Wat kunnen we doen aan de verruwing op Goeievraag?

Het valt me op dat er de laatste tijd wat minder beschaafd met elkaar wordt omgegaan op deze site. Is dit herkenbaar? Wat kunnen we eraan doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Vooral zelf beleefd blijven denk ik, en de antwoorden rapporteren. Op deze manier hoop ik ook dat goeievraag.nl schoon blijft van deze invloeden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Zoals in elke maatschappij : gedragscodes opstellen en als dat niet lukt strengere moderators aanwerven en als dat niet meer lukt de totale chaos en adieu.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We mogen geen grapjes maken terwijl we het heel beleeft hielden. Alleen de moderators zijn enorme mieren... Ik vind het inderdaad erg jammer. Waarschijnlijk is dit ook mijn laatste antwoord omdat ik of gebanned word hierna.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind ook het zuurpruim gehalte op deze site hoog. Mij valt ook op dat de gelijke monnikken hier niet allemaal gelijke kappen worden opgezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eensch!!!!!!!!!!!1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gueppa, eens!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Graag wat meer dan alleen eens. Want hier kunnen wij, moderators natuurlijk niets mee. Trouwens wel makkelijk om alle moderators over een kam te scheren. Spreek ons aan of neem contact op met de site als je echt moeite met ons hebt. Op die manier kunnen we hopelijk tot een oplossing komen,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En zo, perfect gepareerd Alwetend, leert iedereen de reden waarom de ene mod wordt, en de ander niet:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb natuurlijk al een berichtje achtergelaten in je inbox Alwetend
Yep, helemaal mee eens. Ga uit van je eigen kracht. Blijf zelf beleefd. Je kunt die anderen namelijk niet veranderen. Je kunt ze wel rapporteren. geen discussies mee aangaan. niet teveel aandacht. Dan komt het allemaal best goed. Mochten ze echt de regels van goeievraag overtreden dan neem ik toch aan dat ze een waarschuwing krijgen of zelfs verwijdert worden. toch ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even voor mijn goede begrip: met verruwing bedoel je weerwoord in het kader van een discussie op vaak malle, niet feitelijk te verdedigen standpunten? Je wilt dus zo'n beetje het beginsel van de vrijheid tot het uiten van je mening inperken?

Niets: elkaar per prive-bericht informeren als het te gekke vormen aanneemt waarin snoeihard wordt beledigd. Dommige standpunten mogen natuurlijk altijd, mits behoorlijk beargumenteerd, dommig genoemd worden.

Of jij dat persoonlijk nou leuk vindt, of niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goh, ik sta versteld van al die duimen. Dank dank dank:) Op die ene na dan, maar die is natuurlijk niet al te moeilijk verklaarbaar:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik respecteer iedere mening, hoe dom ook: maar respect staat niet in de weg feitelijke onjuistheden gemotiveerd te weerleggen. Ik heb het al ergens anders gezegd: zelfs de kamervoorzitters in Den Haag respecteren de typeringen "dom(mig)", dus waarom zou een reactie op dit platform met "nu babbel je wat dom" opeens disrespectvol en ontoelaatbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@PLR: Leuk dat je je gelijk haalt.
Dat gebeurt op elk "forum". Na verloop van tijd zijn de normen en waarden weer weg.
Of en toe een grapje op een vraag vind ik leuk en kan er wel om lachen. Doe het zelf ook af en toe.
Ben nog niet zolang op deze site, maar ik hoop dat we elkaar gewoon blijven helpen.
Want ik vind het idee van GoeieVraag geweldig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms heb ik wel eens de behoefte om een grappig, maar minder serieus antwoord te geven op en vraag die mijns inziens ook niet 100% serieus te nemen is.

Maar echte grove aantijgingen kunnen natuurlijk niet en hier moet ook tegen opgetreden worden. Het is ook de vraag hoe lang relschoppers er lol aan beleven om grove antwoorden te geven. Ik denk dat het een zaak is dat moderators toezien op wat wel en wat niet kan en dit ook consequent handhaven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is dit tijdelijk, omdat er overal reclame was voor deze site en mensen dus even komen kijken (en irriteren). Maar als de vaste bezoekers gewoon netjes blijven, dan kan het misschien snel weer wat beschaafder worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op vragen die slechts naar een mening vragen of die al redelijk vaak zijn langs gekomen kan je altijd een grappig antwoord geven. Iets met bier, xxxx en borrelnootjes lijkt mij dan op zijn plaats. Verder is een langer antwoord niet altijd beter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de taal die hier gebruikt wordt bezigd op de kleuterschool, ben je een watje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Held
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad, bezigd met een d, je bent op het niveau van de kleuterschool.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De contradictie in laatste reacties maakt mij verward. Zie het als resultaat van de mijn geboden onderwijs en luie inslag.
Mij valt het ook op. Soms is het best moeilijk om degene die beledigt niet de les te lezen. De semi-leuke antwoorden dragen niets bij aan de vragen en antwoorden, maar irriteren vooral. Ik houd het in zo'n geval bij een duimpje naar beneden, maar zie dat anderen deze beledigende antwoorden kennelijk leuk vinden en ze belonen met een duimpje omhoog. Waarschijnlijk dus een groep gebruikers die het alleen maar om het verzieken van de site en punten scoren te doen is. Negeren dus, in de hoop dat ze spoedig elders leuker vermaak vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt het over semi-leuke antwoorden maar verderop heb je het over beledigende antwoorden. Er is een verschil.
Maar als je met semi bedoeld dat ze niet echt leuk zijn kan ik je wel volgen.
Er een dictatuur van maken, de mening van mensen negeren als die je niet aantstaat.

Verder kan je ook je internetabonnement opzeggen, niet meer de site bezoeken, theekransjes organiseren of je niet zo druk maken..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is er niet zoveel aan de hand.
Als de antwoorden met veel min-duimpjes gewoon naar beneden schuiven, kunnen mensen grapjes maken, terwijl de goede antwoorden komen bovendrijven. Je kunt dan alleen de bovenste antwoorden lezen.
Op belachelijke of ruwe vragen hoef je niet te klikken, als je dat niet wilt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt het dus over "de toon" van het gewisselde hier als ik je goed begrijp. En die toon staat je steeds minder aan daar hij wat minder geforceerd correct klinkt in jouw oren.

Tja, daar heb ik eigenlijk nog niets van gemerkt. Obscene vragen en dito antwoorden worden dan waarschijnlijk door de moderatoren weggegumd voor ik me eraan heb kunnen ergeren.

Dus nee. Weinig herkenbaar. Maar heb je misschien een aantal voorbeelden paraat die je stelling (plus vraagteken) kunnen onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen lijken te posten vanwege de punten en niet vanwege het antwoord.

Natuurlijk is een grap welkom alleen wel als het samen gaat met een serieus antwoord. Als jij antwoord heeft op de vraag en je maakt een grap dan is dat geen probleem. Maar alleen een opmerking om grappig te doen is hier niet op zijn plek. Deze site is er om vragen te beantwoorden om te chatten zijn er fora. Dit is niet om arrogant over te komen maar om ervoor te zorgen dat deze site doet waarvoor het is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige vragen zijn inderdaad niet heel erg serieus, en daar kan ik mij aan irriteren. Ik geloof dat je gewoon strenger moet zijn qua als je écht onzin vragen stelt, bv. een waarschuwing krijgen en dan gebanned worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon laten gaan en dan stabiliseert het vanzelf of modereer het kapot. De keuze is aan de makers van de site en de toekomst zal uitwijzen wat het wordt.
Overigens is verruwing maar één beperkte visie van de werkelijkheid. Je zou ook kunnen zeggen dat dit een afspiegeling van de samenleving is en dus hoort verruwing erbij...
Simpel toch...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het valt best wel mee, in mijn ogen. Er zijn wat onderwerpen die sentiment opwekken, zoals de vele vragen over roken en de antwoorden die duidelijk jeuk opwekken bij velen ;-)

Dat niet iedereen de grap van de borrelnootjes, xxx en bier kan inzien, geeft aan dat niet iedereen hier alle vragen en alle antwoorden leest. Helaas worden die antwoorden soms gemodereerd, en soms niet, waardoor er geen duidelijke lijn is.

Maar wat er aan te doen: misbruik melden, en voor de rest niet teveel aandacht aan schenken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grotendeels eens met Ireauna - zo veel merk ik er eigenlijk ook niet van. Volgens mij worden serieuzere/niet lichte beledigingen hier vrij snel weggemod. Bij Youtube in de comments bijvoorbeeld, is dat veel minder 't geval (ze krijgen wel thumbs down, maar ze blijven zichtbaar aldaar). Hier worden beledigende antwoorden snel weggemod, en da's goed.

Ik merk wel dat sommigen soms op een verkeerd knopje klikken per ongeluk (incl. iemand rapporteren, of per ongeluk een vraag een thumbs-up geven, etc.). Er zou misschien een systeem moeten komen dat je bedenktijd hebt c.q. dat je iets ongedaan kunt maken. Of dat je moet bevestigen, maar dat wordt wel eens als irritant gezien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dikkere huid kweken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De site van GOEIE VRAAG is nog groeiende en gedraagt zich nog als een jonge hond die te pas en te onpas zijn poot op tilt en gemeen blaft tegen anderen. Maar als je de jonge hond beter leert kennen valt het meestal wel mee en blijft het de moeite waard om mee te blijven doen !!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kudo: +1