Waarom wordt er alleen maar hondenbelasting geheven en niet b.v. kattenbelasting?

Mijn buurman - een echte kattenhater - zei onlangs iets waar ik het antwoord echt niet op weet. Waarom moet je wel belasting betalen als je een hond hebt en niet wanneer je katten hebt? Die poepen en plassen immers ook buiten. En dan bij voorkeur in andermans tuin... zoals mijn buurman het zo treffend verwoord :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord weet ik niet, maar het is een goeie vraag.
Zijn katten verplicht een bandje te dragen met naam en adres van eigenaar?
Kan ik de eigenaar van de kat die de goudvissen uit mijn vijver joept, daarvoor aansprakelijk stellen? Ik vind dat teveel gedoe, maar het zou moeten kunnen.....

Het beste antwoord

Ik denk dat het komt doordat honden meer en groter "ontlasten" dan katten.
Ik kan mezelf nog goed herinneren dat ik als kind vaak genoeg in een drol van een hond trapte en daar dan van baalde. Of ik ooit op een katten uitwerpsel heb gestaan weet ik niet. Heb het volgens mij ook nooit gezien.
Daarnaast worden er maatregelen genomen om de "overlast" van honden tegen te gaan. Zo mogen honden niet overal vrij lopen en niet overal worden uitgelaten. Dit wordt aangegeven met borden die door de gemeente betaalt worden. Ook zijn er prullenbakken waar het uitwerpsel van de honden in kunnen. Die moeten ook geleegt worden. Dit kost de gemeente allemaal geld.
Daarvoor wordt er denk ik Hondenbelasting betaalt.
Wanneer men overlast van katten begint te krijgen in grote aantal zal dit ook gebeuren bij katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is hier al een soortgelijke vraag over geweest. Ik ben ook voor kattenbelasting voor het laten loslopen van de kat. Ik ben dol op die beesten, echt waar, maar ze horen niet in mijn tuin. Zelf heb ik mijn katten altijd binnen gehouden! Ik ben het met de buurman eens.
Doe maar een voorstel bij de gemeente. Kunnen ze er een verordening van maken, (via een politieke partij)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat verwacht je dat er voor die belasting wordt gedaan? Dat de gemeente je tuin komt schoonmaken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nog niet zo n raar idee. Als er kattenbelasting wordt betaald, bel je de gemeente, en dan komen ze je tuin ontdoen van de kattenpoep en iets neerleggen of strooien zodat de kat wegblijft. Ze proberen er dan gelijk achter te komen van wie dat beest is, en de eigenaar krijgt een boete.
Ach Suzy, ik weet ook wel dat het niet zo n praktische uitvoerbaarheid heeft. Dat neemt niet weg dat katten overlast geven, er is mee te leven, dat wel, maar toch....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat krijgen de kattenbezitters dan terug voor de belasting die zij betaald hebben? Voor hondenbezitters zijn er allerlei voorzieningen.
De Gemeentewet geeft een opsomming van de belastingen die een gemeente mag heffen. Andere belastingen dan deze mag een gemeente niet heffen. Tot
het rijtje belastingen dat een gemeente mag heffen, behoort wel de hondenbelasting en geen belasting op katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gemeenteverordeningen kunnen worden gewijzigd en aangepast door de gemeenteraad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Ineke, dit is de Gemeentewet. Die wordt niet aangepast door individuele gemeentes, alleen het Parlement mag dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel suzyQ
Kijk hier maar eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/tijd-kattenbelasting.44113
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je geen katten stront op straat vindt zoals van honden die dan weer opgeruimd moet worden!
Daarom moet ze ook de hondenbelasting 3x zo hoog maken en zwaar bekeuren als ze weer op straat lopen te schijten!
En veel katten leven ook alleen maar binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag komt hier telkens weer terug. Nu alleen een kort antwoord: voor honden zijn er voorzieningen; hondenspeelweides, hondentoiletten, speciale afvalbakjes voor drollen in parken. Voor katten zijn er geen voorzieningen.

Zijn er geen voorzieningen, dan is er ook niets om belasting voor te betalen. Dan is het geen belasting, maar een boete. En zolang het legaal is om een kat te hebben, kan daar geen boete voor gegeven worden.