Welke filosoof zei dat je iets wel kan doen, maar dat het je het niet doet omdat de gevolgen niet fijn zijn?

Wie zegt dat je je aan de regels moet houden? Je zou nu iemand kunnen vermoorden, maar dat doe je niet, omdat de gevolgen niet fijn zijn (want als je iemand hebt vermoord kom je in de gevangenis en dat wil je waarschijnlijk niet) Welke filosoof zei dit? Dat je dus alleen vrij kan zijn, als je de gevolgen accepteert.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is was volgens mij Aristoteles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aristoteles vond slavernij rechtvaardig. Slaven waren in zijn ogen gelijk aan dieren en dieren mocht men gevangen houden als zij bestemd waren om in het onderhoud te voorzien van de hogere vrije mens.
Misschien bedoel je Jean-Paul Sartre.
Jean Paul Sartre heeft veel geschreven over het onderwerp vrijheid. Eén van zijn belangrijkste thema's was de existentiële vrijheid. Dit is de vrijheid van het handelen.
Volgens Sartre is ieder mens een vrij mens. Ook in extreme situaties is de mens vrij. Als je iemand wilt vermoorden ben je vrij om de consequenties te accepteren. Een bekend voorbeeld van Sarte is: zelfs slaven zijn vrije mensen, omdat deze slaven wél nee kunnen zeggen, ook al volgt hierna misschien de dood. Ze hebben een alternatief waarvoor ze kunnen kiezen en zijn dus in dat opzicht vrij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Je bron komt niet overeen met je tekst. Zo heeft wiki het niet over slaven, maar over een Duitse bezetter. Maar desalniettemin denk ik wel dat je het bij het rechte eind hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Oze, dat is de interpretatie van de Wikimaker ((Je bent bijvoorbeeld altijd vrij om nee te zeggen (of te denken) tegen de bezetter)). Door het vervolg: Zijn productiviteit was juist tijdens de Duitse bezetting vrij hoog, wordt de indruk gewekt dat Sartre in zijn werk de Duitse bezetter noemt. Sartre noemt nergens de Duitse bezetter bij het verdedigen van het Existentialisme. Sartre schrijft in L'être et le néant: De geketende slaaf is vrij om zijn ketenen te verbreken. De Slaaf kan kiezen om slaaf te blijven of het ergste riskeren door zich van zijn ketenen te bevrijden. Dat is zijn absolute vrijheid.
Hij verwerpt het gedachtengoed van de Duitse filosoof Hegel (het Meester/slaaf model): de slaaf heeft zijn vrijheid al verloren en heeft dus niets meer te verliezen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Don't shoot the messenger ! Ik ben niet de gene die naar wiki als bron verwijst ! Dat heb je zelf gedaan.
Ik constateer alleen dat 'ie net even wat anders beweerd dan jij zegt. Maar ook geeft ik aan dat ondanks dat, je het bij het rechte eind hebt. Ik heb je zelfs een + gegeven !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Oze enz., of course not.
Het is juist goed dat je het meldt. Je maakt de lezers er weer eens op attent dat ook op Wikipedia niet altijd staat wat er staat.
Ik heb deze wiki er speciaal bijgedaan met het citaat uit het gedicht "Awater" van Martinus Nijhoff in gedachte:

"De schrijfmachine mijmert gekkepraat.
Lees maar, er staat niet wat er staat. Er staat"
enz enz