Er is geen vaste definitie van 'in stilte' begraven/cremeren. Meestal houdt het in dat men in kleine kring, bijvoorbeeld alleen met naaste familie de plechtigheid laat plaatsvinden. Maar voor een zeer bekende Nederlander is een groep van 100 genodigden al 'in stilte'.

Uiteraard mogen er familieleden bij begraven of cremeren 'in stilte' zijn, tenzij de overledene anders kenbaar heeft gemaakt.
Als hij in een testament, codicil of anderszins kenbaar heeft gemaakt dat er geen familie of bepaalde personen uit de familie bij mogen zijn, dan moet zijn wens gerespecteerd worden.
Dat geldt ook voor speeches of wat dan ook.
"In stilte" wil niet zeggen dat er helemaal niets gezegd wordt,
maar dat de volksdansgroep of het koor ook geen laatste voorstelling geeft......

Dat betekent dus ook voor een buitenstaander dat je niet naar die crematie gaat
als je niet een uitnodiging hebt ontvangen.
En als je twijfelt dat je dat even navraag doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Ook al krijg je een kaart toegestuurd voordat de crematie of begrafenis is, dan moet je er niet naar toe gaan, als op de kaart staat vermeld, dat het in stilte of in besloten kring zal plaatsvinden. Soms worden die kaarten na de begrafenis of crematie verzonden.

Andere antwoorden (1)

Dat de crematie in kleine kring plaatsvindt, dus met alleen familie en eventueel vrienden. In besloten kring is hetzelfde.