Is dit asociaal of niet?

Als je met drie vrienden op een overvol terras zit aan een tafeltje van 4, en iemand die je niet kent, vraagt je of hij bij jullie aan tafel op die ene stoel mag zitten, is het dan asociaal om te zeggen dat je dat liever niet wilt?

Dit naar aanleiding van een eerdere vraag (eenling aan een tafeltje van vier en een groepje dat erbij wil): ik vraag me namelijk af of mensen dit anders zien als de rollen zijn omgedraaid.

Toegevoegd na 5 minuten:
De eerdere vraag nog even:

http://www.goeievraag.nl/vraag/asociaal-uitleg.48019#286298

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog zitten dubben,of ik deze vraag zou stellen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heel vriendelijk zegt dat jullie liever niet hebben dat iemand bij jullie komt zitten is dat niet asociaal. Als je "oprotten!" zegt is het een ander verhaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen : we zijn éven in een gesprek, maar neem vooral de vrije stoel mee.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xD +33
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wauw Janedoe, wat zuur. Heb ik je ooit iets aangedaan? Zo ja, dan ben ik me daar niet van bewust.

Het beste antwoord

Tja, dat is moelijk.

Ik zelf vind het een beetje a-sociaal, ik zou zeggen wanneer ik écht allen met het groepje wil zitten;
"We hebben eigenlijk graag wat privé maar neem gerust deze stoel om ergens te gaan zitten."

De stoel in tenslotte vrij en daar mag iedereen gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee je mag gewoon zeggen dat hij geen plaats mag nemen aan julie tafel
het is dus niet asociaal

Toegevoegd na 1 minuut:
het is asociaal als hij zonder vragen gaat zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee totaal niet hij kan zo een een of andere pooier zijn dus gewoon doen als je zo leuker of veiliger vind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het precies hetzelfde. Ik vind in je eentje rustig zitten genieten of in gezelschap allebei even goede reden om nee te zeggen.
Als je met een groepje bent, kan je wel zeggen dat je een persoonlijk gesprek hebt, maar anderen op het terras kunnen je sowieso horen, dus dat vind ik dan niet zwaarder meetellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet asosiaal. De persoon die erbij wil komen zitten vraagt of hij bij jullie aan tafel kan komen zitten en geeft jullie zo de vrijheid om nee te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spijker op zijn kop! +1
Het asociaal die ene stoel leeg te laten, die moet dus bij een ander tafeltje komen. daar komt het eigenlijk op neer. de vraag om bij een groep ta gaan zitten waarvan je geen deel bent is meer gebrek aan invoelings vermogen in de sociale wetten. de desbetreffende persoon heeft er niks aan als je net doet of zijn/haar inschatting de juiste is want een volgende keer komt er nul op rekest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, je hoeft niet zomaar te accepteren dat iemand aan jou tafel komt zitten. Het zou wel sociaal zijn de stoel aan te bieden zodat diegene zijn eigen plekje kan zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ook niet.

Maar dit geval is eenvoudiger te aanvaarden als het andere geval. Dat omdat die ene persoon een 'nee' antwoord verwacht en hier dus eenvoudiger mee kom kan gaan. Hij zal wel moeten want het is 3 tegen 1.

In het andere geval, kunnen die drie personen ook een 'nee' verwachten, alleen kunnen zij dit overleggen, hun emoties aan elkaar uiten en samen sterker zijn dan de ander (dus 3 tegen 1).

Dus in de situatie van 3 tegen 1 is het relatief eenvoudig voor de 3 om via opmerkingen die ene met een rot gevoel achter te laten.
In elk van de twee situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asiociaal is niet gericht op het welzijn van anderen. Ik vind het overdreven om te stellen dat het weigeren van een stoel daar onder valt. Dus nee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is nie associaal!
Zeker niet.
Waarom wilt die naast jullie zitten. Een onbekende vraagt mag ik hier naast jullie zitten. Waar slaat dat nou op!
Nee hoor is niet associaal suzyQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vindt het niet asociaal als je zegt dat je dat niet wilt...Je beantwoord een vraag en geeft daar antwoord op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is acosiaal...je bent nl in een openbare ruimte (in dit geval zelfs op straat) jij kan dus nooit voor iemand anders bepalen of hij daar gaat zitten, het is jou stoel niet, het is jouw straat niet, sterker nog....het is jou terras niet!!

sterker nog: degene die wil gaan zitten HOEFT het niet eens aan jou te vragen...
En mocht je er last van hebben, kun je maar 1 ding doen ..opstaan en diegene een fijne dag wensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een terras is juist *niet* openbaar terrein. Een terras is niet van ons allemaal, het is eigendom van de uitbater. Daarom kunnen er bijvoorbeeld ook regels op een terras gelden die niet gelden in de openbare ruimte, bijvoorbeeld een verplichting om een consumptie te bestellen of een verbod op mobiele telefoons. Het is dan ook een fundamenteel andere situatie dan bijvoorbeeld een bankje in het park; dat is wel openbare ruimte. Trouwens, ik denk dat die uitbater er helemaal niet blij van wordt als de ene gast de andere van het terras jaagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt het dus zelf al, het is eigendom van de uitbater...dus is het niet aan jou om te bepalen voor iemand of diegene erbij komt zitten ja of nee, nogmaals: jij kan dus nooit voor iemand anders bepalen of hij daar gaat zitten, het is jou stoel niet, het is jouw straat niet, sterker nog….het is jou terras niet!! dus A-sociaal....NIET sociaal................