Waarom is praten over IQ verschil tussen mannen en vrouwen een taboe?

Over verschil in spierkracht tussen mannen en vrouwen mag worden gepraat, althans er worden aparte eisen gesteld aan mannen en vrouwen m.b.t fysieke prestaties, ook in lichamelijke beroepen.

Over verschil in sportprestaties tussen mannen en vrouwen mag worden gepraat, althans ze hebben aparte top competities.

Mannen en vrouwen hebben hun eigen top competities in de denksport (schaken en dammen). Dit lijkt alleen logisch als je verschil in denksport vermogen impliceert, zoals een verschil in krachtsport- en snelheids sport vermogen wordt geimpliceerd door aparte gewichtshef, wielren en voetbalcompetities.

Maar waarom is intelligentie een taboe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
paulus811
14 jaar geleden
Waarom is het een taboe om IQ tussen mannen en vrouwen te vergelijken? In de jaarlijkse IQ test op tv doen ze niet anders.

Het beste antwoord

Het is politiek correct om over gelijke kansen te praten.

Wie echter in de exacte opleidingen kijkt ziet dat vooral mannen goed exact kunnen denken. Er zijn slechts weinig vrouwen goed in wiskunde, natuurkunde en schaken.

Natuurlijk, vrouwen hebben andere kwaliteiten.
Natuurlijk, vrouwen zijn vaak emotioneel (EQ) sterker.
Natuurlijk, er zijn ook meer zwakbegaafde mannen, waardoor het gemiddelde gelijk uit komt.

Maar zeggen dat er meer hoog intelligente mannen zijn dan vrouwen, impliceert dat het onzinnig zou zijn om evenveel mannen als vrouwen aan de top te willen.

En juist dat is het strijdpunt van de emancipatie in de PvdA en GL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naar mijn weten is dit geen taboe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is geen taboe, zelfs op GV mag dit, dat is het bewijs dat het geen taboe is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dit taboe niet aanwezig.
Waar wel verschil in is, is in het vermogen om ruimtelijk te denken. Vrouwenhersenen werken wat dat betreft gemiddeld genomen echt wat anders dan mannenhersenen. Vrouwen zijn dus in het nadeel. Ik denk dat het apart houden van de denksportklassen daar mee te maken heeft, of anders een historische grondslag heeft.

We kunnen vast ook wel spelletjes bedenken waar vrouwen gemiddeld genomen beter in zijn dan mannen, maar vóórdat die het tot Olympische denksport geschopt hebben, zijn we wel weer wat eeuwen verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1] Over verschil in manier van denken tussen mannen en vrouwen mook ook worden gepraat.
Het is dus geen taboe.

2] Jij impliceert dat het om een verschil in intelligentie gaat.
Dat is onzin.
Vrouwen denken - over het algemeen - anders dan mannen.

Artikel uit "de Gelderlander" over een dammende en schakende vader en zoon:
Beiden constateren dat vrouwen ‘niet zo goed zijn in denksport.’ Jan: „Vrouwen zijn logische denkers, mannen spelen meer intuïtief.“ Bob: „Ik vind het altijd prachtig wanneer ik van een vrouw verlies. Het overkwam me dit jaar in het grote zomertoernooi van Vlissingen tegen een zestienjarig meisje.“ Jan lachend: „Psychologisch ben je altijd in het nadeel.“

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, verschil in IQ:
Het zal niemand verbazen dat mensen die een hoge opleiding hebben gevolgd, hoger scoren op IQ tests dan mensen met een veel lagere opleiding.
--- Er zijn meer mannen met een hogere opleiding.

Mannen scoren hoger dan vrouwen. Voor een deel lijkt dit ingegeven doordat IQ tests traditioneel meer zaken meten waarin mannen beter zijn dan vrouwen. Hierbij kun je denken aan ruimtelijke inzicht en rekenen.
-----Bij een betere balans tussen zaken waarin zowel mannen als vrouwen goed zijn, kan het verschil tussen de sexen wegvallen.

Succesvollle mensen in de maatschappij scoren hoger.
--- We leven nog steeds in een maatschappij waar meer mannen een "succesvolle" baan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is geen taboe hoor! Het is toch gewoon een feit dat mannen gemiddeld een hoger IQ hebben dan vrouwen? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is geen taboe. Mannen zijnn gemiddeld even goed als vrouwen. We weten ook dat er heel veel meer zwakzinnigheid onder mannen voorkomt en genieen bijna altijd mannen zijn. Wel is het een taboe te zeggen dat Aziaten intelligenter zijn dan blanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vloeken in de linkse kerk van politieke correctheid waarin een gelijk aantal vrouwen aan de top moet als mannen ....