Heeft het ontmaskeren van Astro TV door Rambam (VPRO) nog (rechterlijke) gevolgen en zo ja, welke?

Programmamakers van Rambam ontmaskerden de paranormale gaven van het 'holistisch therapeut en paragnost' Dulce Maria Vasco de Sousa en meer "praktijken" van Astro TV op 6 januari 2014.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1388051

Daarbij vertelde de directeur van Astro TV, dat ze groter zijn dan het RIAGG (waarna hij zegt zich daar niet mee te willen vergelijken), alleen het voordeel is, dat zij (Astro TV) 24 uur zijn te bereiken.
Hij zegt ook: je kunt ook naar een psycholoog of psychiater gaan, wat wel een beschermde titel is; dan is de kans op wachttijd erg groot. Waar kan je anders terecht om half 2 's-nachts als je net door je man in elkaar geslagen bent.....

Toegevoegd na 35 minuten:
Excuus: Rambam is van de VARA...!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is er bijzonder aan zo'n ontmaskering? Dat gebeurt toch telkens wanneer er een onderzoek wordt gedaan? Het enige bijzondere is dat dergelijke types helaas meestal niet worden onderzocht, waardoor ze wegkomen met hun praktijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat niet om het bijzondere (hoewel dit onderzoek op camera is vastgelegd en op tv uitgezonden), maar of er gevolgen zijn. Bijvoorbeeld of Astro Tv van de buis wordt gehaald, of er rechterlijke gevolgen zijn. Met name mede ook door die uitspraken van de directeur....
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat ligt eraan of er wetten zijn overtreden. Zolang dat niet het geval is, mogen ze bijna alles doen. Het ligt ook aan de commerciële belangen. Zolang er geld te verdienen is met doorgaan, zullen ze doorgaan. Wanneer er meer geld kan worden verdiend door zich even terug te trekken en daarna, zodra het publiek dit voorval is vergeten, op een iets andere manier verder te gaan, is dat wat ze zullen doen. Dat laatste zou best eens kunnen gebeuren. Het publiek heeft een uitermate kort geheugen, komende zomer is dit voorval al vrijwel vergeten, laat staan over één of enkele jaren (wie kent bijvoorbeeld nog de vorige keer dat de wereldwijde spionagepraktijken van de USA tot in het Europees parlement werden besproken?). Tel daarbij op dat astrologen "lief" zijn, dat ze "het goed bedoelen" en dat ze "het beste met de medemens voorhebben", en het gevoel dat hier geen grote commerciële "big pharma" achter zit, "dus dan kan het niet zo ernstig zijn". Ik verwacht dat de effecten uiteindelijk minimaal blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Astro Tv zie ik wel eens voorbij komen als ik ga zappen als ik weer eens wakker lig:(
Mijn broertje vind het vooral losers die bellen,nou ja,misschien eerder goedgelovige en ongelukkige mensen.
Maar dat mensen denken dat iemand ze kan vertellen wat er gaat gebeuren in je leven,niet te geloven.
'Ik zie dat je in 2014 zwanger gaat worden'(zag ik vorige week)
Ja hoor!:p
Poet
10 jaar geleden
Een fraai stukje ontmaskerwerk! Het kan zijn dat mensen die feitelijk naar een psycholoog / psychiater of andere zorg dienen te gaan daarvan weerhouden worden doordat ze zich hier geholpen voelen? Dan kan er toch schade zijn en dus wellicht ook aansprakelijkheid? Overigens zal het placebo-effect van deze activiteiten ook best groot zijn dus allicht heeft het ook een 'échte pluskant...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo: bedankt.
@Laurena: ik vind mensen die welbewust misbruik maken van de ellende en goedgelovigheid van anderen losers en dat is dan nogal zwak uitgedrukt.
@Poet: ik vraag me af of en wat de gevolgen zijn van deze uitzending voor mensen die dachten geholpen te zijn met de voor hun bestemde voorspellingen...... er zullen vast ook velen zijn die blijven geloven, maar voor hen waar de oogkleppen zijn weggevallen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zeg dat niet hoor,dat ze losers zijn.
Volgens mij zitten er mensen tussen met heel ernstige problemen en die proberen misschien alles wel.
Dat is zo erg he,ik weet doordat ik in dagbehandeling ben bij GGZ dat sommigen mensen met psychische problemen jaren op een wachtlijst staan.
Mijn psych zegt ook dat dat zulke mensen een makkelijke prooi zijn voor dit soort figuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je psychische hulp nodig hebt, dan zijn er gelukkig ook andere mogelijkheden om snel WEL deskundige hulp te krijgen.
Als je bijvoorbeeld, zoals die directeur van Astro TV zei, door je man in elkaar bent geslagen om half 2 's-nachts dan kan je de huisartspost bellen... om maar iets zeer voor de hand liggend te noemen ;-)
Kristal
10 jaar geleden
Wat moet iemand in vredesnaam bij astrotv als zij door haar man in elkaar geslagen is? Wat kunnen die dan doen?
Kristal
10 jaar geleden
Je link net bekeken, mooi gedaan: die ontmaskering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kristal: tsja... wat zij bijvoorbeeld kunnen doen is zeggen dat ze een leuke man in de toekomst voor haar is zien....of zo??? Wat een bullshit hè!
Kristal
10 jaar geleden
Ja nou!

Het beste antwoord

Hier spelen enkele zaken mee.
Allereerst is 'therapeut' in tegenstelling tot sommige andere landen in Nederland geen beschermde titel. Ofwel: Iedereen mag zich, zonder wat voor diploma dan ook, uitgeven voor therapeut.
Ten tweede volgt er doorgaans alleen een juridische procedure wanneer er een aangifte bij het O.M. ligt. Deze zal dan weer moeten worden gedaan door een belanghebbende. Nu zou je kunnen stellen dat de hele maatschappij in deze belanghebbend is, maar dat ligt juridisch helaas niet zo eenvoudig.
Er zou in dat geval sprake zijn van een strafrechtelijke procedure. Immers: AstroTV lijkt zich niet aan de wet te houden welke oplichting, misleiding en flessentrekkerij verbiedt.
De vraag wordt dan of AstroTV bewust potentiële bellers misleidt.
En daar zit de crux mijns inziens.

In Nederland wordt overheidshalve erg gehecht aan vrijheid van ondernemen. Dat de methodiek van AstroTV geen enkele wetenschappelijke basis heeft is derhalve niet relevant. Men zal dus moeten bewijzen dat AstroTV wéét dat hun methodiek onzinnig is en deze desondanks inzet om mensen geld uit de zakken te kloppen en daarmee schade aan de maatschappij toebrengt.
Dit is vrij lastig te bewijzen, ook al weten jij en ik zeker hoe de vork in de steel zit.
De 'mediums' zullen bij hoog en laag blijven beweren dat hun motieven zuiver zijn.

Rest een eventuele civiele procedure.
En dan wordt het een financiële kwestie:
Wie heeft er zó veel geld en vrije tijd dat hij/zij een procedure kan bekostigen, terwijl de uitkomst vooraf onzeker is?
Reken maar dat AstroTV een klein legertje advocaten in dienst heeft om hier tegen op te boksen.

Uiteraard zou het helpen wanneer zoveel mogelijk gedupeerden zich verenigen om de bewijzen tegen AstroTV te bundelen. Dit bewijs kan bestaan uit getuigenverslagen waaruit blijkt dat er feitelijk onjuiste en mogelijk schadelijke informatie is verstrekt door een medium of torenhoge telefoonrekeningen, et cetera.

Concreet: Voor zover ik na kan gaan gaat de VARA geen juridische stappen ondernemen en acht ik de kans dat een andere (vermogende) partij zich aan een dergelijke procedure wil wagen zeer gering.
Ter illustratie: Zelfs in geval van overlijden wordt een procedure niet altijd gewonnen. Ook in hoger beroep is 'medium' Jomanda bijvoorbeeld in 2013 uiteindelijk vrijgesproken. Deze vrouw had Sylvia Millecam geadviseerd haar heil niet in de reguliere zorg te zoeken. De actrice is later overleden aan de gevolgen van borstkanker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en welkom bij GV!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan en dank...!
Zit me nu ook af te vragen waarom ik niet eerder lid ben geworden. Geweldige website en dito concept!
Cryofiel
10 jaar geleden
Geweldig antwoord en dito gedachtengang! ;-)
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zohee +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fantastisch antwoord! Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor jullie complimenten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie antwoord Rabelais Een dikke plus+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als ik level 2 was:)
Kristal
10 jaar geleden
+1 Rabelais
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:)