Zijn er heden ten dage nog bewegingen die enigszins zoals de hippies in vorige generaties liefde, vrijheid, enz hoog in het vaandel dragen?

Soms wou ik dat ik in de jaren 60 was geboren en op een eiland als Ibiza had vertoefd, waar ik een leven had kunnen leiden met vele mensen die samen met volle teugen van het leven genoten, zonder stress, in vrijheid, verbondenheid met elkaar, vrije liefde, muziek, enzovoort. Daarom vraag ik me af of er ook in onze huidige generatie bewegingen zijn waar ik die waarden kan vinden, waar ik me misschien beter in mijn vel en meer op mijn plaats zou kunnen voelen dan in de samenleving die ik rond me zie, waarin iedereen in zijn eigen beslommeringen zit en er hooguit in het weekend eens een aantal uren kan genoten worden van vrijheid, die dan ook niet echt als vrij aanvoelt omdat er zich al gauw weer verplichtingen aan bieden en zo. Waar vind ik mensen die nog vrij zijn en ongebonden aan werk, aan plaats, ... maar wel in verbondenheid met elkaar, in liefde verbonden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik leefde in die tijd.
Maar er moest wel gewoon geld zijn om te leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar het is niet het eerste streefdoel, het komt erbij, als je een talent ontplooit, dan is het ook geen werk of geld verdienen maar gewoon doen wat je leuk vindt en er het er gewoon nog eens bovenop krijgen, althans zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, dat was in die tijd ook al een utopie, ga maar eens praten met een oude hippie.

Het beste antwoord

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Hippiecultuur is dit te lezen:

"De erfenis van de hippies

De idealen van de flowerpower en de originele hippies hebben hun neerslag gevonden in veel New Age achtige leringen, sekten en richtingen. Ook is in de drijfveren van de milieubeweging, vooral bij Greenpeace, hun invloed te bespeuren. Verder in anarchistische experimenten als communale woonvormen en zelfvoorzienende gemeenschappen. Van de vele communes en woongemeenschappen gesticht door hippies in de jaren zestig en '70 zijn er, op enkele succesvolle uitzonderingen na, niet veel levensvatbaar gebleken. Maar ook de ideologie achter vrije software in de informatica en bij experimenten met kleinschalige industrie en werkplaatsen (voorbeeld is De Kleine Aarde) is gedeeltelijk in het flowerpower gedachtegoed te vinden. De leidende figuren in deze activiteiten waren veelal in hun jeugd actieve hippies. In Nederland is veel gedachtegoed bij het linkse politieke spectrum te vinden zoals bij de SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren en in mindere mate de PvdA en aanvankelijk ook bij D66.

Begin jaren '90 kende de tienermode in enkele Europese landen een korte hippieopleving. Dit beperkte zich vrijwel volledig tot de mode voor meisjes, en had geen filosofische of muzikale affiniteit met de jaren zeventig. Deze opleving werd zichtbaar in gebleekte jeans met olifantenpijpen, al dan niet gescheurd aan de knieën. Eventueel werd dit aangevuld met een soms wel 9 cm grote bloemvormige gesp (vage verwijzing naar flowerpower) net onder een blote navel. Ook hippie-achtige (oosterse) sieraden doken weer op. Deze opleving duurde twee à drie zomers, en betrof uitsluitend een fenomeen dat betrekking had op uiterlijk, niet op inhoud. Dit in tegenstelling tot de Psychedelic Trance scene, een vorm van elektronische dansmuziek die halverwege de jaren '90 ontstond te Goa in India, overwaaide naar de rest van de wereld en nu jong en oud samenbrengt op vele festivals en feesten die worden gekenmerkt door het in de scene gebruikte begrip "PLUR", oftewel Peace, Love, Unity, Respect. "Liquid Crystal Vision" en "Last Hippie Standing" zijn twee documentaires die deze beweging goed in beeld brengen. Begin 2000 ontstond er in Amerika de nieuwe stijl Kandi, sommige dingen uit het Kandi zijn afgeleid van de hippies. Waaronder het motto: PLUR dat staat voor Peace Love Unity Respect."

Er zijn dus zeker nog wel bewegingen, trends en ideologieën te vinden die vergelijkbaar zijn met de hippiecultuur.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, mooi antwoord.
Antoni
9 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (2)

Ik leefde in die tijd.
En inderdaad: met volle teugen van het leven genoten, zonder stress, in vrijheid, verbondenheid met elkaar, vrije liefde, muziek, enzovoort.
Ik was jong en had ouders die voor mij zorgden, maar niks geen geld voor Ibiza.....
Er moest natuurlijk ook gewoon gewerkt worden.
Waarmee ik maar wil zeggen: je moet dat beeld niet zo idealiseren!!!
Onder het genot van een joint eindeloos lekker met elkaar ouwehoeren is leuk,
maar ongebonden aan werk e. d. :
Wie mag er dan voor jou zorgen??????

Zeker zijn er tegenwoordig nog plaatsen waar geen stress is, waar niet veel waarde gehecht wordt aan materiele zaken, waar liefde en medeleven hoog in het vaandel staan.
Die plaatsen kun je o.a. vinden in een van de meer dan veertig boeddhistische centra in Nederland.
Via deze link kom je wel aan adressen.
Doe eens een meditatieweekend, om te beginnen. Laat je een onderdompelen in een vredige wereld met gelijkgestemden.
http://www.boeddhisme.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Gothic- en Fantasyscene van vandaag de dag lijkt er wel wat op: lekker festivals aflopen, jezelf kleden zoals jezelf mooi vindt, free hugs for all, lekker dwepen met de natuurgodsdiensten, muziekje maken, 'hangen' in de vrije natuur, knobibrot eten en mede drinken met je vrienden...

Maar dat is in het weekend. Doordeweeks verdient de gemiddelde hardcore gothic- & fantasyscene-bevolker gewoon de kost om die dure levensstijl te kunnen betalen.