Welke gevolgen neemt criminaliteit met zich mee?

ecomotionele schade
financiele schade

wat nog meer?

Toegevoegd na 13 minuten:
voor maatschappij moet ik 4 gevolgen opnoemen voor de maatschappij die criminaliteit meebrengt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Argwaan, en angst om iemand te vertrouwen : als je staat te pinnen, en iemand gaat voor je gevoel te dicht bij je staan, word je onrustig. Je voelt je weerloos en kwetsbaar als je in het donker een eind moet fietsen waar het stil is. Je aarzelt om je voordeur open te doen, als het avond is en er wordt gebeld. Als er een auto langs de weg staat met pech, stop je niet meer om te kijken of je kunt helpen, maar belt even mobiel.
Als je een winkel hebt, in een buurt waar veel winkels overvallen worden, neem je allerlei maatregelen.

Dat is het gevolg van de dagelijkse berichten in de krant en op de tv.

Toen ik hier kwam wonen, zo'n 15 jaar geleden, was er een kweker, die 2e keus bloemen in een kar aan de weg had staan, met een jampotje voor het geld. Nu moet je de kas in, als je bloemen wilt halen.

Het zijn geen enorme verschillen, maar het geeft aan, dat je je niet meer zo veilig kan voelen als een aantal jaren terug.
Toen er touwtjes uit de brievenbussen hingen, voor als je naar binnen wilde, of je als kind van 6 zelf van en naar school liep, en toen je buiten kon spelen met andere kinderen tot je ging eten. Toen je uren kon gaan schaatsen op een vijver in de buurt, terwijl je moeder thuis bezig was.

Het is een soort onrust, die ik kende van het rondlopen in wereldsteden als Rio en bepaalde wijken van New York, waar je wist, dat je bedreigd kon worden door 'gangs'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt sterk af van de vorm van criminaliteit. De criminaliteit kan ook de samenleving schokken, leiden tot angst, letsel, schade aan materialen en dergelijke. Je zult je vraag iets specifieker moeten stellen voor een completer antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Celstraf en veroordeelden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Criminaliteit ontkracht de spelregels van de maatschappij.