Is zelf roken gevaarlijker als meeroken?

Een vriend vertelde onlangs dat meeroken gevaarlijker is dan zelf roken. Bij zelf roken stelt je lichaam zich in op de nicotine, bij meeroken is het lichaam er niet op ingesteld. De vraag is dus, meeroken, is dat gevaarlijker als zelf roken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Quote Stivoro:

Hoe slecht is meeroken?
Als iemand een sigaret rookt, komt er maar liefst 85% van de rook in de lucht terecht. Als je meerookt, adem je deze lucht in. Je krijgt zelf dan ook de giftige stoffen binnen die in de sigarettenrook zitten. Die stoffen zijn slecht voor rokers, maar ook voor meerokers. Meerokers kunnen er ook ziek van worden. Of er zelfs dood aan gaan.
Heb je ook wel eens moeten hoesten toen je de rook van iemand anders inademde? Niet alleen rokers moeten hoesten door het roken. Meerokers namelijk ook. Ademhalen wordt soms moeilijker. Als je meerookt, kun je ook last krijgen van prikkende ogen, pijn aan je neus of keel en hoofdpijn. En je gaat minder goed proeven.
Rokers hebben meer kans om ziek te worden dan meerokers. Toch kan een meeroker dezelfde ziektes krijgen als een roker. Je kan astma of andere longziekten krijgen. Sommige meerokers krijgen hartproblemen.
Elk jaar gaan er 200 mensen dood doordat ze longkanker hebben gekregen van het meeroken. Duizenden mensen gaan te vroeg dood omdat ze meerookten. Veel mensen beseffen niet hoe gevaarlijk het is om vaak in de rook van een ander te zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar wat is gevaarlijk?
Orale seks is 8 keer gevaarlijker dan meeroken!
Door orale seks krijgt 1 op de 10.000 mensen mondkanker, zo wees een onderzoek van de WHO uit. Dit is maarliefst 8 keer (1 op de 80.000) zoveel als in het geval van meeroken. En dan heeft men de gebruikelijke aan seks gerelateerde doodsoorzaken en ziekteverwekkers, zoals HIV, AIDS en tientallen andere SOA’s, seksueel geweld en seks in de auto tijdens het rijden niet meegerekend. Men rekende ook baarmoederhalskanker en anuskanker niet mee. Zouden we deze meenemen in de cijfers dan kwamen we op een veelvoud van het aantal doden ten gevolgen van orale seks uit. Er bestaan geen plannen om orale seks te verbieden. De WHO stelt zelfs dat “The researchers are not recommending any changes in behaviour”. Hoe kan dit nou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is een onderdeel van de Verenigde Naties. De WHO houdt zich bezig met de gezondheid van mensen. De WHO zegt dat roken en meeroken voor de meeste zieken en doden zorgen op de hele wereld. En dat dit helemaal niet nodig is.

De Nederlandse Gezondheidsraad heeft meeroken onderzocht. De kans op longkanker neemt door meeroken toe met 20%. Dit betekent dat ieder jaar tweehonderd meerokers doodgaan aan die ziekte. Bovendien heb je als meeroker 20-30% meer kans op een ziekte aan je hart. Er gaan hier zelfs duizenden mensen te vroeg dood omdat ze meerookten. Als je vaak in een rokerige ruimte zit dan kun je problemen met je ademhaling krijgen. Dat geldt zeker voor kinderen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar zelf roken is altijd nog slechter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf roken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had gelijk;-)
Dat was ook de vraag hahaha
Meeroken houdt in dat u ongewild tabaksrook inademt. Zo'n 85 procent van de rook van een sigaret komt direct in de omgeving terecht. Dit wordt ook wel 'zijstroom' genoemd. Daarnaast komt 15 procent van de rook via de longen van de roker in de omgeving terecht. Dit heet de 'hoofdstroom'.

De zijstroom bevat veel hogere concentraties kankerverwekkende en giftige stoffen dan de hoofdstroom. Dat komt omdat de rook van de hoofdstroom eerst is gefilterd door de longen van de roker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is voor de roker zelf veel gevaarlijker. Nicotine is niet het grote probleem van roken, die stof wordt snel genoeg afgebroken in je lichaam. Het gevaar zit in de teer die in je longen blijft zitten en de verbrandingsgassen, zoals koolmonoxide. En daarvan krijgt een roker zelf natuurlijk veel méér binnen dan een meeroker. De roker haalt een mondvol onverdunde rook binnen, de meeroker ademt een sterke verdunning. En de roker ademt die 'dunne' rooklucht óók nog eens in als hij gewoon ademt - dubbelop dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
juist! :) +
De rook die een niet-rokende meeroker moet inademen, is _verhoudingsgewijs_ zo'n 4x schadelijker dan diezelde rook voor een roker. Zo heb ik eens gelezen in een onderzoek.
Wellicht omdat de organen van de roker al reeds aangetast zijn, en omdat een roker door zijn rookgedrag wellicht anti-stoffen heeft aangemaakt. Een additioneel stukje rook doet verhoudingsgewijs dus minder voor een roker dan voor een niet-roker.

Echter, de metingen van zo'n onderzoek lijken mij erg moeilijk, en uit ervaring weet ik dat er vaak conclusies uit onderzoeken worden getrokken, die niet overeenstemmen met de statistiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf roken is gevaarlijker.
Meeroken niet echt.!