Dat je iets wat gebeurt is, en waar je invloed op hebt uitgeoefend, liever niet had zien gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Google is your friend:

spijt de; v(m) besef dat men iets niet had moeten doen; berouw: ergens ~ van hebben || allerlei moeilijkheden ten ~ ondanks
 spij·ten speet, h gespeten verdriet veroorzaken; berouw hebben van: het spijt me erg voor je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijt gaat over iets wat je eigenlijk liever anders had gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijt betekent, dat je wilde dat het niet was gebeurd.
Het is minder zwaar dan berouw.
Spijt is dat je inziet dat iets niet zo verstandig was wat je deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijt is een inzicht dat je vertelt dat als je de kans opnieuw zou krijgen het anders zou doen, of het reeds gedane nu zou laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijt is niks anders dan een ervaring hebben opgedaan,waarvan je laterna zou willen dat je anders beslist had.Hopelijk leer je van zulke beslissingen en kom je er sterker uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijt is als je dat wat je gedaan hebt niet had willen doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je wenst dat je niet gedaan hebt wat je deed OF dat je iets niet gaddan hebt wat je wel had willen/moeten doen. (Ik heb bijvoorbeeld spijt dat ik niet doorgestudeert heb).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijt is het gevoel dat je krijgt als je iets hebt gedaan, wat je eigenlijk (achteraf) liever niet had gedaan.
Op zich is het een nogal nutteloos gevoel, want de dingen veranderen er niet door.
Wel kan spijt je er aan herinneren wat je eigenlijke verlangens zijn, wat je wel wil. Daar kun je wat mee. Als je er spijt van hebt dat je tegen iemand hebt gejokt, betekent dat misschien dat je eigenlijk een eerlijk mens wil zijn, of op een oprechte manier met mensen wil omgaan. Dat helpt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spijt is zien dat je het toen beter anders had kunnen doen, meer niet...