacht te brengen. Hoe fijn het is dat wij hier vrij zijn, omdat er zovelen op deze wereld zijn die dat niet zijn. En het zegt denk ik heel wat over de beleving van 5 mei, want bijna iedereen in Nederland kent het begrip 5 mei. Dit komt ook door alle aandacht die eraan wordt besteed, en dat is alleen maar goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt dat in Nederland, waar vrijheid hoog in het vaandel staat en zo doodmormaal wordt gevonden, men wel eens vergeet dat het er is. Ik vind het prima dat in een dergelijk land men wordt voorgelicht over het feit dat het ook anders kan zijn, dat vrijheid niet zo vanzelfsprekend is. En dat niet elk land in vrjheid leeft. En dat je voor vrijheid wel iets moet doen.
Gelukkig is er een comitee dat ons jaarlijks laat zien waar Bevrijdingsdag voor staat. Bevrijdingsdag is dan wel een nationale feestdag, maar heeft lang de impact niet die Kerstmis of Pasen heeft. Dus die voorlichting zal altijd nodig zijn, elk jaar weer nieuwe Nederlanders, nieuwe jeugd. Voor Kerstmis, Pasen krijg je jaarlijks vrije dagen en dat zijn ijkpunten voor veel mensen. Zelfs voor Pinksteren, en wie weet nu nog de betekenis daarvan?