Heb je in Denemarken geen aparte kledinghokjes?

Ben op vakantie in Denemarken, in Billund. Het viel me op dat er geen aparte kledinghokjes zijn, maar gezamenlijke. Nu vroeg ik me af of dit normaal is in Denemarken en of wij dus niet erg op onze privacy zijn gesteld.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat dus om bij een zwembad.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Kledimghokjes bij wat?
Ritsuka
10 jaar geleden
Zwembad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, zwembad, sorry. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geniet van deze bijzondere ervaring voske ;-) + voor jouw openhartigheid! Have Fun Anyway!

Het beste antwoord

In de Denemarken is men over het algemeen inderdaad minder 'preuts' dan in België, Nederland en vele andere landen.
Er wordt ginds ook veel opener over seks gepraat waardoor het seksuele voor vele mensen minder geladenheid bevat als bij vele Belgen en Nederlanders.
Men praat daar over seks zoals wij over het weer of de kwaliteit van het brood.

Als je het taboe of het mysterieuze omtrent een bepaald fenomeen weg haalt dan haal je tegelijk ook bepaalde spanningen weg.
Hierdoor hangen er ook veel minder erotisch getinte spanningen tussen schaars geklede mensen.

Voor Denen is het zien van mensen in een kleedkamer hetzelfde als het zien van schaars geklede mensen aan het strand.
Het zich omkleden heeft gewoon een functioneel karakter en in een kleedruimte is dat functionele karakter ofwel het passen van nieuwe kledij ofwel het ruilen van de gewone kledij voor een sportuitrusting.
In jouw geval dus voor het ruilen van je gewone kledij voor een zwemuitrusting.

Niet meer, niet minder.
Best handig als je daar zo consequent mee kan omgaan, toch?

Uiteraard zijn er in elk land wel uitzonderingen op deze regel en zijn er af en toe ook wel mensen die van deze gewoonte misbruik maken maar zo heb je op alle vlakken en wereldwijd uitzonderingen op de algemeen gangbare gewoontes.
Ook dat is puur menselijk.

En weet je, er zijn in Denemarken ook zwembaden waar helemaal geen kleedruimtes voorzien zijn dus prijs je gelukkig dat je nog enige vorm van privacy hebt ;-)

Dus voel je maar heel relax bij deze bedoening en Geniet met volle teugen van jouw vakantie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Denemarken in het zwembad heb je een dames- en een herenkleedkamer, gezamenlijk. Niemand kijkt daar raar van op. Of wij erg op onze privacy gesteld zijn, is natuurlijk relatief. Als je de Nederlanders vergelijkt met de Denen, dan wel, maar als je ons vergelijkt met b.v. de Amerikanen, zijn we juist behoorlijk schaamteloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht al zoiets, de dame aan wie ik het vroeg keek me al zo raar op toen ik zei dat ik het raar vond dat er geen aparte hokjes zijn. En de mensen in die gezamenlijke hok keken ons ook raar op, omdat we met zwembroek binnen kwamen en weggingen. (Was terug naar huis gegaan om me om te kleden.) Toch geinig, die cultuurverschillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, dat is Scandinavië etc... die gaan ook veel makkelijker dan nog steeds veel mensen in Nederland met z'n allen de sauna in! Als je daar al bloot bent waarom zou je je dan voor het zwemmen omkleden in een apart hokje, veel te duur voor het bouwen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe heb je dan ook helemaal geen kleedhok meer nodig. In Litouwen en ik gok alle voormalige Sovjet-Unielanden hebben ze omkleedhokjes op het strand/bij populaire meertjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe heb je dan ook helemaal geen kleedhok meer nodig. Sterker nog in principe hoef je dan ook geen zwemkleding meer te dragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vind ik nu een leuke stelling om in een vraagvorm voor goeievraag te veranderen, mrtomaat! Waarom dragen we zwemkleding? (In Scandinavië)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij zijn al ruim 35 jaar naturist, dus het gebrabbel over al dan niet je zwembroek aan gaat aan ons voorbij. Heerlijk om jezelf die vrijheid te gunnen en geen zwemkleding te dragen. Ook hier geldt: niemand kijkt er van op! Waarom zou je ook als iedereen naakt is?! Blootgewoon dus!