Hoe komt het dat er zoveel vondelingen waren rond 1880?

In mijn familie zijn rond die tijd veel gezinnen met flink wat kinderen, maar bij zeker twee derde staat dat het om vondelingen gaat. Waar kwamen die vondelingen vandaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat komt door de destijds heersende landbouwcrisis.

In Europa brak in het decennium 1880-1890 een grote landbouwcrisis uit. Goedkoop graan overspoelt de Europese markten vanuit de Verenigde Staten, waar de burgeroorlog is geëindigd en mechanisering is ingevoerd.

De graancrisis wordt gevolgd door een suikercrisis, veroorzaakt door overproductie en afnemende vraag.

De invoering van kunstmest versterkt de landbouwcrisis. Nog meer boeren en boerenknechts worden overbodig en trekken naar de grote steden, waar ze terechtkomen in het leger van fabrieksarbeiders of werklozen.

Ook Nederland werd zwaar getroffen door de Landbouwcrisis. Door import uit Denemarken zakt de boterprijs in een paar jaar van 70 gulden per vat naar 40 gulden per vat. Rundvlees wordt met koelschepen geïmporteerd uit Argentinië.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zal dus gaan om kinderen die de in armoe gestorte mensen van het platteland, al dan niet na verhuizing naar de steden, niet meer konden verzorgen. Jouw voorouders verkeerder kennelijk in betere omstandigheden gelukkig.
10 jaar geleden
Een oude mevrouw had me ooit verteld dat men zich schaamde omdat anderen zouden zien dat ze ongehuwd ""vies"" hadden gedaan,