Waarom kan een mens niet gewoon lekker "vrij" zijn?

En dan bedoel ik dat het hier in Duitsland "not done"is om bijvoorbeeld op Goede Vrijdag in de tuin te werken.Als je het wel doet wordt dat je kwalijk genomen.Dus blijf ik met tegenzin uit mijn tuin terwijl het zulk mooi weer is.Verder is het hier heerlijk wonen hoor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gek eigenlijk, in Duitsland is het al jaren zo dat de bakker wel open is op zondag, toen 'kenden' wij de koopzondag nog niet eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kunnen mensen het zichzelf soms moeilijk maken...

Het beste antwoord

Ik zou zeggen: pas je zo goed mogelijk aan, aan de mensen die om je heen wonen. Als je weet dat ze zich ergeren aan jouw gewerk op goede vrijdag, doe het dan niet. Dat zou je zelf ook wensen van buitenlanders die naast jou kwamen wonen. Toon jezelf de wijste, en pas je aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je moet je "ER HELEMAAL NIKS VAN AANTREKKEN"

Toegevoegd na 2 minuten:
Of accepteren dat je de normen van de Duitsers in jouw omgeving respecteert en je dus aanpast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Who gives a f*** wat anderen ervan vinden als jij in de tuin wilt werken? Je bent zo vrij als je jezelf maakt, toch? Gewoon de tuin in dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erger jij jezelf niet als mensen om je heen zich niet aan jouw wormen en maden houden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk. Maar ik ga niet verwachten dat mensen zich gaan aanpassen aan mijn (haha:P) normen en waarden (natuurlijk binnen de kaders van wat algemeen geaccepteerd is (voornamelijk wetgeving)).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Vrijheid houdt op bij de grens van de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan waar je woont.

Sinds een paar maanden ken ik Duitsland een stuk beter dan voorheen. Ik ben geïntroduceerd bij een aantal Duitse gezinnen met wie ik het goed kan vinden.

Ik heb daar ook kennis gemaakt met een aantal Duitse gebruiken, zoals de Sonntagsruh (zondagsrust).

Wat jij beschrijft lijkt hierop. Ik ken het echter niet als "verbod" om in de tuin te werken, maar als "verbod" om daar herrie bij te maken.

In de omgeving waar ik kom, mag je ook op Goede Vrijdag best in je tuin werken - zolang het om eenvoudig snoeiwerk gaat, zaaien, struiken opbinden. Wat niet mag is bijvoorbeeld grasmaaien, want dat maakt herrie.

Als je het op die manier bekijkt, zie je ook meteen *waarom* jij niet lekker "vrij" kunt zijn. Goede Vrijdag is een rustdag. Jouw vrijheid om met een elektrische of benzinemaaier gras te maaien, is de ONvrijheid van al jouw buren om in alle rust van hun rustdag te kunnen genieten.

Zo ook op de zondag. Je mag op zondag best je huis schilderen, maar je mag niet de schuurmachine aanzetten. Ook dat is een klein stukje onvrijheid voor jou, maar tegelijk een stuk vrijheid voor iedereen in je omgeving.

Ik vind dat eigenlijk een goed principe. Zó rekening houden met je medemens, daar kunnen we in Nederland nog wat van leren!
Cryofiel
14 jaar geleden
Er zijn in Nederland en wellicht ook in Duitsland genoeg plaatsen waar je op elke zondag niets in je tuin mag doen zonder vermanend te worden bekeken. Dus je even aanpassen op die ene Karfreitag per jaar valt wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wrt zijn de gebeurt er als je wél in je tuin gaat werken?
Je doet er geen mens kwaads mee
Het is 'not done', dat was het in Nederland vroeger ook niet om op zondag de was buiten te hangen én ook het in de tuin werken.
Ik zou me niet tegen laten houden door wat de buren denken van het feit dat ik in de tuin bezig ben op goede vrijdag. Je bent wel 'vrij' maar laat je de beperkingen van de buurt opleggen, dat is je eigen keus.
Misschien komen er wel inneens meer mensen naar buiten die er net zo over denken als jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in Nederland op best nog veel plekken nog zo. En inderdaad. Je moet je niets van de buren aantrekken, maar zo gauw het over relatief hard geluid, of storende beelden gaat voor de buren, vind ik ook dat je fout bezig bent. Dus vrij zoals je wilt, maar dan wel rekening houdend met de buren die de zondag wel als vrije rustdag beschouwen (heeft trouwens vaak met geloof te maken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woon alweer heel wat jaren in Brabant, daar 'leeft' dit niet zo.Ken het wel uit mijn jeugd. Vandaar dat ik in verleden tijd denk hierover, maar klopt het zal op veel plekken in Nederland nog steeds 'not done' zijn.
Zolang we het over in de tuin werken hebben lijkt het me niet storend, ben het met je eens dat je niet een schutting moet gaan plaatsen op zo'n dag.
Je kunt niet 'vrij' zijn omdat jij (enerzijds) de consequenties van het 'in de tuin werken op goede vrijdag' niet vindt opwegen tegen het plezier van in de tuin werken.
Anderzijds zijn het je buren die jou die consequenties opleggen.

Met andere woorden: het is waar jij voor kiest (en hoe je daar mee om weet te gaan), ook al is dat gebonden aan de consequenties die anderen je opleggen. Beperkte vrijheid dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het over "hier in Duitsland", maar dat geldt toch echt niet voor heel Duitsland?

Je hebt in Nederland ook de zg. bijbelgordel, die loopt van Zeeland richting noord-oosten. [Staphorst ligt daar natuurlijk in.]
In heel die streek is het 'not done' om iets te doen op zondag.

Nou hangt het er maar van af hoe erg het is dat je op bepaalde dagen niet geacht wordt in de tuin te werken.
Volgens mij zijn er ergere dingen.

Je kan natuurlijk net zo "vrij" zijn als je zelf wilt, je nergens iets van aantrekken en dan maar zien hoe het verder met de buren gaat.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Duitsland is het not done omdat het daar een zondag is.
Iedereen heeft vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ????
Ideale dag om in de tuin te werken.
Omdat je in Duitsland blijkbaar in een protestants gebied verzeild bent geraakt. Voor Duitse protestanten geldt Goede Vrijdag, Karfreitag (rouw-vrijdag, vanwege het lijden en sterven van Christus) als een van de belangrijkste herdenkingsdagen van het jaar. De winkels zijn dicht, overheidsinstellingen zijn dicht en in mijn jeugd gold er ook een rijverbod voor bijvoorbeeld vrachtverkeer (ik weet niet hoe dat nu zit). Protestanten gaan die dag naar de kerk en brengen de rest van de dag in fanilieverband door. Wordt er geen kruiswegviering gehouden? Omdat elke christen eigenlijk die dag in de rouw is mag je geen ontsnpanningsdingen doen. Of leuke vrijetijdsklusjes. Helaas, wen er maar aan, Het komt eens per jaar terug.
En trouwens: je hoeft er niet aan mee te doen, je kunt je ook lekker 'vrij' gedragen. Maar in een omgeving die zijn eigen rituelen en eigenaardigheden heeft zal dat toch eerder als respectloos worden gezien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja aanpassen hoor je overal een beetje te doen wil je waar dan ook geaccepteerd worden.
Best belachelijk eigenlijk als ik er ook over na denk, maar zo is het leven nu eenmaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je uitleg blijkt dat je waarde hecht aan wat andere mensen van je vinden, althans dit blijkt in de praktijk.

Maar in je vraag heb je het over lekker vrij zijn.

Vrijheid maak je zelf, op het moment dat het jou niet meer kan schelen wat de buren van je denken als jij in je tuin staat, dan ben je vrij.

Dus wat minder geven om de mening van een ander, als je dit doet voel je je een stuk vrijer!

Succes!