is er een minimale lengte voor zomervakantie?

mijn werkgever wil ons hele team maximaal twee aaneengesloten wekenzomervakantie geven. Mag dat?
We vallen onder cao gehandicaptenzorg.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dan zou bij jullie de maximale lengte gelijk zijn aan de minimale lengte van de zomervakantie. Want dat is namelijk twee aaneengesloten weken. Het zal ervan afhangen wat er in jullie CAO staat of dat mag. Gebruikelijk is het om drie weken aaneengesloten op te mogen nemen, en mag het alleen met speciale toestemming meer dan drie weken zijn. Maar in de gehandicaptenzorg kan ik me voorstellen dat het bezettingsproblemen geeft.

Toegevoegd na 12 minuten:
Artikel 8:1 Vakantierechten (dit artikel geldt per 1 januari 2012)
1. Voor zover in dit hoofdstuk niet afwijkend of aanvullend is bepaald, zijn de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot vakantie van toepassing (artikel 7:634 t/m 645 BW). Van deze wettelijke bepalingen mag niet worden afgeweken.

Wat staat daarin:

De werknemer van 18 jaar of ouder kan van de dagen die zijn opgebouwd op grond van lid 1, 15 aaneengesloten dagen opnemen, tenzij de bedrijfsomstandigheden zich hiertegen verzetten. Als de bedrijfsomstandigheden zich verzetten tegen het opnemen van vakantiedagen over een aaneengesloten periode, heeft de werknemer met een dienstverband van 6 maanden of meer recht op 10 aaneengesloten vakantiedagen.

De werknemer van 18 jaar of ouder met kwalificatieplichtige kinderen jonger dan 18 jaar:
- mag tijdens de schoolvakantie in de zomer 10 aaneengesloten vakantiedagen opnemen.
- kan niet verplicht worden om te werken in het weekend direct voorafgaand of direct aansluitend op deze 10 dagen.

De werknemer jonger dan 18 jaar kan van de dagen die zijn opgebouwd op grond van lid 1 sub b 18 aaneengesloten vakantiedagen opnemen, tenzij de bedrijfsomstandigheden zich hiertegen verzetten. In dat geval kan de werknemer tenminste 15 aaneengesloten vakantiedagen opnemen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
snel en zorgvuldig antwoord. bedankt!